پرش لینک ها
رایانش ابری

رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

رایانش ابری و یا همان کلود کامپیوتینگ از جمله مسائلی است که در زندگی کامپیوتری این روزها بسیار قابل‌توجه است. در ابتدای این مقاله باید بگوییم که محاسبات ابری انتقال داده‌ها پردازش‌ها و همچنین سورس‌های یک نرم‌افزار به فضای بیرونی است. معمولاً افرادی که با فضای کامپیوتری و یا تلفن‌های همراه هوشمند آشنایی داشته باشند اصطلاح فضای ابری به گوششان خورده است.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید دائماً وسایل مختلف ثبت اطلاعات مانند هارد و یا رم خریداری کنید و بهتر است برای این کار از این ویژگی ابری استفاده کنید. در صورتی که شما از هارد و یا رم برای ذخیره استفاده کنید ممکن است آن را گم کنید و یا اینکه وسیله مورد نظرتان خراب شود و یا دچار آسیب شود. ازآنجایی‌که ذخیره کردن اطلاعات اهمیت زیادی دارد به همین دلیل بهتر است تا از این فضا به بهترین نحو استفاده کنید.

رایانش ابری
رایانش ابری

رایانش ابری چه معنایی دارد؟

رایانش ابری از دو واژه و یا کلمه ابر و رایانه تشکیل شده است. در این اصطلاح منظور از ابر تعداد وسیعی از شبکه‌های مختلف در فضای اینترنتی است. در نظر داشته باشید که استفاده از محاسبات ابری در تمامی مواردی که به میزبانی در فضای اینترنتی نیاز دارند ضروری است، ایمیل مارکتینگ و یا دیجیتال مارکتینگ جز این موارد به‌حساب می‌آیند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در خصوص محاسبات ابری وجود دارد ویژگی غیرقابل‌لمس بودن فضای ابری است. در واقع دسترسی به محاسبات ابری بسیار آسان است و نیازی نیست که شما نگران گم‌شدن آن باشید.

مزایای رایانش ابری

تا اینجای مقاله شما دررابطه‌با موضوع اصلی یعنی محاسبات ابری تا حدودی آشنا شده‌اید و می‌دانید کاربرد اصلی آن چیست. در ادامه مقاله دررابطه‌با مزایای محاسبات ابری باید گفت،

  1. کاهش هزینه‌ها
  2. امنیت بالا
  3. قابلیت اطمینان
  4. مقیاس‌پذیری
  5. عملکرد بالا
  6. افزایش سرعت

کاهش هزینه‌ها و رایانش ابری

همان‌طور که گفتیم محاسبات ابری مزایا و ویژگی‌هایی دارد که در واقع دلیل استفاده از این فضا نیز همین موضوع است. در خصوص این مورد باید بدانید که شما دیگر نیاز به سرورهای گران‌قیمت و مکانی مناسب برای خنک‌کردن سیستم‌ها ندارید.

با استفاده از کلود کامپیوتینگ دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد و یا افرادی به‌عنوان نیروهای متخصص آی‌تی برای نگهداری و پشتیبانی از سرورها ندارید. ازآنجایی‌که صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها هزینه‌ها را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها می‌دانند به همین دلیل محاسبات ابری برایشان جذاب است.

رایانش ابری
رایانش ابری

هرچقدر که جهان به سمت اینترنتی شدن پیش می‌رود امنیت اطلاعات نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای رایانش ابری امنیت بالا باتوجه‌به تهدیدهای احتمالی است. با استفاده از محاسبات ابری دیگر نیازی به نگرانی شما در خصوص فناوری‌ها و سرورها نیست و در واقع وضعیت امنیتی شما افزایش پیدا می‌کند.

قابلیت اطمینان و اعتماد

یکی از مسائلی که در خصوص ذخیره‌سازی اطلاعات موردتوجه قرار دارد قابلیت بک‌آپ‌گیری است. اگر توجه کرده باشید اپلیکیشن‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام در سال‌های اخیر ویژگی ای به نام بک‌آپ‌گیری را فعال کرده‌اند و معمولاً اگر شما آن را نادیده بگیرید به شما به‌عنوان پیام هشدار می‌دهند. در صورتی که شما از ویژگی بک‌آپ‌گیری خودکار استفاده کنید دیگر نیازی نیست تا نگران ذخیره‌سازی اطلاعاتتان باشید.

عملکرد بالا

فضای اینترنتی به‌گونه‌ای است که اگر شما در مکان درستی قرار نگیرید باتوجه‌به ضعف اینترنت با مشکل مواجه می‌شوید. رایانش ابری ویژگی بسیار جذابی دارد و آن به‌روزرسانی خودکار است. همان‌طور که می‌دانید به‌روزرسانی مسئله بسیار مهمی در خصوص فضای اینترنتی است زیرا همیشه ورژن‌های جدیدی در هر بخشی ارائه می‌شود.

افزایش سرعت

یکی از جذابیت‌های دیگری که در خصوص فضاهای ابری وجود دارد قابلیت راه‌اندازی و نصب بسیار سریع آنها است. همان‌طور که می‌دانید این روزها افراد زود از کوره درمی‌روند و کمترین میزان حوصله و صبر را در خصوص فعالیت‌های روزانه‌شان نشان می‌دهند. ازآنجایی‌که سرویس‌های ابری انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند به همین دلیل در کسب‌وکار شما قابل‌استفاده هستند و مشکلات شما را رفع می‌کنند.

انواع محاسبات ابری

محاسبات ابری یک روش عمل و سریع برای انتقال منابع از راه دور هستند. به‌طورکلی سه نوع محاسبات ابری وجود دارد که هرکدام از آنها به‌نوعی قابل‌استفاده هستند. سه نوع رایانش ابری،

  • Software as a service
  • Infrastructure as a service
  • Platform as a service

مدل SaaS

اگر می‌خواهید با رایج‌ترین مدل رایانش ابری آشنا شوید باید گفت که مدل Saas جز این مورد است. در این روش انواع مختلف اپلیکیشن‌های کامل از طریق اینترنت در اختیار شما به‌عنوان کاربر قرار می‌گیرد. در خصوص ویژگی سریع بودن و عملکرد بالای این نوع سرویس ابری می‌توان گفت این مدل نیازی به نصب و یا بارگیری در هر کامپیوتر به‌صورت شخصی و مجزا ندارد.

تمامی مسائل در خصوص این مدل از جمله نگهداری تعمیر و یا عیب‌یابی توسط ارائه‌دهنده خدمات بر عهده گرفته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برنامه‌های نرم‌افزاری یک سری ویژگی‌ها و عملکردهای خاصی از خود نشان می‌دهند و معمولاً از لحاظ بصری بسیار جذاب هستند.

مدل IaaS

از جمله بی‌پرده‌ترین سرویس‌های محاسبات ابری مدل IaaS است. انتخاب این نوع از فضای ابری مزایای دارد و مهم‌ترین آن ظرفیت اضافی است. ظرفیت اضافی برای کاربران مختلف چه به‌صورت کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت قابل‌دسترسی و قابل‌استفاده است. این نوع از سرویس‌های ابری معمولاً برای سازمان‌هایی قابل‌استفاده است که به شخصی‌سازی اهمیت می‌دهند.

مدل PaaS

یکی دیگر از انواع سرویس‌های ابری این مدل یعنی paaS است. از جمله ویژگی‌های بسیار مهم در این نوع سرویس ابری قیمت مناسب آن و امنیت همچنین دسترسی سریع کاربران به داده‌ها و اطلاعات است. این نوع از محاسبات ابری بسیار آسان است و نیاز به مهارت بسیار زیادی ندارد.

رایانش ابری
رایانش ابری

کلود کامپیوتینگ که در اصطلاح فارسی به‌عنوان رایانش ابری و یا محاسبات ابری استفاده می‌شود به‌عنوان دقیق‌ترین و کامل‌ترین ترجمه به‌حساب می‌آید. محاسبات ابری ویژگی‌های بخش خصوصی دارد که افراد ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. در محاسبات ابری افراد با داده‌ها و اطلاعات سروکار دارند و به همین دلیل سرعت و اطمینان در درجه اول اهمیت دارد. درصورتی‌که شما با ویژگی‌های محاسبات ابری آشنا شوید کاملاً آن را درک خواهید کرد.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید