سرورنت، خانه امن رویاهای آنلاین شما
ایمیل تراکنشی سرورنت
تأیید سفارش، اعلانهای حساب و ایمیلهای بازنشانی رمز عبور همه نمونههایی از ایمیل تراکنشی یا ایمیل هوشمند هستند. ایمیل هوشمند که اغلب نادیده گرفته میشود برای حفظ روابط با مشتری و ایجاد تجارت پایدار حیاتی است.
این را تصور کنید: شما یک لپتاپ کاملاً جدید به قیمت ۶۰ میلیون تومان خریدهاید، اما چیزی مبنی بر تأیید سفارش یا رسید پرداخت در صندوق ورودی خود دریافت نمیکنید. وحشت شما شروع میشود و با خود فکر میکنید که آیا مورد کلاهبرداری قرار گرفتهاید یا خیر. با خودتان میگویید این آخرین باری است که از آنها خرید میکنم.
این نوع موقعیت ناخوشایند اهمیت ایمیل هوشمند را برجسته میکند، زیرا حتی خطاها یا تأخیرهای جزئی در ایمیلهای تراکنشی شما میتواند باعث از دست دادن اعتماد شدید در بین مشتریان شما شود و به طور بالقوه باعث عدم تمایل آنها به خرید دوباره شود. اکنون که متوجه شدید این نوع ایمیلها چقدر برای تجارت الکترونیک شما ضروری هستند بیایید نگاهی عمیقتر به آنها بیندازیم.
تعریف ایمیل تراکنشی
ایمیل هوشمند یا تراکنشی ایمیلی است که به طور خودکار توسط وبسایت شما به دنبال یک تراکنش یا اقدام خاص انجام شده مانند خرید تجارت الکترونیک یا درخواست بازنشانی رمز عبور برای یک گیرنده ارسال میشود.
انواع ایمیل تراکنشی
همه ایمیلهایی که بهصورت خودکار و بلافاصله پس از یک اقدام یا رویداد خاص در وبسایت شما ارسال میشوند، میتوانند تراکنش در نظر گرفته شوند. نمونههای ایمیل هوشمند به اشکال مختلف ارائه میشوند، اما یک چیز مشترک دارند: اطلاعات مهمی که مشتریان یا بازدیدکنندگان وبسایت شما برای تعامل عادی با کسبوکار شما به آن نیاز دارند. نمونههای رایج عبارتاند از:
تأیید اشتراک
این نوع ایمیل هوشمند که پس از ایجاد حساب کاربری یا مشترک شدن در خبرنامه توسط کاربر ارسال میشود معمولاً بهعنوان وسیلهای برای تأیید آدرس ایمیل مشتری جدید عمل میکند. اگر در سایت خود حسابهای کاربری دارید، میتوانید از این نوع ایمیل تراکنشی برای کاربران جدید استفاده کنید یا میتوانید از آن برای تأیید اشتراک خبرنامه مخاطبین خود از طریق یک فرایند انتخاب دوگانه بهره ببرید.
تأیید سفارش
این مورد بدون شک مهمترین نوع از ایمیل هوشمند است که مشتریان شما بیش از انواع دیگر انتظار آن را دارند. اگر فروش آنلاین دارید ضروری است که برای اطمینان از تجربه مثبت مشتری تأییدیه سفارش را ارسال کنید. چند هدف برای ایمیلهای تأیید سفارش وجود دارد:
- قیمت و اقلام خریداری شده را تأیید کنید.
- به مشتری اطمینان دهید که خرید انجام شده است.
- ارائه کلیه اطلاعات لازم برای پیگیری سفارش (شماره سفارش، شماره پیگیری بسته، اطلاعات تماس خدمات مشتری و غیره)
- تاریخ تحویل تخمینی بدهید.
مصرفکنندگان اغلب نگران هستند که مشکلاتی در مورد سفارش یا اطلاعات صورتحساب آنها وجود داشته باشد. این ایمیل با تأیید مبلغ دقیقی که پرداخت شده است و فهرست کردن همه مواردی که خریداری شدهاند نگرانیها را کاهش میدهد.
این امر به ویژه برای مشتریانی که معمولاً به صورت آنلاین خرید نمیکنند بسیار مهم است. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که ایمیلهای تأیید سفارش شما به گونهای تنظیم شده است که تمام جزئیات لازم را ارائه کرده و خیال مشتریان را راحت کند.
ایمیلهای پیگیری (بهروزرسانیهای تحویل، پیام جدید و غیره)
ارتباط با مشتری نباید در ایمیل تأیید سفارش متوقف شود. در واقع این مهم است که شما به پیگیری مشتریان خود ادامه دهید تا آنها دقیقاً بدانند چه اتفاقی برای سفارششان میافتد. برای در جریان نگهداشتن مشتریان میتوانید اعلانهای ایمیل هوشمند را برای مراحل مختلف فرایند تحویل ارسال کنید:
- آمادهسازی سفارش
- تأییدیه ارسال بسته پستی
- تأییدیه تحویل
درحالیکه ممکن است برای همه این سناریوها نیازی به ارسال ایمیل تراکنشی نداشته باشید حداقل باید تأییدیههای ارسال بسته را انجام دهید. بهاینترتیب مشتریان میدانند که کالا ارسال شده است، میتوانند محموله خود را پیگیری کنند و در روز تحویل آماده باشند.
بازنشانی رمز عبور و اعلانهای حساب
ایمیلهای بازنشانی رمز عبور ممکن است کمترین جذابیت را در بین ایمیلهای تراکنشی داشته باشند، اما برای ارائه یک تجربه کاربری مثبت در وبسایت شما بسیار مهم هستند. هدف آنها کاملاً واضح است: آنها به کاربران این امکان را میدهند که رمزهای عبور خود را هنگامی که اطلاعات اکانت قبلی خود را فراموش کردهاند بازنشانی کنند.
مطمئن شوید که یک ایمیل هوشمند بازنشانی رمز عبور بهدرستی کار میکند. بدون آن کاربرانی که رمز عبور خود را فراموش میکنند راهی برای بازگشت به حساب خود و تعامل با کسبوکار شما نخواهند داشت.
صورتحساب، رسید و غیره
رسیدها یا صورتحسابها گاهی اوقات میتوانند مستقیماً در ایمیل تأیید سفارش ادغام شوند، اما گاهی اوقات وبسایتها یک ایمیل هوشمند جداگانه برای این پیام نیز اختصاص میدهند. این نوع ایمیل معمولاً برای مشاغلی که محصول فیزیکی ارائه نمیکنند یا پرداختهای سبک اشتراک که نیاز به رسیدهای منظم دارند مناسب هستند.
ارسال صورتحسابها و رسیدها مهم است، زیرا شفافیت کاملی را برای مشتریان در مورد میزان (و تعداد دفعات) دریافتی آنها فراهم میکند. همچنین برای نگهداری سوابق مهم است؛ بنابراین مشتریان خود را راضی نگه دارید و رسیدهای موردنیاز را در اختیار آنها قرار دهید.
نرمافزارهای مختلف ارسال ایمیل تراکنشی
نکته مهمی که هنگام انتخاب ابزارهای ایمیل برای کسبوکار خود باید به آن توجه کنید: ایمیلهای تراکنشی نیازمند نرمافزارهای مختلفی هستند. ایمیلهای تراکنشی به دلیل ماهیت خودکار و آنیشان از طریق یک سرور اختصاصی SMTP یا API ایمیل تراکنشی ارسال میشوند. این کار برای اطمینان از ارائه بهترین ایمیل ممکن انجام میشود.
تفاوت ایمیلهای تراکنشی و ایمیلهای بازاریابی
ایمیلهای تراکنشی با ایمیلهای بازاریابی یکسان نیستند. ایمیلهای تراکنشی نیازهای ارتباطی مشتری را که برای عملیات تجاری ضروری هستند برآورده میکنند. ایمیلهای بازاریابی برای تبلیغ و اطلاعرسانی مفید هستند. درحالیکه ایمیلهای بازاریابی برای رشد نام تجاری و درآمد شما مهم هستند، عدم وجود آنها بر تجارت اصلی یا عملکرد وبسایت شما تأثیری ندارد.
تفاوت اصلی بین ایمیلهای تراکنشی و ایمیلهای بازاریابی (خبرنامه یا ایمیلهای تبلیغاتی) این است که ایمیلهای تراکنشی پس از انجام یک معامله یا رویداد در سایت شما ارسال میشوند. این ارتباطات شخصیسازیشده حاوی اطلاعاتی است که به معامله تازه صورتگرفته اختصاص دارد.
برخلاف ایمیلهای تراکنشی ایمیلهای بازاریابی فقط برای مشترکین ایمیل ارسال میشوند. اگر میخواهید یک ایمیل بازاریابی برای شخصی ارسال کنید، آن شخص باید برای دریافت ایمیلهای تبلیغاتی از شما ثبتنام کرده باشد.
کلام آخر
در این مقاله با ایمیلهای تراکنشی و ضرورت آنها را مرور کردیم. اگر کسبوکار آنلاین دارید باید حتماً از این نوع ایمیل استفاده کنید تا بتوانید اعتماد مخاطبان را جلب کنید. تجربه خود را در زمینه استفاده از ایمیلهای تراکنشی برای ما بنویسید.
درصورتی که ساکن آذربایجان غربی هستید و می خواهید طراحی سایت در ارومیه انجام دهید با همکاران فروش سرورنت در ارتباط باشید.