پرش لینک ها
حمله سایبری

حمله سایبری را بشناسیم

حمله سایبری را بشناسیم

حمله سایبری یک نوع حمله به سیستم‌های کامپیوتری و بخش‌های مختلف آن با استفاده از روش‌های مختلف و متنوع است. حملات سایبری به انواع مختلف، روش‌ها و شیوه‌ها انجام می‌شود به همین دلیل انواع زیادی دارد. تعدادی از حملات سایبری رایج را در این مقاله برایتان بیان کرده‌ایم و دررابطه‌با آن به شما اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم.

حمله سایبری
حمله سایبری

حمله سایبری چیست؟

همان‌طور که گفتیم حمله سایبری به حملاتی گفته می‌شود که به سیستم کامپیوتری شما تعرض می‌شود. حملات سایبری ممکن است به‌صورت جزئی و بین افراد عادی اتفاق بیفتد و در مواردی ممکن است باعث مشکلات سیاسی شود.

حملات سایبری که از طریق کامپیوترها انجام می‌شود مانند یک نوع جنگ سرد با استفاده از سلاح سایبری است. با استفاده از حملات سایبری افراد می‌توانند سیستم‌های مختلف را هک و اطلاعات آن را تغییر یا از بین ببرند. انواع حملات سایبری،

  • فیشینگ
  • درایو
  • حمله رمز عبور
  • شنود
  • حمله تولد
  • بدافزار

روش فیشینگ

یکی از روش‌های بسیار جدی در خصوص حمله سایبری روش فیشینگ است. در این روش فرد هکر با استفاده از روش‌های مختلف اطلاعات خصوصی مانند رمز عبور افراد را از آنها می‌گیرد. در روش فیشینگ معمولاً فرد انواع لینکی که می‌خواهد از طریق آن هک کند را به افراد ارسال می‌کند. زمانی که افراد بر روی لینک کلیک کنند افراد هکر قادر به دسترسی به جزئیات و اطلاعات شخصی آن فرد خواهند بود. باتوجه‌به این موضوع رایج‌ترین نوع حملات سایبری نوع فیشینگ است.

حمله درایو

حمله سایبری نوع درایو از طریق سایت‌ها و پیام‌های ایمیل اتفاق می‌افتد. در این نوع حمله هکرها با استفاده از لینک‌هایی که درون سایت‌ها و یا پیام‌های ایمیل قرار می‌دهند افراد را وارد سایتی که توسط خود هکرها کنترل می‌شود می‌کنند.

موضوعی که در خصوص حملات نوع درایو وجود دارد دررابطه‌با عدم فعالیت کاربر است. در واقع در نوع حملات درایو اگر کاربر لینک خاصی را کلیک نکند و وارد هیچ لینکی نشود نیز قابلیت هک شدن دارد. باتوجه‌به همین موضوع بهتر است تا همیشه سیستم‌عامل را به‌روز نگه دارید و این موضوع در خصوص مرورگر وب شما نیز هست.

حمله رمز عبور

باتوجه‌به پیشرفتی که در خصوص افزایش امنیت به وجود آمده، رمزگذاری نیز پیشرفته‌تر شده است. اگر توجه کرده باشید برای نصب هر نرم‌افزاری و یا ورود به هر فضای کامپیوتری نیاز به رمز عبور دارید. باتوجه‌به این موارد، بااهمیت رمز عبور آشنا هستید.

حمله رمز عبور به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در روش اول به‌صورت حدس زدن است. روش اول تا حدودی دشوار است اما روش دوم روش دیکشنری و استفاده از فرهنگ لغات در رمزهای عبور است. برای اینکه به بهترین نحو از هر چیزی که دارید محافظت کنید لازم است تا از رمزهای پیچیده و دشوار استفاده کنید.

حمله پنهانی گوش‌کردن

در روش حمله سایبری پنهانی گوش‌کردن یا شنود حمله باتوجه‌به رهگیری ترافیک شبکه انجام می‌شود. از طریق شنود فرد هکر می‌تواند اطلاعات مختلفی نظیر کارت اعتباری و اطلاعات شخصی را به دست آورد. حمله نوع شنود به دو روش فعال و غیرفعال انجام می‌شود؛ یعنی،

شنود غیرفعال: در این روش هکر به اطلاعات مختلف مانند ارسال پیام گوش می‌دهد و هک انجام می‌شود.

شنود فعال: به روش شنود فعال کاوش یا دست‌کاری نیز می‌گویند. در این روش فرد هکر باتوجه‌به پنهان‌کاری و با روشی دوستانه و با استفاده از پرسش‌های مختلف و ارسال آن به فرستنده‌ها اطلاعات را دریافت می‌کند.

حملات شنود غیرفعال بسیار بااهمیت‌تر از حملات فعال است. حملات فعال به این صورت است که در ابتدا هکر به‌عنوان یک دوست شناسایی می‌شود و سپس حملات غیرفعال انجام می‌شود.

حمله سایبری
حمله سایبری

حمله سایبری تولد

ازآنجایی‌که روش‌های مختلفی در خصوص جلوگیری از حملات و تأیید صحت پیام‌های مختلف وجود دارد حملات تولد برای هک کردن این موارد است. در این روش فرد هکر پیامی که برای تأیید صحت ارسال می‌شود را تغییر می‌دهد. بعد از تغییر پیام صحت پیام هک جایگزین و فرد هک را انجام می‌دهد.

حمله بدافزار

برای اینکه با حملات سایبری از نوع بدافزار آشنا شوید باید بدانید که این یک نوع برنامه کاربردی با فعالیت‌های پلید است. با استفاده از بدافزارها افراد می‌توانند وارد سیستم‌های مختلف شوند، به شبکه‌ها دسترسی پیدا کنند و علاوه بر جاسوسی باعث بروز اختلال شوند. همان‌طور که می‌دانید کشور هند یکی از قدرتمندترین کشورها در خصوص حملات سایبری است. باتوجه‌به گزارشی که در خصوص ایمنی موبایل ارائه شده است حملات بدافزار در کشور هند بسیار افزایش‌یافته است.

رایج‌ترین حملات نوع بدافزار به این صورت است که،

  • ویروس ماکرو
  • آلوده‌کننده فایل
  • چند شکلی

ویروس بدافزار ماکرو

این نوع حمله سایبری بدافزار به برنامه‌هایی مانند اکسل و یا ورد حمله می‌کند. در این روش زمانی که برنامه را باز کنید قبل از اینکه هرگونه فعالیتی انجام دهید ویروس دستورالعمل‌های لازم را انجام می‌دهد. بعد از اینکه ویروس تکثیر شود به کدهای دیگر انتقال پیدا می‌کند و سیستم کامپیوتری را درگیر می‌کند.

آلوده‌کننده فایل

در این روش فایل‌هایی با پسوند exe درگیر این ویروس می‌شود. ویروس‌ها از طریق کدهای مختلف وارد سیستم می‌شود و در این روش هنگام بازکردن فایل کدهای ویروس اجرا می‌شوند. باتوجه‌به این موضوع به فایل‌های خود توجه داشته باشید و ازآنجایی‌که این ویروس وارد فایل‌هایی با پسوند exe وارد می‌شود به آنها بیشتر از بقیه توجه کنید.

ویروس چند شکلی

یکی دیگر از انواع حمله سایبری در نوع بدافزار از طریق ویروس‌های چند شکلی است. در این روش ویروس‌ها از طریق رمزگذاری و رمزگشایی سیستم‌ها را هک و کدها را آلوده می‌کنند. نخستین فعالیتی که ویروس چند شکلی انجام می‌دهد رمزگشایی است. ویروس‌های چند شکلی با استفاده از روش‌های مختلف ناحیه کدگذاری را ویروسی و رمزگشایی را با یک روال جدید انجام می‌دهند.

حمله سایبری
حمله سایبری

ازآنجایی‌که افراد سودجو بسیار زیاد هستند شما نیز باید به این موضوع توجه کنید و از حمله‌های سایبری آگاه باشید. حمله سایبری یکی از روش‌هایی است که هک را برای ورود به فضای شخصی و دسترسی به اطلاعات شخصی انجام می‌دهند.

اطلاعات شخصی برای افراد اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل لازم است تا بعد از آشنایی با انواع حملات سایبری روش‌های جلوگیری از آنها را آموزش ببینید. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص جلوگیری از حملات سایبری وجود دارد به‌روز نگه‌داشتن سیستم است. از همراهی شما در خصوص مطالعه این وبلاگ سپاسگزاریم.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید