پرش لینک ها
طراح وب و توسعه‌دهنده وب

طراح وب و توسعه‌دهنده وب چه کسانی هستند

طراح وب و توسعه‌دهنده وب چه کسانی هستند

در این مقاله ما قصد داریم در خصوص دو شغل حرفه‌ای طراح وب و توسعه‌دهنده وب حرف بزنیم. این دو شغل با توجه به نامی که دارند هر دو، در زمینه وب فعالیت می‌کنند اما با توجه به نامی که دارند تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. شما نمی‌توانید این دو حرفه را یکی بدانید و در عین حال نمی‌توانید این دو را جدای از هم بدانید.

باید بدانید که این دو حرفه بسیار با یکدیگر نزدیک هستند و در عین تفاوتی که با یکدیگر دارند بسیار مرتبط هستند. هر دو حرفه یعنی طراحی وب و توسعه‌دهنده مسئولیت ساخت وب سایت را دارند اما فعالیت آن‌ها به دو شیوه متفاوت است. برای اینکه با این دو حرفه بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

طراح وب و توسعه‌دهنده وب
طراح وب و توسعه‌دهنده وب

طراح وب و توسعه‌دهنده وب

همان‌طور که می‌دانید هر دو حرفه طراح وب و توسعه‌دهنده وب مرتبط با سایت و ساخت سایت هستند. شیوه کار این دو طراح با یکدیگر تفاوت هایی دارد اما هر دو، در بستر سایت فعالیت می‌کنند. وظیفه اصلی توسعه‌دهنده سایت به وجود آوردن سایت با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف است.

وظیفه طراح سایت با توجه به نامی که دارد طراحی بخش‌های مختلف سایت است که به لحاظ بصری بسیار با اهمیت است. در واقع این وظیفه توسعه‌دهندگان است که با توجه به خلاقیتی که دارند سایتی را ایجاد می‌کنند و این خلاقیت طراحان است که آن را محبوب سازند. اگر بخواهیم با یک مثال وظیفه‌این دو شغل را بیان کنیم باید بگوییم توسعه‌دهندگان کارگران ساختمانی هستند و طراحان معماران ساختمان و این مهم‌ترین تفاوت بین طراح و توسعه‌دهنده است.

طراح وب کیست

با توجه به مواردی که گفتیم احتمالاً با دو شغل طراح وب و توسعه‌دهنده وب آشنا شده‌اید اما لازم است تا به صورت جزئی این دو مورد را بررسی کنیم. طراح وب مسئول بخش بصری سایت است و این موضوع مهم‌ترین وظیفه‌این فرد به حساب می‌آید. طراح وب باید علاوه بر مهارتی که در خصوص طراحی سایت دارد نرم افزار های مختلف مربوط به طراحی و گرافیک مانند، فتوشاپ و ایلاستریتور را بشناسد. علاوه بر این موارد طراح وب باید با کدهای مختلف مربوط به CSS و HTML آشنا باشد تا بتواند ایده‌های مختلفی که در خصوص طراحی دارد را اجرا کند. به طور کلی وظیفه طراحان وب در سه حیطه خلاصه می‌شود یعنی،

  • UX یا تجربه کاربر
  • UI یا رابط کاربر
طراح وب و توسعه‌دهنده وب
طراح وب و توسعه‌دهنده وب

طراح وب و توسعه‌دهنده وب؛ UX یا تجربه کاربر

همان‌طور که گفتیم وظیفه طراحان وب به دو نوع انجام می‌شود و هر دو نوع اهمیت بسیار زیادی دارد. UX یا تجربه کاربر یکی از وظایف طراحان وب است که با توجه به نامی که دارد برای جلب توجه کاربران استفاده می‌شود. افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند باید با روش‌های مختلف جلب توجه و نظر کاربر آشنا باشند.

UI یا رابط کار

رابط کاربری در واقع یکی دیگر از وظایف طراحان وب است که برای ارتقا سایت اهمیت زیادی دارد. رابط کاربری نیز با توجه به نامی که دارد معنای مشخصی دارد زیرا برای ایجاد و بهبود تعامل کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراح بصری وب

این مورد نیز مانند دو مورد قبل معنای واضحی با توجه به ناممش دارد. طراح بصری در واقع از هر دو فعالیت UI و UX استفاده می‌کند تا در نهایت بخش بصری فوق‌العاده‌ای ایجاد کند. در این بخش به خلاقیت طراح نیاز است که هرچقدر آگاهی و مهارت طراح بیشتر باشد بهبود سایت نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

توسعه‌دهنده وب کیست

همانطور که گفتیم طراح وب و توسعه‌دهنده وب تفاوت هایی با یکدیگر دارند و در عین حال مکمل یکدیگر نیز هستند. توسعه‌دهنده وب در واقع پایه گذار یک سایت است که این پایه با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی ایجاد می‌شود. وظیفه توسعه‌دهنده وب مانند یک کارگر ساختمان است که اگر کارش را به درستی انجام ندهد هرچقدر هم معمار یا طراح تلاش کنند نمیتوانند ظاهر درستی از سایت به نمایش بگذارند. سه نوع کلی توسعه دهندگان وب،

  • توسعه‌دهنده Back-end
  • توسعه‌دهنده Front-end
  • Full-stack developer
طراح وب و توسعه‌دهنده وب
طراح وب و توسعه‌دهنده وب

توسعه‌دهنده Back-end

با توجه به نام توسعه‌دهنده Back-end وظیفه اصلی این فرد در واقع بخش پشتی وب سایت یعنی جایی که ساختار اصلی ایجاد می‌شود است. این فرد باید زبان‌های برنامه نویسی مختلف را بشناسد و به درستی از آن‌ها استفاده کند. باید بدانید که کدها توسط کاربران قابل مشاهده نیستند و تنها موتورهای جستجو قادر به مشاهده و درک آن‌ها هستند.

توسعه‌دهنده Front-end

توسعه‌دهنده Front-end وظیفه‌ای مشابه بک‌اند دارد اما تفاوتی نیز دارد. در این روش نیز به زبان‌های برنامه نویسی نیاز است اما باید بدانید که فعالیت این بخش توسط کاربر قابل مشاهده است. از HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای این بخش باید استفاده کرد.

Full-stack developer

فعالیت این بخش توسعه‌دهنده وب به دو صورت است. در واقع این فرد باید مهارت‌های بک‌اند و فرانت‌اند را بلد باشد و بتواند آن‌ها را به درستی پیاده‌سازی کند. این افراد باید به بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشند و لازم است مهارت این افراد به درستی تقویت شود.

رابطه بین طراح وب و توسعه‌دهنده وب

اگر بخواهیم در رابطه با رابطه بین این دو حرفه صحبت کنیم در ابتدا باید بگوییم که این دو مورد را از یکدیگر جدا ندانید. در واقع وظیفه یک توسعه‌دهنده وب راضی کردن گوگل است این در حالی است که وظیفه طراح وب جلب رضایت کاربر است. اگر یک توسعه‌دهنده وب نتواند سایت را با جلب رضایت گوگل و موتورهای جستجو به درستی وارد دنیای وب سایت‌ها کند عملا فعالیت طراح وب بی فایده است.

طراح وب و توسعه‌دهنده وب
طراح وب و توسعه‌دهنده وب

طراح وب و توسعه‌دهنده وب دو شغل حرفه‌ای و بسیار جذاب در دنیای وب سایت‌ها به حساب می‌آیند. این دو شغل در عین تفاوت هایی که با یکدیگر دارند فعالیتشان مستقیماً بر روی یکدیگر تأثیرگذار است. برای اینکه شما بخواهید در این زمینه فعالیت کنید لازم است تا به مواردی که گفتیم بادقت بررسی کنید و سپس حیطه مورد نظرتان را انتخاب کنید. باید بدانید که هر دو حرفه طراح و توسعه‌دهنده بسیار تخصصی هستند و شما بدون آموزش و کسب اطلاعات کافی نمی‌توانید در این زمینه فعالیت کنید.

پیام بگذارید

  1. سلام و درود بر شما
    من محمد جانبلاغی طراحی سایت را در گوگل جستجو می کردم که با سایت شما آشنا شدم. واقعا هم مطالب سایتتون خوبه. هم طراحی سایت شما خیلی شیک و جذاب هستش. از سایت شما واقعا لذت می برم.

مشاهده
بکشید