پرش لینک ها
وی پی ان یا فیلترشکن

وی پی ان یا فیلترشکن چیست؛ 6 کاربرد وی پی ان

وی پی ان یا فیلترشکن چیست؛ 6 کاربرد وی پی ان

وی پی ان یا فیلترشکن واژه ای آشنا به‌خصوص در کشوری ما زندگی می‌کنیم است. Virtual private network مخفف کلمه VPN به معنای شبکه خصوصی مجازی است. هنگامی که شما از وی پی ان استفاده کنید متوجه خواهید شد که ارتباط اینترنت شما را به جایی متصل می‌کند که کیلومترها از شما دور است. در واقع وظیفه اصلی وی پی ان اتصال شما به یک فضای اینترنتی امن و اختصاصی است. با استفاده از وی پی ان می‌توانید امنیتتان را در فضای اینترنت به دست آورید.

در واقع اگر شما به دنبال یک روش بهینه و ایمن برای اتصال به اینترنت می‌گردید وی پی ان بهترین گزینه است. مهم ترین دغدغه برای افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند ایجاد امنیت برای دوری از حمله‌های سایبری است. مسئله مهم دیگری که در خصوص VPN وجود دارد برای دسترسی به فضای سانسور شده است به خصوص سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که به شدت سانسور شده اند.

وی پی ان یا فیلترشکن
وی پی ان یا فیلترشکن

چرا باید وی پی ان یا فیلترشکن استفاده کنم

با توجه به ویژگی‌هایی که در خصوص وی پی ان یا فیلترشکن وجود دارد لازم است تا شما برای ورود به فضای اینترنتی به خصوص سایت‌های ناامن از VPN استفاده کنید. در کشورهایی مانند ایران که اکثر وب‌سایت‌های خارجی فیلتر هستند برای ورود به آن‌ها به فیلتر شکن یا همان VPN نیاز دارید. علاوه بر اینکه می‌توانید وارد این سایت‌ها شوید امنیت شما نیز تامین می‌شود و نگرانی ای از بابت ورود به این سایت‌ها نخواهید داشت.

کاربرد اصلی وی پی ان حذف ردپای شما در اینترنت است و این کار را با رمزگذاری داده ترافیک شما انجام می‌دهد. در نتیجه این امر است که امنیت فضای اینترنتی شما بسیار زیاد می‌شود و هکرها به راحتی نمی‌توانند سیستم، گوشی و… شما را هک کنند.

تاریخچه وی پی ان

هم زمان با PPTP Singh-Pall اینترنت نیز گسترش فراوانی پیدا کرده بود. در آن زمان که اینترنت در حال گسترش بود برخی از نرم‌افزارها برای جلوگیری از جاسوسی و ویروس به وجود آمده بودند و افراد می‌توانستند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. با وجود اینکه این روش برای ایجاد امنیت اینترنتی بسیار مناسب بود اما رفته رفته نیاز به وی پی ان بین افراد احساس می‌شد.

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال روشی رمزگذاری شده بودند تا بتوانند تاریخچه جستجوهای خود را در فضای اینترنتی غیر قابل دسترسی کنند. در اوایل دهه 2000 اولین وی پی ان یا فیلتر شکن طراحی شد. اولین وی پی ان تنها در دسترس سازمان‌ها قرار داشت. در اوایل دهه 2010 با توجه به نیاز عموم افراد فعالیت طراحان وی پی ان بسیار زیاد شد. باتوجه به نیازی که افراد به وی پی داشتند وی پی ان جدید برای عموم افراد قابل دسترسی شد.

کاربران VPN در سراسر دنیا

باتوجه به آمار به دست آمده از GlobalWebIndex تعداد کاربرانی که از وی پی ان استفاده می‌کنند در سال‌های 2016 تا 2018 بسیار زیاد شده است. در کشورهایی مانند، اندونزی، چین و تایلند به طور معمول از هر 5 نفر یک نفر از وی پی ان استفاده می‌کند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

در کشور ایران نیز باتوجه به محدودیت‌هایی که در خصوص فیلترینگ وجود دارد تقریبا از 100 درصد افراد 95 درصد از وی پی ان استفاده می‌کنند یا حداقل آن را نصب می‌کنند. در کشورهایی که با فیلترینگ کمتری مواجه هستند مانند، بریتانیا، آلمان، آمریکا استفاده از وی پی ان چندان رایج نیست و تقریبا 5 درصد افراد از آن استفاده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که این آمار در حال افزایش است.

وی پی ان یا فیلترشکن
وی پی ان یا فیلترشکن

مزایای VPN چیست

همان‌طور که گفتیم وی پی ان یا فیلترشکن برای شما فواید بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید. برای اینکه به صورت اختصاصی با مزایای وی پی ان آشنا شوید باید بگوییم،

  1. ایجاد امنیت برای سیستم شما
  2. به وجود آوردن فضای رمزگذاری
  3. دسترسی به سایت‌های سانسوری و دور زدن فیلترینگ
  4. عدم ردیابی فعالیت‌های شما
  5. ایجاد شبکه خصوصی و غیر عمومی
  6. ایجاد شبکه خصوصی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها

معایب وی پی ان یا فیلترشکن

باوجود اینکه VPN مزایای بسیار زیادی دارد و باوجود اینکه ممکن است 3 یا 4 مورد بیشتر نباشد اما قابلیت آن عمیق است. معایب وی پی ان به این صورت است که کاهش سرعت آپلود و دانلود است. هنگامی که شما از وی پی ان استفاده می‌کنید با وجود اینکه وارد هر سایتی که بخواهید می‌توانید بشوید اما سرعت دانلود و آپلود تصاویر، ویدئوها و… کاهش پیدا می‌کند. یکی دیگر از معایب وی پی ان در رابطه با برخی از وی پی ان های رایگان است. برخی از وی پی ان های رایگان توسط افراد هکر طراحی می‌شوند و به همین دلیل ایمنی کافی ندارند.

انتخاب وی پی ان مناسب

از آنجایی که شما برای اینترنت و دسترسی به سایت‌ها و نرم افزارها از وی پی ان یا فیلترشکن استفاده می‌کنید به همین دلیل لازم است تا در انتخاب آن دقت کنید. شما می‌توانید با بررسی سایت‌های مختلفی و مطالعه در رابطه با اطلاعات وی پی ان ها می‌توانید آن‌ها را نصب کنید.

به طور معمول وی پی ان هایی که پولی هستند ایمن تر از وی پی ان های رایگان هستند. این موضوع به این معنی نیست که وی پی ان های رایگان ایمن نیستند اما لازم است تا در ابتدا از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید.

وی پی ان یا فیلترشکن
وی پی ان یا فیلترشکن

وی پی ان یا فیلترشکن باتوجه به نامی که دارد کاربرد مشخصی دارد. در ابتدای سال‌هایی که وی پی ان طراحی شد تنها سازمان‌ها می‌توانستند از آن استفاده کنند اما به مرور با توجه به نیازی که بین عموم افراد ایجاد شد سال‌ها بعد استفاده از آن در دسترس همه قرار گرفت.

در کشورهایی که درگیر موضوع فیلترینگ هستند این نیاز بیشتر از دیگر کشورها احساس می‌شود. بسیار از وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها در برخی از کشورها با اینترنت قابل دسترسی نیستند و برای دسترسی به وی پی ان نیاز است. در کشور ایران وب‌سایت‌های مختلف فیلتر هستند و نرم‌افزارهایی مانند تلگرام هم از این موضوع جدا نیستند. اگر شما قصد نصب و استفاده از وی پی ان را دارید حتما به مواردی که گفتیم توجه کنید و سپس از آن استفاده کنید.

 

 

 

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید