پرش لینک ها
تعاریف پایه ای و جامع اینترنت

تعاریف پایه ای و جامع اینترنت

اینترنت هم‌اکنون بخش حائز اهمیتی از زندگی آدمیان شده است و بخش اعظمی از داده‌های مهم را هرروزه از اینترنت اخذ می‌نماییم. ولی تا به اکنون فکر کرده‌اید که تعاریف پایه ای و جامع اینترنت چیست؟ باید چنین بیان نمود که اینترنت مجموعه‌ای بین المللی از شبکه‌ها اعم از بزرگ و کوچک است. به عبارتی این شبکه‌ها به شیوه‌های متفاوت و متعدد به همدیگر وصل خواهند شد تا پیکره‌ای واحد تحت اسم اینترنت را به وجود آورند. بهتر است در امتداد این متن از سرورنت شما را مقداری بیشتر با تعاریف جامع اینترنت و شیوه‌ی ساختار و سازگار آن آشنا سازیم. لطفاً تا به پایان این مطلب با ما همراه گردید.

 

آیا می‌دانید، اینترنت چیست؟

پاسخ پرسش اینترنت چیست! با مفهوم شبکه دارای ارتباط تنگاتنگی است. به گونه‌ای جامع و کلّی، اینترنت شبکه‌ای می‌باشد که از وصل گردیدن کامپیوترها در جای‌جای جهان ایجاد شده است. علّت اصلی شکل‌گیری این شبکه بزرگ هم، تبادل اطلاعات بوده است. تعداد بسیاری از دستگاه‌های کامپیوتری و نیز الکترونیکی وجود دارد که این شبکه و برقراری ارتباط را رقم می‌زند. بعضی از این لوازم و تجهیزات در کف اقیانوس‌ها (همانند؛ کابل‌ها) و بعضی دیگر در آسمان (همانند؛ ماهواره‌ها) به چَشم می‌خورد.

جالب است به این نکته توجه داشته باشید که؛ حتی موبایل‌ و کامپیوتر شما هم قسمی از شبکه اینترنت می‌باشد. مازاد بر آن‌ها، تعدادی نرم‌افزار و کدهای برنامه‌نویسی در پس زمینه وجود دارند که امکان فعالیت در بطن اینترنت را مهیا می‌سازد. به عبارتی، هنگامیکه دو کامپیوتر را به واسطه‌ی کابل شبکه به همدیگر وصل می‌نمایید،‌ یک شبکه محلی به اسم LAN تشکیل می‌گردد. چنانچه که دستگاه‌های گوناگونی چون؛ تلفن همراه، تلویزیون، لپ تاپ، یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را به واسطه‌ی وای‌فای به مودم یا روتر متصل نمایید، یک شبکه محلی بی‌سیم به اسم WLAN ایجاد می‌شود. لازم است به این نکته توجه نمایید که؛ شبکه اینترنت، معروف‌ترین شبکه در چهارچوب کل دنیا است.

نگاهی به تاریخچه جامع اینترنت؛

ممکن است در ذهن شما یک سؤال ایجاد شده باشد که صاحب اینترنت چه کسی است؟ چگونه شکل گرفته است؟ منشأ اینترنت به سال ۱۹۶۹ میلادی باز می‌گردد. بدان هنگام، وزارت دفاع کشور آمریکا قسمی به نام آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته (A.R.P.A) متحده، از منظر مالی حمایت می‌نماید. بدان هنگام، از توسعه پروژه اتصال کامپیوترها، جهت آسان سازی انتقال داده‌ها میان دانشگاه‌ها پشتیبانی نمودند. آن‌ها اسم این پروژه را ARPANET گذارده بودند که آن را می‌توان تحت عنوان ابتدایی‌ترین اینترنت محسوب داشت.

به عبارتی این پروژه موفقیت عظیمی بود و به مرور زمان کامپیوترهای بسیار زیادی به یکدیگر وصل گردیدند. بعد از گذشت بیست سال و ضمن سال ۱۹۸۹ میلادی، قدمی حائز اهمیت جهت ایجاد اینترنت به جلو گذاشته شد‌. جناب آقای berners-Lee یک شهروند انگلیسی و مهندس کامپیوتر بود که با گسترش و توسعه زبان html و برقراری سیستم http شبکه اشتراک اطلاعات و امکان جست و جو در بطن اینترنت را مهیا ساخت. بنابر آماری که در سال ۲۰۱۸ میلادی گزارش گردید، بیشتر از چهار ممیز دو میلیارد کاربر در محیط اینترنت به چَشم می‌خورند. البته که این رقم برابر با پنجاه و پنج درصد از جمعیت جهان است.

 

 آیا می‌دانید، کاربرد جامع اینترنت چیست!

از کارهای جزئی و کوچک گرفته است همانند؛ سفارش غذا تا فعالیت‌های پیچیده چون؛ کارهای مالی میان کشورهای گوناگون، تمامی این‌ها بر پایه اینترنت و به سرعت از قابلیت انجام برخوردار است. تا چند سال گذشته جهت باخبر شدن از اخبار روز دنیا، ما ملزم بودیم که هر صبح مسافتی را پشت سر گذاشته و به باجه روزنامه فروشی برویم. ولو، هم‌اکنون به لطف حضور گسترده جامع اینترنت ، با یک الی دو کلیک، به هر خبر محلی و حتی بین‌المللی دسترسی خواهیم داشت.

از کاربردهای حائز اهمیت اینترنت، بهره‌گیری از آن به جهت استفاده از فرصت‌های کاری نوین است. با راه‌اندازی نمودن یک کسب و کار ضمن محیط اینترنت خدمات خویش را به میلیون‌ها کاربر در بطن جهان معرفی خواهید نمود. خلاصه بهتر است بگوییم، ضمن دنیای مدرنیته، گسترش مهارت‌های جامع اینترنت ، از جمله ملزومات الزامی به نظر می‌رسد.

زیرساخت اینترنت؛

اجزای پایه و اصلی زیرساخت جامع اینترنت ، حاوی موارد بیان شده در قسمت ذیل است؛

  • شبکه‌ها.
  • سرورها.
  • مراکز داده‌ها.
  • برنامه‌های مربوط به سرور.
  • دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات.

به این نکته دقّت کنید که سخت‌افزارها امکان دارد در یک کشور خاص بومی‌سازی گردیده باشد. ولیکن شبکه بین‌المللی و جهانی را به همدیگر وصل می‌نمایند. زیرساخت ها، چون؛ جاده‌ها و اتوبان‌های می‌باشند که شهرها و البته کشورها را به همدیگر متصل می‌کنند.

 آیا می‌دانید اینترنت چگونه کار می‌نماید!

اکنون زمان آن رسیده است که بدانیم اینترنت چگونه کار می‌نماید! زمانیکه به واسطه‌ی مرورگر (همانند گوگل کروم) به یک وب‌سایت متصل می‌گردید، پردازش‌های بسیاری در پشت پرده اتفاق می‌افتد تا اطلاعات وب‌سایت برای شما نمایان داده شود. به عبارتی، هنگامیکه نشانی وب‌سایت را به مرورگر وارد می‌نمایید، کامپیوتر شما توان ارسال مستقیم بسته‌های داده برای سرور را ندارد.

حقیقت امر این می‌باشد که این بسته داده‌ها و حتی اطلاعات مکانی که قرار می‌باشد بدان جا ارسال گردند، به مودم یا آن‌که روتر ارسال می‌گردد. پس از آن، مودم شما همان اطلاعات را به روتر کمپانی‌های ارائه دهنده خدمات ISP می‌فرستد. آن زمان، ISP به واسطه‌ی سرویس اسم دامنه دی اِن اِس، نشانی وب‌سایت موردنظر آی‌پی را پیدا نموده و به روترهای ISP های دیگر می‌فرستد. بدین اساس، سروری که فایل‌های وب‌سایت مدّنظر در آنجا واقع شده است، پیدا و اطلاعات منوط بر فایل‌ها را به سیستم کامپیوتر شما انتقال می‌دهد. فایل‌های اخذ شده، به واسطه‌ی مرورگر تفسیر گردیده و نمایان خواهند شد.

 آیا می‌دانید اینترنت چگونه کار می‌نماید! تفاوت موجود میان وب و اینترنت؛

اینترنت در واقع یک اتصال جهانی و بین‌المللی می‌باشد و وب (www) به عبارتی مجموعه‌ای از اطلاعات می‌باشد که با بهره‌گیری از اینترنت می‌توانیم بدان‌ها دسترسی داشته باشیم. ما به واسطه‌ی لینک‌هایی که در وب تشکیل می‌دهیم و یا آن‌که وجود دارند می‌توانیم به هزاران هزار صفحه وب دیگر دستیابی داشته باشیم و از اطلاعات مربوط بدان ها بهره گیریم. بهتر است این چنین بیان داریم که بستر تمامی این دسترسی‌ها اینترنت می‌باشد. پس اینترنت چون جریان برق جهت روشن گردیدن لامپ خواهد بود.

 

 بعضی از مفاهیم حائز اهمیت در دنیای جامع اینترنت؛

به منظور آن‌که بهتر متوجه شویم، منظور از مفهوم جامع اینترنت چیست؟ و چگونه عمل می‌نماید، نیاز است که بعضی از مفاهیم حائز اهمیت ضمن اینترنت را بدانیم؛

  •  بعضی از مفاهیم حائز اهمیت در دنیای اینترنت؛پروتکل اینترنتی چیست!

هر کامپیوتری ضمن اینترنت یک شماره اختصاصی خواهد داشت که بدان آی‌پی می‌گویند که کوتاه شده‌ی TCP/IP PROTOCOL است. به عبارتی، زبان و دستورالعمل ویژه‌ای می‌باشد که کامپیوترها به واسطه‌ی آن با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

  • سیستم اسم دامنه به چه معناست!

هویت آنلاین شما ضمن اینترنت است که از دو بخش نام اختصاصی به همراه پسوند ایجاد شده است. جالب است به این نکته توجه داشته باشید که؛ جهان جامع اینترنت، بدون سرویس اسم دامنه امکان دارد که بسیار زود نابود گردد.

  • URL به چه معناست!

URL در واقع کوتاه شده‌ی Uniform Resource Locator می‌باشد، نشانی و آدرسی جهت فایل‌ها و صفحات در عالم وب است. شما دوستان عزیز می‌توانید به واسطه‌ی مشاهده نوار نشانی بالای هر صفحه ضمن اینترنت، یو آر اِل را تماشا کنید و متوجه گردید که دقیقاً کجا و ضمن چه نشانی قرار گرفته‌اید.

هنگامیکه شما یک صفحه وب را باز می‌نمایید یا ایمیلی ارسال می‌کنید، از یک نام دامنه بهره می‌گیرید.

  • نگاهی به کلاینت‌ها و سرورها؛

کلّیه‌ی دستگاه‌ها و ماشین‌های موجود در بطن اینترنت، یا سرور می‌باشند و یا کلاینت. سرور، در واقع ماشین‌های توانمندی می‌باشند که به گونه دائم روشن بوده و به دیگر ماشین‌های موجود در بطن اینترنت سرویس ارائه می‌دارند. از سویی دیگر، ماشین‌هایی که از آن‌ها جهت برقراری ارتباط با سرورها بهره‌گیری می‌گردد، کلاینت می‌باشند.

  • سرور؛

سرور در اصطلاح فارسی سرویس دهنده معنی خواهد شد. کامپیوتری که به شدّت قدرتمند است و میبایست دائماً روشن باشد که کاربران از منبع آن در هر هنگامی می‌توانند بهره گیرند.

  • پهنای باند؛

به مقدار اخذ و ارسال اطلاعات در واحد زمان پهنای باند اطلاق می‌شود. به عنوان نمونه؛ شما در حال دانلود یک برنامه می‌باشید و هرهنگام قصد دارید یک فیلم تماشا کنید، ممکن است که در یکی از این دو موارد اختلالی رقم بخورد. چرا که پهنای باند شما درگیر دانلود می‌باشد و هنگامیکه یکی از آن دو متوقف گردد، پهنای‌ باند شما آزاد خواهد شد. نهایتاً پهنای باند شما هرچه که بیشتر باشد، می‌توانید کارهای اینترنتی بسیاری را به گونه‌ی همزمان به انجام برسانید.

 و در پایان؛

دوستان عزیز ما در این متن از خود سعی نمودیم شما را با تعاریف پایه‌ ای و جامع اینترنت آشنا سازیم. امیدواریم که توانسته باشیم آنچه که شما بدان نیازمند بودید را فراهم آوریم. بهتر است نگران نبوده و هراس نداشته باشید. چرا که ما در سرورنت همیشه و در همه حال کنار شما عزیزان می‌باشیم. تنها کافی است به هنگام وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با ما تماس حاصل فرمایید.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید