پرش لینک ها
شبکه جهانی اینترنت چیست؟

شبکه جهانی اینترنت چیست؟

اینترنت در واقع بستری می‌باشد که با استناد بدان کامپیوترها و دیگر ابزار الکترونیکی موجود در گستره‌ی جهان به یکدیگر وصل می‌گردند، تا به مبادله‌ی اطلاعات با همدیگر مبادرت ورزند. به عبارتی اینترنت چیزی نیست به جزء مجموعه‌ای از کابل‌های فیبر نوری میان اقیانوس وسیع و شبکه‌های کامپیوتری. جهت درک بهتر موضوع، پیشنهاد می‌کنیم تا به پایان این مطلب از سرورنت با ما همراه گردید. پیش از تشکیل شبکه جهانی اینترنت ، مبادله‌‌ی اطلاعات تنها بین شبکه‌های محلی امکان‌پذیر بود. بدین معنا که کامپیوترهای موجود ضمن یک مؤسسه و یا نهاد به یکدیگر وصل می‌گردید تا بتوانند اطلاعات را از یکدیگر اخذ کنند.

 

 بیایید کمی بهتر و دقیق‌تر به موضوع بنگریم؛

به عبارتی اگر که از انتقال پیام با دود و یا کبوتران نامه رسان گذر کنیم. نیاز آدمی به ارتباط از مسیر دور با گسترش فناوری اندک‌اندک با تلگراف (جهت منتقل نمودن پیام متنی)، تلفن (جهت منتقل نمودن پیام صوتی)، فکس (جهت منتقل نمودن پیام متنی نیز تصویری) برطرف گردید. با روی کار آمدن کامپیوترهای الکترونیکی نیاز ارتباط این کامپیوترها با یکدیگر حس شد. تصور کنید، اطلاعات یک تحقیق میبایست به گونه دستی و دوباره به یک کامپیوتر وارد می‌شد یا به شیوه‌های سنتی امکان منتقل نمودن سریع بعضی فایل‌های کامپیوتری مهیا نبود. پس نهایتاً چندین کامپیوتر میبایست به یکدیگر وصل می‌گردیدند تا آن‌ها بتوانند اطلاعات را برای هم ارسال نموده و یا اخذ کنند.

این نیاز منجر به ایجاد تعداد بسیاری از شبکه‌های کامپیوتری محلی گردید. به عبارتی هر مؤسسه در یک نقطه از جهان حاوی کامپیوترهای بود که می‌توانست به گونه‌ای مستقل و جداگانه، اطلاعات را به دیگر کامپیوترهای موجود منتقل نماید.

حال یک چالش نوین به چَشم می‌خورد؛ چنانچه ارتباط این شبکه‌های محلی با همدیگر برقرار می‌گردید یک تحول عظیم در ارتباطات به وجود می‌آمد. بدین معنی که کامپیوترهای مؤسسات و دانشگاه‌های گوناگون در جای‌جای جهان که به صورت مستقل شبکه شده بودند، به همدیگر وصل می‌شدند و به مبادله‌ی اطلاعات مبادرت می‌نمودند.

به این معنا که یک شبکه فراگیر جهانی ایجاد گردیده از شبکه‌های محلی که تمامی آن‌ها به هم وصل می‌باشند و می‌توانند به امر منتقل نمودن اطلاعات بپردازند. خوشبختانه این اتصال میان شبکه‌های محلی به واسطه‌ی کابل‌های میان اقیانوسی برقرار گردید و هم‌اکنون ما این شبکه جهانی را اینترنت نام‌گذاری می‌کنیم.

 

شبکه جهانی اینترنت چگونه کار می‌نماید! آیا می‌دانید؟

اینترنت در واقع یک شبکه جهانی ایجاد شده از میلیون‌ها کابل، کامپیوتر به همراه دستگاه‌ها و تجهیزات الکترونیکی می‌باشد. زمانی که با کامپیوتر یا موبایل خویش به اینترنت وصل گردید (مقصود آنلاین شدن، است) می‌توانید به اطلاعات گوناگون دسترسی پیدا نمایید و با سایرین از مسیر دور ارتباط برقرار کنید.

انتقال اطلاعات شما هم‌اکنون از بستر کابل انجام می‌شود. این کابل در واقع می‌‌تواند خطوط مسی تلفن منازل شما یا آن‌که کابل فیبر نوری باشد. حتی زمانیکه به اتصالات بی‌سیم چون؛ wi-fi و یا 3G/4G متصل می‌گردید، مودم یا آن‌که دکل فرستنده سیگنال جهت برقراری ارتباط با اینترنت به کابل‌ها استناد می‌کند.

زمانیکه شما با استفاده از کامپیوتر خود از یک وب‌سایت دیدن می‌نمایید، به عبارتی کامپیوتر شما به واسطه این کابل‌ها یک تقاضا به سوی سروری که سایت ضمن آن میزبانی می‌گردد، می‌فرستد. زمانیکه سرور تقاضا را اخذ نمود، آن را پردازش می‌نماید و مجدداً جواب مناسب را به سوی کامپیوتر شما می‌فرستد. جالب‌تر و عجیب‌تر آن‌که حتی چنانچه که سرور در دورترین نقطه دنیا هم که باشد، کلّیه‌ی این رخدادها تنها در چند ثانیه صورت می‌پذیرد.

زمانیکه شما مایل هستید از یک وب‌سایت بازدید نمایید، ضمن مرورگر اینترنت خویش نشانی آن وب‌سایت را تایپ نموده و کلید enter را می‌فشارید. سپس تقاضایی مبنابر مشاهده وب‌سایت، به واسطه‌ی دستگاه شما که به اینترنت وصل می‌باشد به سوی ISP فرستاده می‌شود.

ISP تقاضای شما را به سوی سرورهای به اسم دامنه ارسال می‌کند. این سرورها درست همانند یک دفترچه تلفن عمل خواهند کرد و نشانی آی‌پی سرورهایی که وب‌سایت های گوناگون را میزبانی می‌نمایند را در خویش ذخیره می‌کنند. چنانچه سرور وب‌سایت در کشور ایران باشد، این تقاضا به سرعت به مقصد هدایت گردیده و چنانچه که در کشور دیگر باشد، تقاضا شما به واسطه‌ی کابل‌های فیبر نوری موجود ضمن اقیانوس‌ها به سرور وب‌سایت مقصد فرستاده می‌شود. این سرور تقاضای شما را پردازش نموده و صفحه وب‌سایت قابل نمایش برای شما را ضمن پاکت‌هایی از اطلاعات به سوی شما باز می‌گرداند.

صحیح است که هرچه سرور وب‌سایت مقصد به شما نزدیک‌تر باشد، منتقل گردیدن اطلاعات سریع‌تر و راحت‌تر انجام خواهد شد. ولیکن چنانچه هم این سرور در یک کشور دیگر یا حتی قاره‌ای دیگر باشد، جای نگرانی وجود نخواهد داشت. بله، درست است، شما تنها در ظرف چند ثانیه می‌توانید وب‌سایت مربوطه را مقابل دیدگان خود مشاهده کنید. جالب‌ترین قسمت قضیه اینجاست که این اتفاق روزانه میلیون‌ها بار در سرتاسر دنیا در حال رقم خوردن است.

 اینترنت چگونه کار می‌نماید! آیا می‌دانید؟اقسام گوناگون شبکه جهانی اینترنت؛

در این قسمت بد نیست که به اقسام گوناگون اینترنت گوشه چَشمی داشته باشیم که قطعاً از گوشه و کنار چیزهایی در ارتباط با آن شنیده‌اید. اینترنت اشیاء، اینترنت ملّی یا اینترنت ماهواره‌ای، آیا می‌دانید چه هستند؟

 اینترنت اشیاء چیست؟

اینترنت اشیاء، اینترنت چیزها و یا چیزنت یعنی چه! به معنای شبکه گردیدن و ارتباط اشیاء پیرامون ما با یکدیگر می‌باشد. از وسیله‌های ساده چون؛ گوشی تلفن همراه و تلویزیون گرفته است که همین حالا هم امکان‌پذیر می‌باشد تا یخچال نیز ماشین لباسشویی نیز اتومبیل‌ها و… .

به واسطه‌ی اینترنت اشیاء شما خواهید توانست کلّیه‌ی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را از مسیر دور کنترل نمایید و چه بسا با بهره‌گیری از سنسورها و هوش مصنوعی این وسیله‌ها خود بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و روند خودکاری را در پیش بگیرد. ممکن است که شما روزی از سر کار خود بازگردید و متوجه بشوید کالاهای سوپرمارکت که موجودی آن داخل یخچال به پایان رسیده است، درب خانه‌ی شما گذاشته شده است و عملیات ثبت سفارش و خرید را یخچال شما به مرحله انجام رسانده است. از سویی خانه شما به واسطه‌ی ‌جاروبرقی هوشمند شما نظافت و تمیز گردیده است.

این سهل‌ترین و ساده‌ترین مثال از اینترنت اشیاء در زندگی روزانه شما است. اینترنت اشیاء خواهد توانست ضمن صنایع و حیطه‌های گوناگونی کاربرد داشته باشد. همانند یک گلخانه هوشمند می‌تواند شرایط گیاهان را بررسی و آنالیز نماید و به گونه خودکار؛ نور، رطوبت هوا و آب لازم را برای آن‌ها تأمین نماید.

حتی شاید نیاز به رهسپار شدن به مکان کار خود نباشد و هرچیزی را که بدان نیاز داشته باشید و هرکاری که موردنیاز باشد، به انجام برسانید. به عبارتی از راه دور و از منزل شما قابل کنترل باشد. از کنترل نمودن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خط تولید گرفته است تا جلسات درون سازمانی و تأمین مواد ابتدایی و… .

 اینترنت اشیاء چیست؟ اینترنت داخلی یا ملّی چیست؟

همان‌گونه که پیشتر به این موضوع اشاره نمودیم، اینترنت به عبارتی یک شبکه جهانی از کامپیوترها است که به واسطه‌ی کابل‌های فیبر نوری به یکدیگر وصل گردیده‌اند. چنانچه این شبکه در چهارچوب کامپیوترها و سرورهایی باشد که داخل یک کشور واقع گردیده‌اند و امکان دستیابی به سرورهای خارج از آن کشور نباشد، آن زمان این شبکه را اینترنت داخلی نام‌گذاری می‌کنند.

اینترنت داخلی لزوماً به معنی مسدود نمودن یا محدود کردن اینترنت جهانی نمی‌باشد. به عبارتی این دو می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند. برای نمونه؛ همین اکنون در بیشتر کمپانی‌ها یک شبکه داخلی میان کامپیوترها تشکیل می‌گردد تا کارکنان بتوانند به گونه‌ای سریع به منتقل نمودن اطلاعات با یکدیگر مبادرت ورزند. حال آن‌که این کارمندان بتوانند به شبکه جهانی اینترنت هم متصل گردند یا خیر وابسته به سیاست‌های رئیس کمپانی خواهد داشت. از مزیت‌های شبکه داخلی ضمن نهادها، می‌توان به سرعت و امنیت بسیار آن اشاره نمود.

درست همانند همین مثال بعضی از کشورها شاید ترجیح بدهند دستیابی کاربران به اینترنت جهانی را تماماً مسدود یا در چهارچوب قرار بدهند. این چنین که عامه تنها بتوانند به سرورهای داخلی وصل بشوند. بعضی از کشورها هم دستیابی به اینترنت جهانی را باز گذاشته و تنها امکان دستیابی به بعضی سرورهای خارجی را در چهارچوب قرار می‌دهند که آن نیز به فیلترینگ شهرت دارد.

 اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

ماهواره‌های کنونی موجود در دورتادور زمین جهت آن‌که بتوانند مساحت بیشتری از سطوح زمین را پوشش بدهند ضمن مدارهایی دور از زمین گردش می‌نمایند. به همین دلیل بهره‌گیری از این ماهواره‌ها جهت دسترسی به اینترنت جز در موارد معدودی به کابل‌های فیبر نوری امکان ندارد، بسیار رایج نیست.

این قبیل از ماهواره‌ها به دلیل پهنای باند محدود و فاصله بسیار خود از سطح زمین، اینترنتی کُند و البته با مقداری تأخیر را به همراه دارند. چنانچه که کلّیه‌ی ترافیک کاربران اینترنت به جای کابل‌های فیبر نوری بدین ماهواره‌ها هدایت گردد، حدوداً بهره‌گیری از شبکه جهانی اینترنت عذاب‌آور شده و به همراه قطعی‌های بسیار صورت خواهد گرفت.

همین‌جا بود که ایلان ماسک و کمپانی اسپیس ایکس ابتکار عمل را در دستان خود گرفتند و به دنبال شیوه‌ای جهت برطرف نمودن نقاط ضعف اینترنت ماهواره‌ای کنونی رهسپار شدند. پروژه‌ای با اسم استار لینک تعریف گردید که ضمن آن تقریباً چهل و دو هزار ماهواره صرفاً جهت تأمین اینترنت به نزدیک‌ترین مدار کره‌ی زمین ارسال بشوند و این ماهواره‌ها بتوانند به واسطه‌ی اشعه لیزر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا ستون فقرات اینترنت ماهواره‌ای را ایجاد نمایند.

این پروژه مازاد بر آن‌که می‌تواند اینترنتی بدون هیچ‌گونه تأخیر و حتی سریع‌تر از شبکه جهانی اینترنت کنونی که به واسطه کابل‌های فیبر نوری میان اقیانوسی تأمین می‌گردد را به همراه داشته باشد، منجر می‌گردد اینترنت در اختیار تمامی اشخاص ضمن سطوح کره‌ی زمین واقع بشود.

هم‌اکنون بیشتر از نیمی از جمعیت جهان به دلیل مشکلات گوناگونی همانند؛ نبود زیرساخت های لازم به اینترنت دسترسی ندارند که با استناد بدین پروژه، به طور کل مشکل به وجود آمده برطرف خواهد شد.

و در پایان بهتر است این گونه بگوییم که؛ البته که پروژه استار لینک بدون زحمت یا بدون ایجاد مشکلات گوناگون صورت نخواهد گرفت. این پروژه می‌تواند در رصد منجمان و ستاره‌ شناسان اختلال رقم بزند. از سویی شکار پسماندهای فضایی را با برخی از مشکلات مواجه نماید. پس هیچ‌ کاری بدون دردسر به راه خود ادامه نمی‌دهد.

 اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید