پرش لینک ها
دیسک اکسترنال

هارددیسک اکسترنال را بشناسیم

هارددیسک اکسترنال را بشناسیم

هارددیسک اکسترنال یک قطعه کاربردی و بسیار کارآمد برای کامپیوتر و لپ‌تاپ است. با توجه نامی که این هارد دارد، هارد اکسترنال خارج از لپ‌تاپ مورداستفاده قرار می‌گیرد. هارد اکسترنال با استفاده از یک سیم usb و یا به‌صورت بی‌سیم قابل‌استفاده است.

این نوع هارد برای افرادی که به حافظه اضافه و یا هارد قابل‌حمل نیاز دارند کاربرد دارد. هارد اکسترنال مانند فلش عمل می‌کند و در برخی موارد شباهت‌هایی دارند اما باید بدانید که این دو قطعه با یکدیگر فرق دارند. هارد اکسترنال قابلیت ذخیره‌سازی بیشتری به نسبت فلش همراه دارد. هارد اکسترنال با نام هارددیسک قابل‌حمل هم شناسایی می‌شود، در ادامه همراه ما باشید.

دیسک اکسترنال
دیسک اکسترنال

چرا هارددیسک اکسترنال؟

باتوجه‌به مواردی که گفتیم شما با هارد اکسترنال آشنا شده‌ای و ممکن است هزاران بار آن را مشاهده کرده باشید. دیسک اکسترنال قابلیت‌های بسیار خوبی دارد. برای اینکه شما بخواهید هارد اکسترنال تهیه کنید در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهید که چرا بخرید؟

هارد اکسترنال حافظه ذخیره‌سازی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل هم شما می‌توانید هراندازه ای که قابلیت هارد داشته باشد از آن استفاده کنید. هارد اکسترنال قابل‌حمل است و شما می‌توانید هرجایی که بخواهید آن را با خودتان ببرید. این نوع هارد قابلیت اتصال به سیستم‌ها را دارد و می‌توانید به هر سیستمی که بخواهید آن را نصب کنید.

کاربرد دیسک اکسترنال

تمامی مواردی که گفتیم در خصوص چیستی و ویژگی‌های هارد بوده است. برای اینکه بخواهید با کاربردهای این نوع دیسک آشنا شوید باید بگوییم دیسک‌های اکسترنال بسیار کاربردی هستند و بخش‌های مختلفی را پوشش می‌دهند. از جمله کاربردهای هارد اکسترنال،

  • قابلیت اتصال هارد به گوشی
  • اتصال به شبکه
  • اتصال به تلویزیون
  • مناسب برای نصب گیم
دیسک اکسترنال
دیسک اکسترنال

قابلیت اتصال هارد به گوشی

یکی از قابلیت‌های بسیار بااهمیت برای دیسک اکسترنال قابلیت اتصال آن به گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. قابلیت بسیار مهمی که درگوشی‌های هوشمند با نام USB OTG وجود دارد این امکان را به شما می‌دهد تا هر وسیله جانبی از جمله، کیبورد، هارد و… را بتوانید به آن وصل کنید.

اتصال هارد به شبکه

یک نوع هارد اکسترنال وجود دارد به نام ذخیره‌ساز متصل به شبکه NAD که ویژگی‌های حرفه‌ای‌تری به نسبت هارد ذخیره‌ساز معمولی دارد. قابلیتی که این هارد دارد این است که می‌تواند به شبکه اینترنت خانگی و اداری وصل شود.

استفاده از این نوع هارد بسیار جالب است زیرا تمام سان که در یک محیط و یک‌خانه زندگی می‌کنند می‌توانند اطلاعات مختلفی از جمله، تصاویر، موسیقی و… را بر روی آن ذخیره کنند. این نوع هارد به دو صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد یعنی، تجاری و خانگی که نوع تجاری آن برای کسب‌وکارها و سازمان‌های کوچک است. با نصب یک اپلیکیشن در گوشی خود می‌توانید از هرکجای دنیا به اطلاعات این نوع هارد دسترسی پیدا کنید.

اتصال به تلویزیون

مشاهده ویدئوها و تصاویر مختلف با استفاده از تلویزیون بسیار رایج است. ازآنجایی‌که تکنولوژی روزبه‌روز در حال پیشرفت است به همین دلیل هم اتصال هارد به تلویزیون می‌تواند یک آپشن به‌حساب بیاید. شما می‌توانید با استفاده از یک دیسک اکسترنال و اتصال آن به تلویزیون هرگونه اطلاعاتی از جمله تصویری و صوتی را به نمایش بگذارید. ازآنجایی‌که هاردهای اکسترنال فضای ذخیره‌سازی زیادی دارند به همین دلیل در مقایسه باغ فلش‌های کوچک با حجم کم بسیار کاربردی‌تر هستند.

مناسب برای نصب گیم

دنیای گیم و گیمرها این روها بسیار داغ و پرشور است. افراد زیادی به‌خصوص در سال‌های اخیر اشتیاق زیادی برای بازی‌ها دارند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید باید با واقعیت این بازی‌ها آشنایی داشته باشید. بازی‌ها روزبه‌روز باکیفیت‌تر ارائه می‌شوند و به قابلیت‌هایشان اضافه می‌شود. ازآنجایی‌که کیفیت بازی‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است به همین دلیل حجم بازی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

ازآنجایی‌که حجم بازی‌ها بسیار زیاد است شما می‌توانید از هارد اکسترنال برای این موضوع استفاده کنید و هر مقدار بازی‌ای که متناسب با هاردتان باشد را نصب کنید. برای استفاده از هارد برای بازی لازم است تا پورت تاندر بولت یا USB-C خریداری کنید. این نوع پورت باعث می‌شود تا اطلاعات با حداکثر سرعت انتقال پیدا کنند.

تفاوت هارد HDD و SDD

همان‌طور که می‌دانید در مقایسه قدیمی و به‌روز بودن انواع هارد این دو مورد معرفی می‌شوند. هارد HDD نمونه قدیمی هارد بوده است که به نسبت وزن زیادی داشته و قابلیت آسیب‌پذیری بیشتری داشته است. این نوع هارد سرعت عمل معمولی‌ای داشته و درگذشته بسیار از آن استفاده می‌شده.

این روزها وقتی حرف از سرعت هارد می‌زنیم نام SSD بر سرزبان‌ها است. SSD به نسبت HDD حجم و وزن کمتری دارد و به همین دلیل هم در لپ‌تاپ‌های امروزی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی ازآنجایی‌که موضوع مقاله ما دررابطه‌با دیسک اکسترنال است باید دررابطه‌با این دو نوع صحبت کنیم، یعنی،

  • هارد HDD
  • هارد SSD

ویژگی‌های هارد HDD

همان‌طور که گفتیم هارد HDD نمونه قدیمی هاردهای امروزی است. توجه داشته باشید که امروزه نیز از این هارد استفاده می‌شود. شما می‌توانید این نوع هارد را از طرفیت 500 گیگ تا چند ترابایت تهیه کنید. درون این هاردها هدهایی وجود دارد که وظیفه آن‌ها خواندن اطلاعات و در نهایت ذخیره آن‌ها است. هنگامی که هدها شروع به فعالیت می‌کنند هارد صدایی می‌دهد. هاردهای HDD ظرفیت بالایی دارند و در مقایسه قیمت ارزانی نیز دارند.

ویژگی‌های هارد SSD

دیسک اکسترنال SSD شبیه به فلش مموری‌ها هستند و به آن‌ها درایو ذخیره‌ساز جامد نیز گفته می‌شود. این نوع هارد از حافظه NAND استفاده می‌کند و به همین دلیل هم به فلش مموری شباهت دارند. این نوع هارد قابلیت‌های بسیار قابل‌توجهی دارد و در کنار آن برخی معایب نیز برای آن وجود دارد.

از جمله مزایای این هارد، سرعت و عملکرد عالی، ذخیره‌سازی عالی، کوچک و قابل‌حمل، مقاوم در برابر ضربه و آسیب و… به‌حساب می‌آیند. شاید این نوع هارد تنها دو عیب داشته باشد که یکی حافظه کم و دیگری قیمت گران آن که در مقایسه با ویژگی‌های حرفه‌ای که دارد معقول است.

دیسک اکسترنال
دیسک اکسترنال

 

هرساله با پیشرفت تکنولوژی ما شاهد تولید و پیشرفت قطعات بسیار زیادی هستیم. این قطعات ممکن است همه‌روزه کاربردی باشند و ممکن است کاربرد محدودی داشته باشند. در این مقاله ما سعی داشتیم دررابطه‌با دیسک اکسترنال صحبت کنیم و اطلاعاتی برای شما آماده کردیم. شما می‌توانید هر زمانی که بخواهید از هاردهای اکسترنال استفاده کنید و نگرانی‌ای از بابت حذف شدن و گم‌شدن اطلاعاتتان نداشته باشید.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید