پرش لینک ها

مشکلات کنسرسیوم سنگ صادراتی آذربایجان غربی بررسی شد

به گزارش ارومیه سیتی؛ برگزاری بیست و نهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با دستور جلسه بررسی مشکلات کنسرسیوم سنگ صادراتی آذربایجان غربی تاکنون و برنامه ریزی برای سال ۱۴۰۱

آیا کنسرسیوم‌ سنگ صادراتی، راهکاری عملی برای صادرات استان آذربایجان غربی است؟

اختای طاهری: در میان بسیاری از گزینه‌های موجود برای ترویج بین‌المللی‌سازی کسب‌وکار، یک راه‌حل عملی با هدف شرکت‌های کوچک می‌تواند نتایج بزرگی را از طریق سرمایه‌گذاری اقتصادی به همراه داشته باشد. اغلب سؤالات زیر برای صاحبان معادن (شرکت‌ها) در کشور و به خصوص استان آذربایجان غربی مطرح است؛

این کارآفرین با طرح اینکه “آیا سرمایه کافی برای انجام سفارش داریم؟”؛ “آیا تلاش برای مقابله با یک عملیات کوچک که شامل هزینه‌های لجستیکی است که برای شرکت‌ها بسیار زیاد است، ارزش دارد؟” “اگر سفارش را قبول نکنیم، آیا یک مشتری احتمالی را از دست خواهیم داد؟ “آیا سبد محصولات ما مورد پسند مشتریان خارجی قرار می‌گیرد؟” از جمله سوالاتی است که همه معدن دارها را به چالش میکشد.

از تجارب گذشته آموخته‌ایم که یک شرکت یا معدن می‌تواند از هم افزایی تجاری ناشی از مشارکت هماهنگ، بهره‌مند شود و دسترسی خود را به بازارهای بین المللی از طریق کنسرسیوم صادراتی افزایش دهد. هر عضو در کنسرسیوم صادراتی، استقلال مالی، قانونی و تجاری خود را نیز حفظ می‌کند.

معدن سنگ

کنسرسیوم‌های صادراتی چیست؟

وی ادامه داد: می‌توان کنسرسیوم سنگ صادراتی آذربایجان غربی را به عنوان یک اتحاد استراتژیک بین چندین معدن بزرگ با هدف پرداختن و توسعه یک استراتژی مشترک برای دسترسی به بازارهای خارجی تعریف کرد. کنسرسیوم صادراتی ابزاری برای تولیدکنندگان کوچک برای تسهیل صادرات محصولاتی است که به دلیل کاهش حجم، نداشتن تجربه و ناتوانی در انجام سفارشات کلان، قادر به انجام آن به تنهایی نیستند.

انگیزه یک شرکت برای پیوستن به یک کنسرسیوم چیست؟

معدن سنگ

 

 

 

 

 

این مهندس صنایع افزود: در درجه اول شرکت‌هایی که به این طرح ملحق می‌شوند به دلیل دسترسی اولیه به صادرات به منظور افزایش صادرات و تقویت عرضه و وجهه تجاری خود هستند. ما می‌توانیم تأیید کنیم که کنسرسیوم‌های صادراتی دسترسی به کانال‌های بازاریابی جدید را امکان‌پذیر می‌سازند و با دستیابی غیرمستقیم به یک اثر هم‌افزایی که به نفع همه شرکت‌های شرکت‌کننده است، از طریق آموزش و رقابتی‌تر کردن آنها در بازارهای داخلی و بین‌المللی، نزدیکی نزدیک‌تر و روابط مستقیم تقویت‌شده با مشتریان را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: به همین ترتیب، از طریق افزایش سبد محصولات، ارزش بیشتری به خریدار ارائه می‌شود تا زمانی که شرکت خود را به صورت جداگانه معرفی کرده باشد. به طور کلی، یک شرکت کوچک یا متوسط که شروع به ورود به بازارهای بین المللی می کند، تنها توانایی مالی برای شرکت در دو یا سه فعالیت تبلیغاتی بین المللی در سال را دارد. با کنسرسیوم، دید بین المللی شرکت علاوه بر نزدیکی به مشتری افزایش می یابد.

شرکت‌های کنسرسیومی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

اختای طاهری بیان کرد: برای مشارکت مشترک مناسب، شرکت‌هایی که به این نوع انجمن می‌پیوندند باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:
• شرکت‌های همگن/ محصولات یا خدمات مکمل
• محصولات با قابلیت صادرات مشابه
• ذهنیت هدف میان مدت
• کانال بازاریابی/ بخش بازار یکسان
• ذهنیت همکاری/راهبرد مشترک

شرکت‌ها چقدر باید بزرگ باشند؟

وی ادامه داد: از نظر اندازه و مشخصات، شرکت‌ها تمایل دارند شرکت‌های خانوادگی/کوچک باشند که در آن تصمیم‌گیری در سطح مدیریت متمرکز است و تجربه کمی در بازارهای بین‌المللی دارد. مزایای اصلی برای شرکت‌های کوچک و متوسط که وارد کنسرسیوم می‌شوند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تقسیم هزینه‌ها/ کاهش هزینه‌ها برای شرکت
• تمایل به استخدام متخصصان شایسته
• افزایش قدرت چانه زنی در رابطه با مشتری (افزایش سبد محصولات)
• امکان دسترسی به بازارهای دشوار
• یادگیری متقابل از شرکت‌ها در مورد بین المللی شدن
• استفاده از هم افزایی تجاری

به همین ترتیب، کنسرسیوم‌ها با چالش‌ها یا مشکلات خاصی در رابطه با موارد زیر روبرو هستند:

• مشکلات در تعریف استراتژی مشترک
• رقابت
• تصمیمات تعهد
• احساس از دست دادن آزادی در یک شرکت
• محدودیت‌های اقتصادی و مالی احتمالی در بین شرکت های شرکت کننده
آیا این جایگزین با هر محصولی قابل استفاده است؟

باید در نظر داشت که تشکیل کنسرسیوم برای همه موارد مناسب نیست. یک طراحی مناسب مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق محصولات با فرصت های تجاری و تقاضای بین المللی است.

کنسرسیوم چگونه شروع به کار می‌کند؟

عضو کنسرسیوم سنگ استان آذربایجان غربی گفت: در مورد الزامات عملیاتی، داشتن مدیری که وظایفش توسط خود گروه شرکت‌های مشارکت‌کننده تعریف شده باشد، بسیار مهم است. به طور کلی، وظایف او باید به فعالیت‌هایی مانند فروش و تبلیغ محصول، سازماندهی ماموریت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، مطالب تبلیغاتی، مدیریت حساب مشتری و غیره مرتبط باشد. حقوق مدیر معمولاً شامل کمک‌های ثابت از هر شرکت است. علاوه بر درصد کمیسیون فروش در این خصوص توجه داشته باشید که هر شرکت مشارکت کننده استقلال مالی، حقوقی و تجاری خود را حفظ می‌کند.

به طور خلاصه، کنسرسیوم صادراتی می‌تواند ابزار بسیار کارآمدی برای تسهیل صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط منطقه‌ای باشد، زیرا امکان دسترسی به بازارهای بین‌المللی را در شرکت‌هایی با ظرفیت‌های مالی محدود فراهم می‌کند، اما اجرای کلی آن به منظور دستیابی به بین المللی شدن آنها به عنوان یک محرک اقتصادی پایدار، مستلزم ترویج این ابتکار توسط مقامات دولتی منطقه است.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید