پرش لینک ها
جاوا اسکریپت چیست

جاوا اسکریپت چیست؟ 7 کاربرد جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت چیست؟ 7 کاربرد جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت چیست؛ زمانی که بخواهیم دررابطه‌با زبان‌های برنامه‌نویسی حرفه بزنیم یکی از مهم‌ترین آن‌ها جاوا اسکریپت است. این زبان برنامه‌نویسی با نام اختصاری JS بسیار کاربردی و حرفه‌ای عمل می‌کند. اگر شما بتوانید این زبان برنامه‌نویسی را آموزش ببینید در بخش‌های مختلفی قادر به استفاده از آن خواهید بود.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای جاوا اسکریپت، توسعه صفحات وب و برنامه‌ها، بازی‌ها و… است. باوجوداینکه اکثریت افراد فکر می‌کنند یادگیری این زبان دشوار است اما باید بدانید که این‌گونه نیست. شما می‌توانید با تمرین مداوم و مطالعه مداوم این زبان محبوب برنامه‌نویسی را آموزش ببینید. یکی از مهم‌ترین خصوصیات این زبان برنامه‌نویسی قابلیت پشتیبانی آن توسط مرورگرهای مختلف است. برای اینکه با جاوا اسکریپت بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

جاوا اسکریپت چیست
جاوا اسکریپت چیست

جاوا اسکریپت چیست؟

همان‌طور که گفتیم یکی از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت نام دارد. درگذشته زبان جاوا اسکریپت LiveScript نامیده می‌شد. با گذر زمان نام جاوا اسکریپت به همین نام فعلی تغییر کرد. زبان جاوا اسکریپت قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و استفاده از این قابلیت‌ها به مهارت شما بستگی دارد.

برای استفاده از جاوا اسکریپت لازم است تا کدهای این زبان برنامه‌نویسی را وارد صفحات HTML کنید. در واقع زمانی که پروسه سایت با استفاده از HTML و CSS به اتمام می‌رسد نوبت جاوا اسکریپت فرامی‌رسد. در واقع جاوا اسکریپت جایگاه گوشت در بدن انسان را دارد. بخش‌های مختلفی از جمله، منوها، گالری و… توسط جاوا اسکریپت تنظیم می‌شود.

جاوا اسکریپت چگونه اجرا می‌شود؟

اگر بخواهیم بگوییم به اجرا در آوردن جاوا اسکریپت چیست باید بگوییم تمام آن چیزی که در صفحات نگاه می‌کنیم جاوا اسکریپت است. در واقع مرورگرهای مختلف با دریافت کدهای متنوع و ترجمه آن‌ها در نهایت کدها را به‌گونه‌ای دیگر مورد نمایش قرار می‌دهند. کدهای جاوا اسکریپت اگر ترجمه نشوند به‌تنهایی تعدادی کد و دستور هستند اما زمانی که به اجرا درمی‌آیند شکل تازه‌ای به سایت می‌دهند.

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت چیست؟

به‌طورکلی جاوا و جاوا اسکریپت هر دو زبان برنامه‌نویسی هستند. باید بگوییم با وجود تشابه اسمی ای که جاوا و جاوا اسکریپت دارند این دو زبان با یکدیگر فرق دارند. از جمله تفاوت‌های جاوا اسکریپت در مقایسه با جاوا،

  • احتیاج به کامپایل شدن برنامه‌ها قبل از اجرا در جاوا
  • عدم احتیاج به کامپایل شدن در جاوا اسکریپت
  • ایجاد ارتباط بین server و client توسط جاوا اسکریپت باقدرت کم
  • ایجاد ارتباط بین server و client توسط جاوا باقدرت زیاد
  • و…

کاربرد جاوا اسکریپت چیست؟

باتوجه‌به آنچه گفتیم باید بدانید که زبان جاوا اسکریپت چه اهمیتی دارد. این زبان برنامه‌نویسی کاربردهای متنوعی دارد از جمله،

  1. توسعه وب
  2. امکانات نمایشی
  3. بازی‌ها
  4. برنامه‌هایی برای ساعت‌های هوشمند
  5. برنامه‌های گرافیکی
  6. برنامه برای موبایل
  7. برنامه‌های وب

توسعه وب با استفاده از جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی مستقل در بخش Netscape گسترش‌یافته است. اگر شما بخواهید یک صفحه با جلوه‌های ویژه و به‌صورت داینامیک بسازید لازم است تا از جاوا اسکریپت استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین کاربردهای زبان جاوا اسکریپت در خصوص اعتباربخشی و توسعه وب است.

امکانات نمایشی در جاوا اسکریپت

شما با استفاده از جاوا اسکریپت و HTML می‌توانید باعث زیبایی سایت خود شوید. مهم‌ترین ویژگی در استفاده از جاوا اسکریپت برای بخش نمایشی سایت‌ها قابلیت اضافه‌کردن انواع استایل است. قابلیت مهم دیگر آن دررابطه‌با پشتیبانی از رنگ‌های مختلف مرتبط با CSS است.

جاوا اسکریپت چیست
جاوا اسکریپت چیست

توسعه بازی‌ها در جاوا اسکریپت

اگر بخواهیم بگوییم یکی دیگر از کاربردهای جاوا اسکریپت چیست لازم است تا به طراحی بازی‌ها اشاره کنیم. شما می‌توانید با تقویت مهارت‌هایتان از جاوا اسکریپت برای طراحی و توسعه بازی‌های مختلف استفاده کنید. با ترکیب HTML5 و JS می‌توانید باعث توسعه بازی‌های کامپیوتری مختلفی شوید.

برنامه‌هایی برای ساعت‌های هوشمند

مسئله مهمی که در خصوص جاوا اسکریپت وجود دارد دررابطه‌با قابلیت استفاده از آن در بخش‌های مختلف است. ممکن است شما هم از ساعت‌های هوشمند برندهای مختلف استفاده کنید. باید بدانید طراحی این برنامه‌ها برای ساعت‌های هوشمند توسط جاوا اسکریپت انجام می‌شود.

برنامه‌های گرافیکی

با استفاده از HTML5 و JS شما می‌توانید علاوه بر طراحی بازی‌های کامپیوتری برنامه‌های گرافیکی نیز ایجاد کنید. شما به‌واسطه جاوا اسکریپت می‌توانید هر نوع طرحی از جمله طرح دوبعدی و یا سه‌بعدی ترسیم کنید. شما به‌عنوان یک طراح می‌توانید هر تعداد طرحی که بخواهید را بدون محدودیت ایجاد کنید.

برنامه برای موبایل

جاوا اسکریپت چیست؛ به‌طورکلی ما از دو نوع تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنیم که دو نوع اندروید و ios است. این دو نوع تلفن همراه زبان برنامه‌نویسی متفاوتی دارند. بااین‌وجود در سال‌های اخیر قابلیت استفاده از یک زبان واحد یعنی جاوا اسکریپت برای هر دو نوع گوشی قابل‌استفاده شده است.

برنامه‌های وب

برنامه‌های وب همان‌هایی هستند که ما در سرتاسر وب استفاده می‌کنیم. یکی از برنامه‌های محبوب و پراستفاده گوگل‌مپ است. یکی از قابلیت‌های گوگل‌مپ مشاهده جزئیات مختلف است. تمامی فعالیت‌هایی که در گوگل‌مپ انجام می‌شود به‌عنوان یک برنامه تحت وب با استفاده از جاوا اسکریپت برنامه‌نویسی می‌شود.

آموزش جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت چیست؛ همان‌طور که گفتیم جاوا اسکریپت قابلیت‌های زیادی دارد که شما چه در فضای اینترنتی و وب و چه در فضای تولید برنامه‌های مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید. باید بدانید زمان آموزش به خصوصی برای یادگیری جاوا اسکریپت وجود ندارد.

ازآنجایی‌که تمام فعالیت‌های حوزه اینترنتی باید مداوم در حال کسب اطلاعات باشند جاوا اسکریپت نیز به همین صورت است. به‌طورکلی و باتوجه‌به نظرات برنامه‌نویسان مختلف برای آموزش جاوا اسکریپت لازم است تا یک سال به‌صورت مداوم آموزش ببینید.

باوجوداینکه تعدادی از برنامه‌نویسان این زمان را بیان کرده‌اند اما شما می‌توانید در مدرت زمان چند ماه نیز این زبان برنامه‌نویسی را آموزش ببینید. از آنجایی که امروزه در بخش‌های مختلف به این زبان برنامه‌نویسی نیاز است به همین دلیل شما می‌توانید در آمد بسیار خوبی از آن کسب کنید.

جاوا اسکریپت چیست
جاوا اسکریپت چیست

در این مقاله ما سعی داشتیم تا توضیح دهیم که جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد. جاوا اسکریپت با نام اختصاری JS یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مورداستفاده برای برنامه‌نویسان است. اگر شما بخواهید این زبان برنامه‌نویسی را آموزش ببینید باید بدانید که کاربردهای زیادی دارد و می‌توانید در بخش‌های متنوعی از آن استفاده کنید.

 

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید