پرش لینک ها
دارک وب و دیپ وب

تفاوت دارک وب و دیپ وب چیست؟

تفاوت دارک وب و دیپ وب چیست؟

دارک وب و دیپ وب در واقع به دنیای تاریک و عمیق اینترنت ارتباط دارند. دیپ وب به معنی وب عمیق و دارک وب به معنای وب تاریک است. توجه داشته باشید شما برای مشاهده وب عمیق نمی‌توانید از طریق مرورگرهای معمولی مانند گوگل یاهو و بینگ استفاده کنید. برای مشاهده دیپ وب لازم است تا ابزارهای مخصوص استفاده کنید. دارک وب یا وب تاریک فعالیت‌های تاریک و خشونت‌آمیز و مجرمانه در فضای اینترنتی است.

شما به‌راحتی نمی‌توانید فضای دارک وب را ردگیری و به آن دسترسی پیدا کنید. این دو مورد یعنی دیپ وب و دارک وب از یکدیگر جدا نیستند اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند. به‌طورکلی دارک وب جزئی از مجموعه وسیع دیپ وب است. برای اینکه دو واژه دارک وب و واژه دیپ وب را بهتر بشناسید و تفاوت بین این دو را از هم تشخیص دهید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

دارک وب و دیپ وب
دارک وب و دیپ وب

فرق دارک وب و دیپ وب

دارک وب و دیپ وب به‌گونه‌ای هستند که از اطلاعات شخصی شما حفاظت می‌کنند. شما در هر دو مورد دیپ وب یا دارک وب به‌صورت ناشناس عمل می‌کنید. یکی از تفاوت‌های بسیار مهم در این دو مورد این است که در فضای دیپ وب سازمانی برای نظارت به اطلاعات شما وجود دارد اما در دارک وب این‌گونه نیست. فضای دارک وب به گونه‌ای ناشناس عمل می‌کند و زمانی که شما وارد این فضا می‌شوید به‌صورت ناشناس فعالیت می‌کنید.

دیپ وب چیست؟

به تمام اطلاعاتی که در فضای اینترنتی وجود دارد اما باتوجه‌به مسائل امنیتی قابل‌دسترس برای همه افراد نیستند گفته می‌شود. در واقع باید بدانید که دیپ وب تمام فضای اینترنتی را درگیر خودکرده و به آن ترسناکی که شما فکر می‌کنید نیست. وقتی که شما می‌خواهید وارد اکانت کاربری خود درون گوگل و یا فیس‌بوک شوید در واقع وارد فضای دیپ وب می‌شوید.

باتوجه‌به این موضوع دیپ وب بخش عمده از فضای اینترنتی را تشکیل داده است. امکان ندارد شما هنگامی که وارد فضای اینترنتی می‌شوید از دیپ وب استفاده نکرده باشید و وارد آن بخش از اینترنت نشده باشید. توجه داشته باشید دارک وب و دیپ وب با یکدیگر مرتبط هستند و بخشی از این فضای عمیق متعلق به دارک وب است.

دارک وب و دیپ وب
دارک وب و دیپ وب

دارک وب چیست؟

باتوجه‌به اصطلاح دارک در دارک وب مشخص می‌شود که دارک وب در واقع بخش تاریک وب است. دارک وب یکی از بخش‌های کوچک در دنیای عمیق دیپ وب است. احتمالاً شما هم دررابطه‌با اینترنت تاریک اطلاعات کمی دارید اما باید بدانید که افراد صاحب این بخش از اینترنت، معمولاً به‌راحتی آن را قابل‌دسترس نمی‌گذارند. افراد طراح دارک وب و صاحبان این بخش از اینترنت معمولاً ناشناس هستند. برای دسترسی به دارک وب لازم است تا از مرورگر تور استفاده کنید.

هنگامی که از مرورگر تور برای استفاده از دارک وب استفاده کنید علاوه بر اینکه آن شخص ناشناس خواهد بود اطلاعات شما نیز ناشناس می‌ماند. وقتی شما قصد ردوبدل کردن چیزی در فضای دارک وب داشته باشید کامپیوترهای شما به‌صورت خودکار اطلاعاتی دررابطه‌با اینکه از کجا آمده و به کجا می‌رود به‌صورت رمزگذاری شده بین هم رد و بدل میکنند.

به‌طورکلی دارک وب توسط مجرمان و افرادی که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند رهبری می‌شود. دارک وب در بسیاری از کشورها منع قانونی ندارد اما در برخی از کشورها کاملاً غیرمجاز است. اگر قصد ورود به دنیای دارک وب را دارید سعی کنید که این کار را انجام ندهید زیرا خطرات امنیت سایبری غیرقابل‌جبران است.

حفظ امنیت در دارک وب و دیپ وب

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین دارک وب و دیپ وب دررابطه‌با خطرناک بودن آنها است. دیپ وب ازآنجایی‌که به معنای گسترده‌تری در مقایسه با دارک وب مربوط میشود به همین دلیل در بیشتر بخش‌های اینترنتی فعالیت دارد.

دارک وب بخش تاریک دیپ وب و به‌شدت فضای خطرناک و غیرقانونی است. در برخی مواقع ممکن است شما به‌صورت تصادفی وارد فضای دارک وب شوید به همین دلیل لازم است برای حفظ امنیتتان در فضای دارک وب و یا دیپ وب برخی موارد را رعایت کنید.

  • از رمز عبور بسیار قوی برای حساب‌های کاربری‌تان استفاده کنید.
  • از یک رمز عبور در چند حساب کاربری استفاده نکنید.
  • اطلاعات شخصی خود از جمله تاریخ تولد، محل زندگی و… را در فضای اینترنتی به اشتراک نگذارید.
  • لینک‌های ناشناسی که به ایمیل شما ارسال می‌شود را باز نکنید.
  • برای استفاده از شبکه‌های خصوصی حتماً از وی‌پی‌ان استفاده کنید.

چه کسی از دیپ وب استفاده می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم محتواها در دیپ وب ایندکس نمی‌شود و یکی از دلایل ایندکس نشدن می‌تواند عدم جلب‌توجه محتواهای دیپ وب باشد. توجه داشته باشید در برخی موارد نیز محتوایی که درون فضای دیپ وپ قرار داده می‌شود می‌تواند بسیار جذاب باشد.

به‌طورکلی فضای دیپ وب‌ به گونه‌ای ناشناس عمل می‌کند و به همین دلیل افرادی مانند افشاگران، روزنامه‌نگاران و یا معترضان سیاسی قادر به تولید محتوا در این بخش اینترنت هستند. همان‌طور که گفتیم دیپ وب باوجوداینکه به‌صورت ناشناس عمل می‌کند اما افرادی وجود دارند که به‌عنوان صاحبان این مجموعه که اطلاعات شما در دسترس آنها قرار می‌گیرد. فضای دیپ وب به‌گونه‌ای است که شما حتی به‌عنوان یک معترض ناشناس بهتر است تا احتیاط کنید.

دیپ سرچ

سایت‌های دارک و یا تاریک مانند سایت‌های معمولی دیگر هستند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سایت‌های دارک با سایت‌های معمولی دررابطه‌با آدرس دامنه آنها است. برای سایت‌های دارک از .onion در انتهای نام سایت استفاده می‌شود این در حالی است که در سایت‌های معمولی از .com یا امثال آن استفاده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های دیپ سرچ‌ها دررابطه‌با آدرس سایت به‌صورت حروف به‌هم‌ریخته است.

دارک وب و دیپ وب
دارک وب و دیپ وب

همان‌طور که گفتیم دیپ وب نسبت به دارک وب بسیار گسترده‌تر است. دارک وب و دیپ وب از یکدیگر جدا نیستند اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به‌طورکلی دیپ وب باتوجه‌به معنایی که دارد وسیع‌تر از دارک وب است و به همین دلیل دارک وب جزئی از دیپ وب است. دیپ وب به بخش عمیقی از اینترنت گفته می‌شود که توسط ربات‌های گوگل ایندکس نمی‌شود.

دیپ وب فعالیت‌های مخربی انجام نمی‌دهد ولی قابلیت دسترسی آسان به آن ممکن نیست. دارک وب بخش تاریک دیپ وب و برای انجام‌دادن فعالیت‌های مختلف است. دارک وب به‌راحتی قابل‌مشاهده نیست اما دیپ وب کلاً قابل‌مشاهده شدن نیست مگر اینکه از ابزارهای مخصوصی استفاده شود.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید