پرش لینک ها

گوگل آنالیتیکس چیست؛ 5 بخش اصلی آن

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست؛ 5 بخش اصلی آن

برای اینکه بخواهید بدانید ابزار گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد باید گفت گوگل آنالیتیکس یک بینش قدرتمند دررابطه‌با بازدیدکنندگان سایت شما ارائه می‌کند. استفاده از گوگل آنالیتیکس برای افراد مبتدی و تازه‌کار تا حدودی مشکل است و معمولاً برای شروع یادگیری افراد با گوگل آنالیتیکس به مشکل بر می‌خورند. در این مقاله ما دررابطه‌با مفهوم گوگل آنالیتیکس و کاربرد آن و همچنینی معنی بخش‌های مختلف آن توضیح می‌دهیم. خیالتان راحت باشد که بعد از اتمام این مقاله شما کاملاً این مفاهیم را یاد می‌گیرد و استفاده از گوگل آنالیتیکس دیگر برایتان مشکل نخواهد بود.

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست
ابزار گوگل آنالیتیکس چیست

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان و قدرتمند برای ارائه فعالیت‌های مختلفی است که درون سایت شما اتفاق می‌افتد. تمامی فعالیت‌های بازدیدکنندگان درون سایت شما توسط آنالیتیکس بررسی می‌شود و در نهایت با استفاده از یک سری آمار و ارقام به شما نمایش داده می‌شود. شما به‌عنوان صاحب یک سایت و یا به‌عنوان یک سئوکار می‌توانید دررابطه‌با میزان بازدیدکنندگان، تعداد بازدید، رضایت کاربران، ورود آنها به سایت شما، استفاده از دستگاه‌های مختلف و… از جمله مسائلی است که شما می‌تواند درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

کارایی ابزار گوگل آنالیتیکس چیست؟

همان‌طور که گفتیم گوگل آنالیتیکس ارائه آماری دررابطه‌با وب‌سایت شما است. این افزونه در وردپرس قرار می‌گیرد و استفاده از آن در سایت بسیار حیاتی است. شما به‌عنوان صاحب و طراح یک سایت حتماً باید از آن استفاده کنید زیرا دلایل بسیار متنوعی برای استفاده از آنالیتیکس وجود دارد که می‌توان آن‌ها را مزایا نیز به شمار آورد.

ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس

برای اینکه بتوانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید در ابتدا لازم است تا در این ابزار حساب ایجاد کنید. بعد از اینکه وارد حساب خود شدید لازم است تا کد رهگیری مربوط به وب‌سایتتان را وارد کنید. بعد از اینکه کد رهگیری را وارد کردید لازم است تا گوگل آنالیتیکس را به افزونه وردپرس اضافه کنید تا بتوانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. تمام‌کاری که در ابتدا باید انجام دهید مواردی است گفتیم اما فعالیت‌های دیگری نیز در این ابزار وجود دارد که لازم است تا با آنها آشنا شوید.

کد رهگیری در گوگل آنالیتیکس چیست؟

قطعا میدانید کد رهگیری چیست اما ممکن است ندانید که این کد در گوگل آنالیتیکس به چه صورت است. کد مورد نظر با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به وجود می آید. در هر سایتی بخشی وجود دارد به نام کوکی که وظیفه اصلی این کوکی ها ذخیره اطلاعاتی است که هنگام بازدید کاربر از سایت شما به گوگل ارائه می‌کند. در واقع مهم ترین کاری که کوکی به‌عنوان فایل انجام میدهند ذخیره کردن اطلاعاتی دررابطه‌با فعالیت بازدیدکنندگان و یا کاربران است. بعد از اینکه کوکی ها اطلاعات مختلف را جمع آوری کردند این اطلاعات را به صورت گزارش برای شما نمایش میدهند.

بخش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس

بعد از اینکه شما وارد صفحه اصلی شدید. کد رهگیری را وارد کردید در فضایی قرار می‌گیرد به نام home یا به معنای خانه که بخش اصلی گوگل آنالیتیکس است. برای پاسخ به این سؤال که بخش‌های مختلف ابزار گوگل آنالیتیکس چیست باید گفت،

کاربران: این بخش به تعداد بازدیدکنندگان سایت شما در طی 7 روز گذشته بستگی دارد.

جلسات: این مسئله دررابطه‌با میزان زمان حضور بازدیدکننده در سایت شما طی پروسه، کلیک کردن، بازدید بخش‌های مختلف، خرید و… است.

نرخ پرش: همان‌طور که در مقاله مربوط به نرخ پرش گفتیم درواقع اشاره به بازدید بازدیدکنندگان بدون هیچ‌گونه فعالیت است.

مدت‌زمان جلسه: تمام مدت‌زمانی که یک بازدیدکننده در سایت شما حضور پیدا کند.

کاربران فعال و حاضر: همان‌طور که از نام این بخش مشخص است این بخش اشاره به کاربران فعال و حاضر در آن زمان در سایت شما اشاره دارد.

Realtime Report

این گزارش در ابزار گوگل آنالیتیکس چیست؟ قطعاً هنگام مشاهده این گزارش شما با سؤالاتی مواجه می‌شوید. این گزارش به شما به‌عنوان صاحب سایت اطاعاتی دررابطه‌با کاربران حاضر و فعال سایت می‌دهد. در بخش زیرین این قسمت بخشی وجود دارد به نام Overview شما می‌توانید اطلاعاتی در خصوص کاربران و اینکه از کدام کشور و یا از کدام سایت وارد صفحه شما شده‌اند کسب کنید.

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست
ابزار گوگل آنالیتیکس چیست

Audience Report

Audience Report به معنای گزارش مخاطب است و به همین دلیل هم کاربرد اصلی‌اش قابل‌فهم است. در این بخش ترافیک سایت شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و به شکل یک گزارش برای شما اعلام می‌شود. در این بخش شما می‌توانید مطلع شوید که کاربران و بازدیدکنندگان سایتتان با چه ابزاری وارد سایت شما شده‌اند.

در این بخش حتی می‌توانید سن و جنسیت مخاطبان و بازدیدکنندگان را بفهمید و همین موضوع به شما کمک کنند که چه دسته از افرادی وارد سایت شما می‌شوند. کسب اطلاعات دررابطه‌با این مسائل و به‌خصوص اینکه با چه دستگاهی از سایت شما بازدید کرده‌اند می‌توانید بفهمید که چرا بازدیدکنندگان با دسکتاپ بیشتر از گوشی از سایت بازدید کرده‌اند.

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست
ابزار گوگل آنالیتیکس چیست

Acquisition Report

در این بخش گوگل آنالیتیکس به شما اعلام می‌کند که ترافیک سایت شما از کجا می‌رسد. باتوجه‌به همین موضوع گوگل این بخش را به 4 دسته مختلف تقسیم می‌کند.

Organic Search: این بخش مربوط به ترافیکی است که از هر مرورگری یعنی، گوگل یا بینگ به سایت شما می‌رسد.

Direct: این بخش مربوط به بازدید کاربران با استفاده از URL است.

Referral: در این بخش که به معنای ارجاع دادن است ممکن است افراد از هرجایی به جز موتورهای جستجو وارد سایت شوند. بخش‌های مختلفی مانند یوتیوب، اینستاگرام و… جز این موارد است.

Social: این بخش مربوط به رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر یا فیس‌بوک است که کاربران از این رسانه‌ها وارد سایت شوند.

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست
ابزار گوگل آنالیتیکس چیست

Behavior Report

این بخش نیز مانند بخش‌های دیگر زیرمجموعه‌هایی دارد که همه دررابطه‌با یک آمار کلی و فوری از بازدیدکنندگان است. زیرمجموعه‌های این بخش به این صورت است،

Pageviews: تمام صفحات بازدید شده تمام بازدیدکنندگان سایت شما

Unique pageviews: مشاهده بازدیدکنندگان از سایت‌های مختلف درون سایت شما

Bounce Rate: بازدیدکنندگان بدون فعالیت در سایت

Percentage Exit: خروج بازدیدکنندگان سایت

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست
ابزار گوگل آنالیتیکس چیست

Conversion Report

Conversion Report به معنی نرخ تبدیل است و درواقع باید گفت بدین منظور در گوگل آنالیتیکس قرار داده شده که بتوان از طریق آن میزان فعالیت‌های درون سایت را بررسی کرد. نرخ تبدیل اشاره به فعالیت‌های مختلف مانند، دانلود ویدئو یا تصویر، خرید محصولات و یا اشتراک آنها و… باشد.

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست
ابزار گوگل آنالیتیکس چیست

باتوجه‌به تمام مواردی که گفتیم حالا شما باید بدانید که ابزار گوگل آنالیتیکس چیست و با بخش‌های مختلف آن آشنا شده باشید. در نظر داشته باشید که گوگل آنالیتیکس چه تأثیر فوق‌العاده‌ای بر سایت شما خواهد داشت. هرچقدر که شما دررابطه‌با سایت خود و بازدیدکنندگان سایتتان اطلاعات بیشتری داشته باشید در نتیجه می‌توانید کم‌وکاست‌ها را جبران کنید و باعث بهبود سایتتان شوید.

 

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید