پرش لینک ها
تجربه کاربری سایت

تجربه کاربری سایت؛ روش‌هایی برای بهبود

تجربه کاربری سایت؛ روش‌هایی برای بهبود

تجربه کاربری سایت یا User Experience یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در درون هر سایت به‌حساب می‌آید. تجربه کاربر باتوجه‌به بخش‌های مختلفی که درون یک سایت رخ می‌دهد توسط کاربران تعیین می‌شود. تجربه کاربری دو رو دارد یعنی می‌تواند خوب یا بد باشد.

روش‌های مختلفی برای بهبود تجربه کاربری وجود دارد البته توجه داشته باشید که تجربه کاربری خوب ممکن است از نظر افراد مختلف متفاوت باشد. به طور کل یکسری مسائل باعث افزایش کیفیت تجربه کاربری می‌شود از جمله، سرعت سایت، کیفیت گرافیکی، کیفیت فونت و استایل و… این موارد جز اثرگذارترین مسائل در خصوص تجربه کاربری است.

تجربه کاربری سایت
تجربه کاربری سایت

بهبود تجربه کاربری سایت

توجه داشته باشید یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص طراحی سایت توجه به تجربه کاربری سایت است. مهم‌ترین مسئله در خصوص تجربه کاربری مسئله طراحی است. طراحی به بخش‌های مختلفی درون یک سایت مربوط می‌شود و یکی از آنها چیدمان مناسب است. به‌طورکلی برای بهینه‌سازی باید به بخش‌های مختلف سایت توجه کنید از جمله،

  1. طراحی درست
  2. دعوت به فعالیت در سایت
  3. صفحات سازگار
  4. افزایش سرعت سایت
  5. حذف اضافه‌ها
  6. آپدیت و نگهداری از سایت

تجربه کاربری سایت و طراحی درست

همان‌طور که گفتیم یکی از مسائل بسیار مهم و موردتوجه در یک سایت مسئله طراحی است. در واقع آن چیزی که کاربر در ابتدا به آن جلب می‌شود طراحی است. مواردی که دررابطه‌با طراحی اهمیت دارند به این صورت است،

سایز قلم و فونت: سایز قلم و فونت باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که علاوه بر نمایش مناسب در سیستم در صفحه گوشی نیز به‌خوبی مشاهده شود.

المان‌های ساده: اگر بتوانید از شلوغی پرهیز کنید و سایت را به‌صورت ساده طراحی کنید در نتیجه کاربران احساس بهتری خواهند داشت.

فضای سفید: پس‌زمینه سایت نباید رنگ‌های شلوغی داشته باشد. استفاده از رنگ‌های ساده مانند سفید برای مطالعه و مشاهده سایت کار را آسان‌تر می‌کند.

دعوت به فعالیت

یکی دیگر از مسائلی که در خصوص تجربه کاربری سایت اهمیت دارد تعامل با مخاطبان است. اگر شما بتوانید تعامل درستی با مخاطبانتان ایجاد کنید در نتیجه احساس رضایت از جانب مخاطبان دریافت می‌کنید. شما می‌توانید برای برقراری این تعامل،

  • درج پیوند برای پرکردن فرم
  • کسب اطلاعات بیشتر
  • دسترسی آسان به اطلاعات مختلف

صفحات سازگار در سایت

سازگاری در صفحات سایت برای بهبود تجربه کاربری در واقع به‌وجودآوردن نظم در سایت است. شما نباید در بخش‌های مختلف سایت تغییرات بسیار زیادی ایجاد کنید. نباید از قلم‌های مختلف و فونت‌های متفاوت برای صفحه‌های متنوع استفاده کنید چون این موضوع در واقع جداسازی و تکه کردن سایت است. حفظ سبک به‌خصوص علاوه بر ایجاد نظم باعث منحصربه‌فرد شدن سایت شما می‌شود. در واقع به‌وجودآوردن یک صفحه سازگار به‌نوعی دلیلی برای شناخته شدن سایت شما بدون تغییر است.

سرعت سایت

سرعت لود شدن و بالا آمدن سایت مهم‌ترین مسئله در خصوص تجربه کاربری سایت است. در واقع سرعت سایت و نرخ پرش در رقابت با یکدیگر عمل می‌کنند. اگر سرعت سایت به‌اندازه کافی نباشد در نتیجه کاربر در سریع‌ترین زمان ممکن از سایت خارج می‌شود. خروج کاربر از سایت بدون هیچ عملی باعث افزایش نرخ پرش می‌شود.

اگر شما بتوانید باتوجه‌به موردهایی که گفتیم باعث نظم سایت شوید و از شلوغی پرهیز کنید در نتیجه سرعت سایت افزایش پیدا می‌کند. میزان رضایت افراد از سایت‌هایی که به‌سرعت باز می‌شوند به نسبت سایت‌های کند بیشتر است.

تجربه کاربری سایت
تجربه کاربری سایت

حذف اضافه‌ها از سایت

برای اینکه یک محتوا در سایت موردتوجه قرار گیرد لازم است تا در ابتدا به بخش طراحی توجه بیشتری شود. اگر بتوانید در سایت خود از تصاویر مختلف، اینفوگرافی، ویدئوهای کم‌حجم، گیف و… استفاده کنید باعث افزایش تجربه کاربری سایت می‌شوید. افراد برای اینکه مقاله‌ای را در سایت مشاهده کنند به کلیت سایت نگاه می‌کنند و این کلیت است که باعث ترغیب کاربران برای مشاهده جزئیات می‌شود.

آپدیت و نگهداری برای بهبود تجربه کاربری

ازآنجایی‌که امروزه در فضای اینترنتی موارد اضافی و مزاحم زیاد شده‌اند شما باید بتوانید به‌درستی از سایتتان نگهداری کنید. سایت‌ها نیازمند مانند گل‌وگیاه نیازمند توجه هستند. هرچقدر شما زمان بیشتری برای مراقب از سایتتان قرار بدهید سایتتان نیز بازدهی بهتری خواهد داشت.

مسئله مهم دیگر در خصوص سایت به‌روزرسانی سایت است. اگر شما در زمان درست و باتوجه‌به یک پلن سایتتان را به‌روز نکنید تجربه کاربری نیز کاهش پیدا می‌کند. کاربران به سایت‌هایی توجه می‌کنند که محتوا و طراحی به‌روزتری داشته باشند.

چرا تجربه کاربری سایت اهمیت دارد؟

باتوجه‌به تمام مواردی که گفتیم به اهمیت تجربه کاربری پی برده‌اید. تجربه کاربری مزایای بسیار خوبی برای سایت دارد. شما با استفاده از روش‌های مختلف برای بهبود تجربه کاربری می‌توانید جایگاه سایتتان را ارتقا دهید. از جمله مزایای تجربه کاربری،

کاهش نرخ پرش: همان‌طور که گفتیم نرخ پرش نتیجه منفی ای بر سایت شما دارد. تجربه کاربری می‌تواند باعث کاهش این موضوع شود.

افزایش نرخ تبدیل: اگر بتوانید به‌درستی روش‌های بهبود تجربه کاربری را در سایت اجرا کنید باعث افزایش نرخ تبدیل کاربران می‌شوید.

افزایش وفاداری: یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص کاربران سایت توجه به کاربران وفادار است. شما باید در سایت به‌گونه‌ای عمل کنید که علاوه بر به‌وجودآوردن رضایت در مشتریان جدید باعث رضایت مشتریان وفادار هم بشوید.

بررسی روند تجربه کاربری

برای اینکه شما بفهمید که تجربه کاربری سایت بهبودیافته یا خیر باید به مواردی توجه کنید. از جمله موارد بااهمیت،

  • بازخورد کاربران و مشتریان
  • مدت‌زمان حضور کاربران در سایت
  • نرخ تبدیل
  • توجه به صفحات درگیر
تجربه کاربری سایت
تجربه کاربری سایت

تجربه کاربری سایت باید به‌گونه‌ای باشد که کاربران با مشاهده سایت شما نظر مثبتی داشته باشند. درصورتی‌که شما ابعاد مختلف مربوط به تجربه کاربری را به‌درستی رعایت کنید نتیجه بسیار خوبی دریافت خواهید کرد. تجربه کاربری در واقع از نظر کاربران هنگام بازدید سایت شما است. یک یکی از مواردی که مخالف تجربه کاربری میزان نرخ پرش کاربران سایت است.

در واقع زمانی که کاربران وارد سایت شما می‌شوند اگر مجذوب به تجربه کاربری نشوند و سایت شما برایشان ناخوشایند باشد در نتیجه این موضوع به افزایش نرخ پرش کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید نرخ پرش به ضرر سایت شما است زیرا گوگل متوجه می‌شود که کاربران باتوجه‌به تجربه کاربری از سایت شما ناراضی هستند. باتوجه‌به تمام این موارد در خصوص تجربه کاربری به این بخش سایت خود اهمیت ویژه‌ای بدهید.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید