پرش لینک ها
یادداشت: احسان ابراهیمی

نقش روز افزون فناوری در برنامه ریزی مدیریت شهری

به گزارش گروه فناوری سرورنت؛ برنامه ریزی شهری یکی از عوامل اساسی برای توسعه همه جانبه مناطق موجود شهرها است. برای توسعه هر منطقه‌ای، مدیریت برنامه ریزی شهری از تنظیم هدف، جمع آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل، پیش بینی و مشاوره بهره میبرند.

استفاده از فناوری‌های نوین و مجاز در برنامه ریزی شهری اهمیت فزاینده‌ای دارد؛ چراکه پیامدهای توسعه شهر و همچنین تغییرات و تغییرات مداوم نیاز به پیش بینی دارند.

فناوری در برنامه ریزی مدیریت شهری

احسان ابراهیمی طی یادداشتی نوشت: امروزه درصد بیشتری از مردم تمایل به زندگی در شهرهای بزرگ را دارند و این هر ساله به آمار این بخش افزوده می‌شود. شهرها مرکز تمدن‌ها و نیروگا‌ه‌های رشد اقتصادی و نوآوری هستند. با این حال، برنامه ریزی شهری با چالش‌هایی مواجه است که شهرها در حال تبدیل شدن به مناطق بزرگتر هستند.

فناوری در برنامه ریزی مدیریت شهری

یکی از راه‌های مقابله با این چالش‌ها، پذیرش روندهای فناوری جدید است که می‌تواند به برنامه‌ریزان شهری برای کمک به بهبود کیفیت زندگی در شهرها کمک کند.

تکنولوژی و جامعه

امروزه تکنولوژی و فناوری هرچه سریعتر بیشتر و بیشتر در زندگی روزمره مردم نفوذ کرده و جوامع را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به همین دلیل، سبک زندگی و الگوهای کاری به طور قابل توجهی در حال تغییر است.

در واقع، فناوری در حال تغییر شکل زندگی مردم است. بهترین نمونه‌ها برای توجیه این یادداشت اسنپ و فروشگاه‌های اینترنتی هستند که مدل‌های کسب و کار سنتی را بازسازی کرده و ادامه سبک این مدل فعالیت را مختل کرده‌اند.

مردم از فناوری‌هایی مانند تاکسی‌های اینترنتی و فروشگاه‌های دیجیتال رایج در شبکه‌های اجتماعی یا وب سایت‌های فروشگاهی برای انجام لیست برنامه‌ها به صورت روزانه استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته هیچ کسی نمی‌توانست تصور کند که نخواهد توانست خانه خود را بدون تلفن همراه ترک کند.

با افزایش تعداد افرادی که در شهرها کار می‌کنند و زندگی می‌کنند، باید از منابع به نحو احسن استفاده کرد.

شهر هوشمند با تاکسی های اینترنتی

فناوری و تکنولوژی‌های بروز به شهروندان و برنامه ریزان مدیریت شهری کمک می‌کند تا از ظرفیت‌ها و منابع موجود به شیوه‌ای هوشمندانه‌تر استفاده کنند.

ورود به عصر شهری جدید

ورود خودرو مستلزم تغییرات بزرگی در طراحی شهری بود و منجر به عصر مناطق تجاری مرکزی، حومه‌های پراکنده و جاده‌های کمربندی بزرگ شد. با این حال، این عوامل چالش‌های عمده‌ای را برای فرآیند طراحی شهری ایجاد کرده و همچنان نیز نسل جدید خودرو‌های برقی، خودران و تاکسی‌های هوایی باعث چالش‌های جدید پیش رو خواهد بود.

امروز ما دوباره وارد عصر شهری جدید می‌شویم. این انتقال توسط اختراعات جدید در فناوری و مفاهیم جدیدی مانند “شهر هوشمند” و “صنعت ” هدایت می‌شود. این مفاهیم رشد و پیشرفت را از طریق استفاده از فناوری نوید می‌دهند.

ورود به عصر شهری جدید

چگونه فناوری می‌تواند در فرآیند طراحی شهری کمک کند؟

چگونه فناوری می‌تواند در فرآیند طراحی شهری کمک کند

تکنولوژی و جامعه

قبلاً ثابت شده است که فناوری به فرآیند برنامه ریزی مدیریت شهری کمک می‌کند. از طریق فناوری، تیم‌های برنامه ریزی مدیریت شهری می‌توانند بهره وری خود را افزایش دهند و به شهروندان کمک کنند تا در فرآیند طراحی شهر مدرن مشارکت بیشتری داشته باشند.

چالش‌های دیگر شهرها که برنامه ریزان شهری باید با آن دست و پنجه نرم کنند رشد سریع، تغییرات آب و هوا، حمل و نقل و گسترش خطوط شهری است. بنابراین، برای بهبود برنامه ریزی شهری برای استقرار بهتر منابع و ظرفیت‌ها بسیار مهم است. برخی از این فناوری‌ها به شرح زیر است:

فن آوری‌های به کار رفته در فرآیند طراحی شهری

برنامه ریزان شهری می‌توانند از فناوری برای بهبود فرآیند برنامه ریزی شهری خود و ایجاد منطقه شهری بهتر برای زندگی و کار مردم استفاده کنند.

تکنولوژی و جامعه

فناوری ابری؛

با فناوری ابر، برنامه ریزان شهری می‌توانند یک پایگاه داده برای دریافت جزئیات مناطق شهری خاص ایجاد کنند. علاوه بر این، فناوری ابری می‌تواند در برنامه ریزی پروژه‌های زیرساختی بزرگتر کمک کند.

اینترنت؛

از طریق اینترنت، برنامه ریزان شهری می‌توانند شهرهایی را طراحی کنند که برای کارگران از راه دور مناسب هستند. این منجر به مفاهیم شهری با تراکم ترافیک کمتر و گزینه‌های حمل و نقل بهتر می‌شود.

اینترنت اشیا؛

بسیاری از ابزارهای اساسی اینترنت اشیا در حال حاضر در حال استفاده هستند. از جمله این موارد می‌توان به چراغ‌های خیابانی هوشمند اشاره کرد که به طور خودکار خاموش می‌شوند و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند. برنامه ریزان شهری می‌توانند بر روی آن راه حل‌ها بنا کنند و مفاهیمی را توسعه دهند که زیرساخت‌های شهری را بهبود بخشد.

برنامه‌های برنامه‌ریزی؛

برنامه‌ریزان شهری می‌توانند از فناوری‌های مدرن و همچنین داده‌های باز برای توسعه فضاهای فراگیر و پر جنب و جوش برای ساکنان و مشاغل استفاده کنند. ابزارهای برنامه ریزی مختلفی که به فرآیند طراحی شهری کمک می‌کند و به ایجاد مناطقی که ساکنان یک شهر نیاز دارند کمک می‌کند.

واقعیت مجازی؛

واقعیت مجازی همچنین در شبیه سازی سناریوها برای مدل سازی محیط‌های شهری به صورت سه بعدی مفید است. از طریق استفاده از تکنیک‌های تجسم پیشرفته، برنامه ریزان شهری مدیریت می‌توانند مناطق مختلف شهری را تجسم کنند. از این طریق می‌توان اثرات بالقوه زیست محیطی را پیش بینی کرد. این منجر به ارزیابی و تصمیم گیری بهتر می‌شود.

چرا فناوری باید بر مردم و شهروندان تمرکز کند؟
ساخت شهرهای سبزتر از طریق فناوری

ساخت شهرهای سبز تر از طریق فناوری

محققان بر این باورند، فن آوری‌های جدید می‌تواند مشارکت ساکنان محلی در توسعه مناطق شهری را تحریک کند. تعداد زیادی از مردم در حال حاضر علاقه چشمگیری به مشارکت بیشتر در تصمیمات برنامه ریزی مدیریت شهری نشان داده‌اند.

بنابراین، مفاهیم و طرح‌های جدید شهر نباید بیش از حد بر فناوری تمرکز کنند. علاوه بر این، فناوری باید موقعیت ساکنان را تقویت کند و به ایجاد زیرساختی برای ذخیره داده‌ها و اجازه دسترسی کمک کند. این در هنگام ایجاد سیستم‌های رای گیری یا مشارکت ساکنان محلی در طراحی و توسعه مناطق شهری جدید بسیار مهم است.

برنامه ریزی جوامع هوشمند
برنامه ریزی مدیریت شهری
ارومیه شهر هوشمند ایران

از طریق استفاده از فناوری، برنامه ریزان مدیریت شهری می‌توانند شیوه‌های خود مدیریتی را برای ساخت شهرهای هوشمندتر و تمرکز بیشتر بر جوامع و محله‌های در حال توسعه اجرا کنند. به این ترتیب شهرها از نظر مالی پایدارتر، خودکفاتر می‌شوند و فضای سبز بیشتری فراهم می‌کنند. این مثال‌ها نشان می‌دهند که می‌توان از فناوری برای ایجاد طرح‌های هوشمند شهری و دستیابی به درجه بالاتری از همکاری بین ساکنان و جوامع استفاده کرد.

نکات کلیدی

فناوری در فرآیند طراحی شهری بسیار مهم است. در صورت استفاده صحیح، برنامه ریزان مدیریت شهری می‌توانند چالش‌های فعلی شهری را حل و فصل کنند. علاوه بر این، فناوری به برنامه ریزان مدیریت شهری کمک می‌کند تا بیشتر بر طراحی جوامع تمرکز کنند و در نتیجه به درجه بالاتری از خودکفایی در شهر دست یابند.

در نهایت، زمانی که فناوری بر مردم و ساکنان محلی متمرکز شود، به درستی به کار گرفته خواهد شد. به این ترتیب، شهروندان خواهند توانست بیشتر در فرآیند طراحی شهری مشارکت کرده و در ساخت شهرهای پایدار و سبز مشارکت مثبت داشته باشند.

پیام بگذارید

  1. ارسال نظر

    مهسا اسماعیلی می گوید:

    بسیار فوق العاده و مفید بود خیلییییی ممنونم.

مشاهده
بکشید