پرش لینک ها
وظایف روتر

وظایف روتر چیست؟ معرفی انواع روتر

وظایف روتر چیست؟ معرفی انواع روتر

روترها یکی از مهم‌ترین بخش‌های تکنولوژی در جهان امروز هستند. در این مقاله لازم دانستیم تا دررابطه‌با وظایف روترها به شما توضیح دهیم. در حال حاضر که در حال مشاهده این وبلاگ هستید طبیعتاً به یک روتر وصل شده‌اید. دررابطه‌با وصل شدن به روتر ممکن است شما در خانه خود از روتر استفاده نکنید اما به طور غیرمستقیم به روتر وصل هستید.

به‌طورکلی برای اینکه شما به اینترنت وصل شوید لازم است تا روتر این فعالیت و پروسه را برای شما ممکن سازد. مهم‌ترین وظیفه یک روتر، ارائه داده به شبکه مقصد برای اتصال به اینترنت است. پروسه روترها ممکن است توسط چند دستگاه مختلف انجام شود. روترها انواع مختلفی دارند که هرکدام باتوجه‌به کاربردشان نام‌گذاری شده‌اند.

وظایف روتر
وظایف روتر

وظایف روتر

هنگامی که دو گره توسط روتر قصد ارسال داده از دو شبکه مجزا را داشته باشند لازم است تا یک مسیریاب در بین آنها فعالیتی انجام دهد. یکی از مهم‌ترین وظایف روتر متصل کردن شبکه‌های رایانه‌ای متفاوت است. برای اتصال هر شبکه‌ای به اینترنت روتر نیاز است. توجه داشته باشید حتی برای اتصال شبکه محلی به اینترنت نیز استفاده از یک روتر لازم است.

همان‌طور که گفتیم روترها در ارتباط رسانی اینترنتی نقش تأثیرگذاری دارند. اینترنت با استفاده از میلیون‌ها گره و شبکه به وجود می‌آید. هنگامی که شما پیغامی را در اینترنت ارسال می‌کنید لازم است توسط روترها از مسیرهای مختلفی عبور کند تا به مقصد برسد. گاهی بسته ها به صورت مستقیم ارسال و برخی با توجه به جدول مسیریابی به مقصد میرسند.

تفاوت روتر و سوئیچ

برای تشخیص تفاوت روتر و سوئیچ در ابتدا لازم است تا با سوئیچ شبکه آشنا شوید. سوئیچ یک سخت‌افزار کوچک برای ایجاد ارتباط بین چند دستگاه و وسایل ارتباطی در شبکه است. در واقع سوئیچ باعث تمرکز ارتباطات ایجاد شده در دستگاه‌ها می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت بین روتر و سوئیچ دررابطه‌با این است که سوئیچ باعث به‌وجودآمدن شبکه محلی می‌شود. روتر باعث اتصال شبکه‌های محلی می‌شود و تفاوت سوئیچ و روتر در همین موضوع است. تفاوت دیگر در خصوص سوئیچ و روتر ارتباط گره‌ها در یک شبکه توسط سوئیچ و ارتباط گره‌ها در شبکه‌های مختلف در روتر است.

روتر چگونه کار می‌کند؟

وظایف روتر؛ برای اینکه فعالیت روتر به‌درستی انجام شود لازم است تا فعالیت‌های به خصوصی اتفاق بیفتد. فعالیت روتر به این صورت است که،

  • دریافت یک بسته توسط روتر
  • مشاهده نشانی آی پی مقصد
  • اتصال بسته در صورت یکی بودن گره مبدأ و گره مقصد
  • ارسال بسته باتوجه‌به متفاوت بودن مبدأ و مقصد گره و انتقال آن به جدول مسیریابی
  • ارسال روتر با مبدأ و مقصد متفاوت به روتر بعدی
  • انتقال مرحله‌به‌مرحله بین روترها تا رسیدن به مقصد

جدول مسیریابی روتر چیست؟

باتوجه‌به وظایف روتر جدول مسیریابی در واقع نقشه سایت شبکه‌ها است. جدول مسیریابی درون روتر به شکل یک نوع فایل ذخیره می‌شود. روتر برای این که بسته‌ها را به مقصد برساند از اطلاعات موجود در جدول مسیریابی استفاده می‌کند. وظیفه مسیریاب این است که بتواند تشخیص دهد که برای به مقصد رساندن بسته آن را به کدام روتر بعدی تحویل دهد. انتقال بسته توسط روترها با استفاده از جدول مسیریابی آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت بسته موردنظر به مقصد اصلی برسد.

جدول مسیریابی باید اطلاعاتی اعم از،

  • شناسه شبکه
  • محدوده یا hop
  • شاخص‌های مسیریابی

این موارد را داشته باشد تا بتواند به‌درستی بسته را به مقصد برساند.

انواع روتر

روترها باتوجه‌به درنظرداشتن وظایف روتر و کاربرد انواع مختلفی دارند. باتوجه‌به این موضوع یکی از دلایل تقسیم‌بندی روترها به انواع مختلف با توجه به قیمت آنها است. برای اینکه با انواع روتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید. انواع روتر،

  1. روتر میانی
  2. مسیریاب مرزی
  3. مسیریاب پردازشگر ویدئو و صوت
وظایف روتر
وظایف روتر

روتر یا مسیریاب میانی

یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین روترها، روترهای میانی هستند. روتر میانی در واقع مانند ستون فقرات شبکه عمل می‌کند. وظایف روتر میانی در واقع مسیریابی داده‌ها باتوجه‌به روترهای مرزی است. ویژگی مهمی که در مسیریاب‌های میانی وجود دارد دررابطه‌با ظرفیت بسیار زیاد آن‌ها و انتقال تعداد زیادی از بسته‌ها به‌صورت هم‌زمان است.

مسیریاب مرزی

باتوجه‌به نام این نوع روتر، روتر مرزی جایگاهش در مرز شبکه است. وظایف روتر مرزی برای اتصال رایانه‌ها به شبکه و انتقال داده به روتر میانی است. یکی دیگر از وظایف مسیریاب مرزی برای اتصال شبکه‌ای به شبکه دیگر است. در واقع هر یک از روترها وظایفی دارند و وظیفه این نوع روتر نیز به این صورت است.

روتر و پردازشگر ویدئو و صوت

باتوجه‌به نام این نوع مسیریاب وظایف روتر پردازشگر ویدئو و صوت نیز مشخص است. در واقع تمام سیگنال‌های ویدئویی و صوتی از طریق این روترها انتقال داده می‌شوند. تمامی تماس‌هایی که در محیط بین‌المللی و توسط اینترنت انجام می‌شود به واسطه این روتر اتفاق می‌افتد. به این نوع روترها روترهای گیت وی نیز گفته می‌شود.

مسیریاب فیزیکی و مسیریاب مجازی

همان‌طور که گفتیم روتر در واقع یک سخت‌افزار الکترونیکی و به‌صورت هوشمند برای شبکه است. باتوجه‌به این موضوع روتر فیزیکی یک دستگاه سخت‌افزاری است. روتر مجازی برای شبیه‌سازی روتر فیزیکی استفاده می‌شود. برای استفاده از روتر مجازی لازم است تا این روتر بر روی سرورهای مختلف اجرا شود. توجه داشته باشید که می‌توان از این نوع روترها اما از نسخه‌های ضعیف‌تر آن بر روی رایانه‌های شخصی نیز استفاده کرد. همان‌طور که گفتیم برای استفاده از روتر مجازی می‌توانید از یک سیم و اتصال آن به مودم بر روی لپ‌تاپتان استفاده کنید.

وظایف روتر
وظایف روتر

در این مقاله شما دررابطه‌با وظایف روتر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات شبکه‌ای مطالعه کردید. ممکن است شما روتر را با مودم اینترنت اشتباه بگیرید اما باید بگوییم که این دو دستگاه با یکدیگر فرق دارند. مودم‌ها باعث اتصال شما به اینترنت جهانی می‌شوند. دلیل اتصال دستگاه‌ها به شبکه اینترنت خانگی استفاده از روتر است. روترها انواع و اقسام مختلفی دارند.

دلیل تقسیم‌بندی روترها به انواع مختلف کاربرد آن‌ها است. در برخی موارد ممکن است شما یک روتر مجازی به وجود بیاورید.برای اینکه روتر مجازی به وجود بیاید لازم است تا از طریق یک سیم سیستمتان را به مودم وصل کنید. هنگامی که شما این فعالیت را انجام دهید در واقع منجر به به‌وجودآمدن روتر مجازی شده‌اید.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید