پرش لینک ها
بلاک‌چین چیست

بلاک‌چین چیست و چه اهمیتی دارد؟

بلاک‌چین چیست و چه اهمیتی دارد؟

بلاک‌چین چیست؛ بلاک‌چین کلمه‌ای است که معمولاً افراد آن را در کنار ارزهای دیجیتال می‌شناسند. بلاک‌چین در سال ۱۹۹۱ توسط عده‌ای از دانشمندان بیان شد. در ابتدای استفاده از بلاک‌چین مشکلات و موانعی به وجود آمد که استفاده از آن را غیرممکن ساخت.

اولین کسی که شبکه‌های با نام بلاک‌چین با به‌وجودآوردن بیت‌کوین به وجود آورد شخصی با نام مستعار ناکاموتو بود. بلاک‌چین در سال‌های اخیر بسیار مورداستفاده قرار گرفته است. ازآنجایی‌که بلاک‌چین از زمانی که به وجود آمد اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد و به همین دلیل بسیاری از افراد می‌گویند که بلاک‌چین حتی در آینده نیز تأثیرگذار خواهد بود.

بلاک‌چین چیست
بلاک‌چین چیست

نحوه کار بلاک‌چین چیست؟

همان‌طور که می‌دانید زمانی که یک کاربر در شبکه‌های عادی فعالیتی انجام دهد آن فعالیت به سرور اطلاع داده می‌شود. بعد از اینکه فعالیت کاربر به سرور اطلاع داده شود سرور پاسخ موردنیاز کاربر را ارائه می‌کند. باید بدانید که بلاک‌چین ارتباطی با سرور ندارد.

ازآنجایی‌که دررابطه‌با بلاک‌چین هیچ‌گونه سروری موجود نیست به همین دلیل این پرسش‌وپاسخ به باید به شیوه دیگری انجام شود. بلاک در شبکه‌های بلاک‌چین استفاده می‌شود. دررابطه‌با بلاک باید گفت که هرکدام به چند بخش با مشخصات مختلف تقسیم می‌شوند. ما به هم پیوستن چند بلاک زنجیره بلاک‌چین به وجود می‌آید. هر یک از این بلاگ‌ها حامل و یا شامل اطلاعات موردنیاز در خصوص هش یا بلاک پیشین است.

هدف بلاک‌چین چیست؟

همان‌طور که گفتیم اولین بلاک‌چین معروف در دنیا بیت‌کوین نامیده شد. مهم‌ترین هدف در خصوص به‌وجودآوردن بیت‌کوین حذف واسطه‌ها دررابطه‌با امور بانکی و مالی بوده است. در واقع مهم‌ترین و اولین هدف بیت‌کوین و یا بلاک‌چین در خصوص بانک‌ها بوده است. باتوجه‌به این موضوع مهم‌ترین هدف بلاک‌چین حذف واسطه‌ها و ایجاد شبکه‌های برای فعالیت غیرمتمرکز بوده است. شبکه موردنظر می‌تواند سیستم رای گیری و یا حتی بانک و… باشد.

بلاک‌چین به عرصه بازی‌های کامپیوتری نیز نفوذ بسیار زیادی داشته است. سال‌ها بعد از به‌وجودآوردن اولین بلاک‌چین یعنی بیت‌کوین بلاک‌چین‌های متنوع دیگری نیز به وجود آمد. بلاک‌چین‌ها به‌غیراز بیت‌کوین ممکن است اهداف متفاوتی نسبت به بیت‌کوین داشته باشند. به‌طورکلی هدف اصلی کوین و بلاک‌چین حذف واسطه‌ها است.

بلاک‌چین چیست
بلاک‌چین چیست

انواع بلاک‌چین را نام ببرید؟

دررابطه‌با اینکه بلاک‌چین چیست تا اینجا فهمیدیم که برای حذف واسطه‌ها به وجود آمده است. در این بخش لازم است تا انواع بلاک‌چین‌ها را بشناسید به این صورت که،

  • بلاک‌چین عمومی
  • بلاک‌چین خصوصی
  • بلاک‌چین ترکیبی
  • بلاک‌چین مشارکتی

بلاک‌چین عمومی چیست؟

همان‌طور که گفتیم اولین نوع از بلاک‌چین‌ها بلاک‌چین بیت‌کوین است. تا اینجای مقاله شما می‌دانید که دلیل استفاده از بلاک‌چین بیت‌کوین و هدف اصلی استفاده از آن چه چیزی است. باید بدانید که هر کسی می‌تواند عضو بلاک‌چین عمومی شود در نهایت می‌تواند در تراکنش‌های مختلف آن شرکت کند.

ازآنجایی‌که اقشار مختلفی می‌تواند در این بلاک‌چین‌ها شرکت کنند به همین دلیل استفاده از تراکنش‌های این بلاک‌چین مدت‌زمان زیادی نیاز دارد. موضوع بااهمیت دیگری که در خصوص بلاک‌چین‌های عمومی وجود دارد دررابطه‌با غیرمتمرکز بودن آن و عدم قدرت دست‌کاری دررابطه‌با امر رأی‌گیری عمومی است.

بلاک‌چین خصوصی را تعریف کنید

اگر بخواهیم بگوییم که دومین نوع بلاک‌چین چیست باید به بلاک‌چین‌های خصوصی اشاره کنیم. همان‌طور که از نام این بلاک‌چین مشخص است خود به‌خصوصی به‌صورت محدود می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از شباهت‌های بلاک‌چین خصوصی با عمومی در خصوص غیرمتمرکز بودن آن است.

توجه داشته باشید که بلاک‌چین‌های عمومی کاملاً غیرمتمرکز هستند اما بلاک‌چین‌های خصوصی اما من غیرمتمرکز به‌حساب نمی‌آیند. طراحان و سازندگان بلاک‌چین‌های خصوصی می‌توانند تا حدودی بر بلاک‌چین‌ها کنترل داشته باشند. برخلاف بلاک‌چین‌های عمومی ازآنجایی‌که تراکنش‌ها نسبت به بلاک‌چین‌های عمومی کمتر انجام می‌شود و همین دلیل سرعت این کار نیز در نوع خصوصی بیشتر است.

منظور از بلاک‌چین ترکیبی چیست؟

بلاک‌چین‌های ترکیبی باتوجه‌به نامی که دارند ترکیبی از دو نوع بلاک‌چین یعنی خصوصی و عمومی هستند. باتوجه‌به این موضوع بلاک‌چین‌های ترکیبی ویژگی‌های بلاک‌چین‌های خصوصی و عمومی را دارند. باتوجه‌به ویژگی‌های کسب کرده از هر یک از آنها بلاک‌چین‌های ترکیبی یک نوع دیگر از بلاک‌چین‌ها هستند.

بلاک‌چین مشارکتی

بلاک‌چین چیست؛ بلاک‌چین نوع مشارکت تیم با دارا داشتن قسمت‌هایی از بلاک‌چین خصوصی و عمومی تشکیل شده است. ویژگی مهم این بلاک‌چین غیرمتمرکز بودن آن و سازماندهی آن توسط چند سازمان مختلف و به‌صورت هم‌زمان است. باتوجه‌به این موضوع بلاک‌چین مشارکتی در واقع یک غیرمتمرکز و هم‌زمان خصوصی است. بلاک‌چین‌های مشارکتی با بلاک‌چین ترکیبی متفاوت هستند البته شباهت‌هایی نیز دارد.

بلاک‌چین یا سیستم بانکداری سنتی

سال‌ها پیش زمانی که بیت‌کوین معرفی و مورداستفاده قرار گرفت طرف‌داران موردتوجهی به خود جلب کرد. اگر بخواهیم دررابطه‌با پیشرفته بلاک‌چین بیت‌کوین صحبت کنیم باید بگوییم که واقعاً پیشرفت چشمگیری داشته است. شاید باورتان نشود اما باوجوداینکه بیت‌کوین اولین رمزارز یا بلاک‌چین دنیا معرفی شده اما بیشتر از ۱۳۰۰۰ بلاک‌چین دیگر نیز در دنیا قابل‌استفاده است. ویژگی‌های به‌خصوص بیت‌کوین در مقایسه با بانکداری سنتی،

  • تعطیل نشدن بلاک‌چین
  • کارمزد بسیار کم بلاک‌چین
  • سرعت بالا در تراکنش
  • ایمن‌سازی حریم شخصی
  • عدم نیاز به اطلاعات شخصی
  • امنیت بسیار بالا دررابطه‌با حملات سایبری

کیف پول بلاک‌چین چیست؟

همان‌طور که می‌دانید کیف پول یک وسیله یا فضا برای ذخیره و نگهداری پول است. اگر بخواهیم به بخش دیجیتالی بلاک‌چین اشاره کنیم این کیف پول‌ها قابلیت حفظ و مدیریت اعضای دیجیتال را به صاحبان و کاربران می‌دهند. با استفاده از این کیف پول‌ها شما می‌توانید ارزهای محلی را به ارزهای دیجیتال و همچنین برعکس تبدیل کنید. درصورتی‌که شما اطلاعات کافی در خصوص بازار رمزارزها داشته باشید به‌راحتی می‌توانید از این کیف پول استفاده کنید.

معایب بلاک‌چین چیست؟

یکی از مسائلی که در خصوص معایب بلاک‌چین وجود دارد موانع مالی و زمانی در برخی نقاط است. در خصوص این موضوع که اطلاعات مختلفی وارد بلاک چین شود و به آینده انتقال داده شود آینده جذابی در انتظار خواهد بود اما نمیتوان این موضوع را بدون در نظر داشتن زمان تصور کرد. از طرفی دیگر افراد زیادی علاوه بر زمان زیاد برای این پروسه نیاز است.

بلاک‌چین چیست
بلاک‌چین چیست

در سال‌های اخیر به‌خصوص با افزایش ارزش بیت‌کوین استفاده از رمزارزها بسیار رایج شده است. در این مقاله دررابطه‌با این موضوع یعنی بلاک‌چین چیست اطلاعاتی را بیان کردیم. بلاک‌چین می‌تواند راه حلی مناسب برای ذخیره‌سازی پول‌های شما و افزایش ارزش اعتباری باشد. همان‌طور که گفتیم بیش از ۱۳۰۰۰ رمز است در دنیا وجود دارد که افراد زیادی مایل به استفاده از آنها هستند. استفاده از بلاک‌چین‌ها مزایای بسیار زیادی دارد و این مزایا همگی در راستای هدف به‌خصوص بلاک‌چین هستند.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید