معرفی تکنیکهای وایرال مارکتینگ
برای آشنایی با تکنیکهای وایرال مارکتینگ لازم است تا در ابتدا دررابطهبا اینکه وایرال مارکتینگ چیست اطلاعاتی کسب کنید. وایرال مارکتینگ به معنای بازاریابی ویروسی و بهعنوان یکی از روشهای پرکاربرد بازاریابی است. اصطلاح وایرال شدن در فضای اینترنتی بارهاوبارها دیده و شنیده میشود.
دلیل استفاده از کلمه وایرال یا ویروس به این دلیل است که ویروس در کسری از ثانیه میلیونها بار بین افراد و در فضای اینترنتی تکثیر میشود. مهمترین چیزی که برای وایرال شدن باید به آن توجه کرد نظر مخاطبان است. در واقع برای بازاریابی ویروسی جلبتوجه کاربران و مخاطبان اهمیت زیادی دارد.
تکنیکهای وایرال مارکتینگ
تکنیکهای وایرال مارکتینگ یا همان بازاریابی ویروسی یکی از جذابترین روشها برای تولید محتوا است. همانطور که میدانید رسانههای اجتماعی و در فضاهایی مانند اینستاگرام وایرال شدن ارزش بسیار زیادی دارد. در واقع وایرال شدن مانند معروفیت یک کسبوکار و یا یک شخص است. وقتی صفحه شما در اینستاگرام با هر موضوعی که دارد ویروسی شود در بیشترین سرعت ممکن بین افراد مختلف منتشر میشود.
فعالیت وایرال مارکتینگ
برای اینکه با تکنیکهای وایرال مارکتینگ آشنا شوید در ابتدا لازم است با فعالیت وایرال مارکتینگ نیز آشنا شوید. محتوایی که وایرال میشود ممکن است آنقدر ساده و پیشپاافتاده و شاید هم بسیار قوی و تأثیرگذار باشد اما بههرحال پروسه وایرال شدن روی آن تأثیر گذاشته است. بازاریابی ویروسی میتواند با استفاده از شبکههای مختلف و به روشهای متفاوت فعالیت کند از جمله،
- روش دهانبهدهان
- استفاده از ایمیل مارکتینگ
- سایتها و اپلیکیشنهای معروف مانند یوتیوب
- شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و…
توجه داشته باشید که رسانههای اجتماعی مهمترین بخش برای فعالیتهای ویروسی یا بازاریابی ویروسی هستند. درصورتیکه شما در رسانههای اجتماعی بهدرستی از بازاریابی ویروسی استفاده کنید این نوع بازاریابی میتواند به بخشهای دیگر نیز سرایت کند.
تکنیکهای وایرال مارکتینگ برای چه کسبوکارهایی نیاز است؟
وایرال مارکتینگ میتواند در کسبوکارهای مختلف باعث رشد شما شود. در واقع وایرال مارکتینگ برای کسبوکار به خصوصی نیست اما در بعضی از کسبوکارها میتواند بهتر عمل کند. اگر شما یک کسبوکار جدید راهاندازی کردهاید بهتر است از تمام روشها و تکنیکهای وایرال مارکتینگ استفاده کنید.
یکی از ویژگیهای بسیار تأثیرگذار درباره وایرال مارکتینگ استفاده از روشهای مختلف بازاریابی است. یکی از ویژگیهای وایرال مارکتینگ دررابطهبا تبلیغات تجاری و اشکال مختلف بازاریابی به شکل سنتی است. باتوجهبه همین وایرال مارکتینگ است که فیلمها برخی اوقات بسیار معروف میشوند و همه دررابطهبا آن فیلم صحبت میکنند. زمانی که افراد زیادی در رابطه با یک موضوع حرف بزنند در واقع متوجه خواهید شد که استراتژی های وایرال مارکتین شما بی تاثیر نبوده است.
استراتژیهای بازاریابی ویروسی
تکنیکهای بازاریابی ویروسی به شما کمک میکند تا موفقیت خود را در بازار رقابتی تضمین کنید. درصورتیکه شما تکنیکها را بهدرستی انجام دهید و به نظر کاربران اهمیت بدهید بازاریابی ویروسی زودتر نتیجه میگیرد. استراتژیهای موردتوجه برای بازاریابی ویروسی،
- هدف قراردادن مخاطبان و کانالهای موردنیاز
- برقراری ارتباط با مخاطبان
- تعیین هدف
- ارائه خدمات ارزشمند بهصورت رایگان
مخاطبین هدف
در اولین قدم از تکنیکهای وایرال مارکتینگ لازم است تا با مخاطبین خود آشنا شوید. هنگامی که بهدرستی مخاطبین خود را بشناسید متوجه میشوید که آنها بیشتر از چه رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. درصورتیکه شما پیامها را برای وایرال شدن در زمان مناسب و به افراد مناسب ارسال کنید نتیجه بسیار خوبی دریافت میکنید. درصورتیکه برای ایجاد ارتباط با مخاطبانتان در کانالهای مختلف و شبکههای اجتماعی مختلف وارد شدید لازم است تا در تمام آنها شیوههای بازاریابی را اجرا کنید.
ارتباط با مخاطبان
از جمله دیگر تکنیکهای وایرال مارکتینگ ترغیب مخاطبان است. درصورتیکه شما بتوانید یک مسئلهای را بهدرستی و با بهترین عملکرد برای مخاطبان به اشتراک بگذارید به راحتترین نحو ممکن وارد پروسه وایرال مارکتینگ میشوید. شما در پیامهایتان باید از فراخوان CTA استفاده کنید. این فراخوان برای این است که مخاطبان بعد از دریافت پیام شما چه کاری انجام دهند.
تعیین هدف
طبیعتاً هر شرکتی برای اینکه به موفقیت برسد باید از همکاری همتیمیهایش اطمینان حاصل کند. شما نیز برای دستیافتن به موفقیت لازم است تا یک هدف تعیین کنید و مطابق آن هدف پیش بروید. انتخاب هدف درباره وایرال مارکتینگ باید بهگونهای خاص و منحصربهفرد باشد. در نهایت باتوجهبه دادههای بهدستآمده در مسیر وایرال مارکتینگ متوجه خواهید شد که هدف شما به نتیجه میرسد یا نمیرسد.
تکنیکهای وایرال مارکتینگ و تولید محتوای رایگان
افراد بسیار زیادی وجود دارند که بین محتوای پولی و محتوای رایگان، محتوای رایگان را ترجیح میدهند. کلمه رایگان یکی از بهترین و قدرتمندترین کلمهها دررابطهبا کلمات بازاریابی است. بسیاری از افراد برای وایرال شدن برخی از محصولات و یا خدماتی که ارائه میدهند را با عنوان رایگان ارائه میکنند. همانطور که میدانید اگر شما بتوانید با ارائه محصولات رایگان توجه مردم را به خود جلب کنید همین توجه باعث پیشرفت شما میشود.
بازاریابی ویروسی چه مزایایی دارد؟
تکنیکهای وایرال مارکتینگ؛ با استفاده از وایرال مارکتینگ میتوانید مانند یک ویروس در فضای کاری و یا شبکههای اجتماعیتان پخش شوید. از جمله مزایای بازاریابی ویروسی،
پرداخت هزینه کم: زمانی که شما با استفاده از وایرال مارکتینگ وایرال شوید افراد زیادی محتوای شما را به اشتراک میگذارند. یکی از بهترین نتایج وایرال مارکتینگ تبلیغات و اشتراکگذاری رایگان توسط علاقهمندان به محتوای شما است.
اعتبار: باتوجهبه تبلیغاتی که افراد در فضای مجازی به صورت نا محصوص برایتان انجام میدهند در نتیجه اعتبار بیشتری کسب میکنید.
رشد و پیشرفت: درصورتیکه شما بخواهید هر کسبوکار و تجارتی را شروع کنید با وجود موانعی که سر راهتان قرار دارد پیشرفت شما حتمی خواهد بود. اگر بتوانید از بازاریابی ویروسی استفاده کنید در کمترین زمان پیشرفت چشمگیری مشاهده میکنید.
افزایش ترافیک: افزایش ترافیک سایت و یا فضای مجازی شما باعث بهبود روند سایت و شبکههای اجتماعی شما میشود.
همانطور که گفتیم تکنیکهای وایرال مارکتینگ میتواند جایگاه شما را در فضای اینترنتی از جایی که هستید بسیار بالاتر ببرد. زمانی که شما بهعنوان یک کسبوکار و یا شخص وایرال معرفی شوید در سریعترین زمان ممکن پیشرفت میکنید. یکی از فضاهای مورداستفاده برای وایرال شدن فضای اینستاگرام است.
شاید شما هم دیده باشید که برخی از آهنگها با چه سرعتی در فضای اینستاگرام به حالت چالش وایرال میشوند. در واقع اگر شما از استراتژیهای بازاریابی ویروسی بهدرستی استفاده کنید تولید محتوای شما در زمان کوتاهی وایرال میشود. وایرال شدن مزایای بسیار زیادی برای کسب و کار شما و یا پیج شخصی شما دارد. بازاریابی به تنهایی میتواند باعث بهبود کسب و کار شما حال چه بهتر که بازاریابی نوع ویروسی باشد.