پرش لینک ها
زبان برنامه‌نویسی پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون صفر تا صد

زبان برنامه‌نویسی پایتون صفر تا صد

زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از راحت‌ترین و درعین‌حال کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی به‌حساب می‌آید. باتوجه‌به آسان بودن این زبان برنامه‌نویسی افراد زیادی هنگام شروع فعالیت خود این زبان را انتخاب می‌کنند. قابلیت جذابی که این زبان برنامه‌نویسی دارد این است که این زبان برای طراحی بخش‌های مختلفی انتخاب می‌شود و مختص به یک نرم‌افزار به‌خصوص نیست.

برای تولید بازی‌های کامپیوتری و یا حتی تحلیل داده و بسیاری موارد دیگر می‌توان از این زبان استفاده کرد. اگر شما می‌خواهید دررابطه‌با زبان پایتون اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله همراه ما باشید.

زبان برنامه‌نویسی پایتون
زبان برنامه‌نویسی پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست؟

اگر می‌خواهید یک زبان برنامه‌نویسی ساده درعین‌حال بسیار کاربردی انتخاب کنید ما به شما زبان پایتون را معرفی می‌کنیم. پایتون از برنامه‌نویسی شی گرا پیروی می‌کند و به همین دلیل هم برای توسعه و طراحی موارد زیادی به کار برده می‌شود.

یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون نسبت به جاوا اسکریپت بسیار آسان‌تر است اما این موضوع دلیل بر ضعف این زبان نیست. به پایتون اصطلاحاً زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره نیز می‌گویند زیرا در عملکرد به همین شیوه عمل می‌کند. اشکال‌زدایی و یا رفع اشکال در پایتون به‌راحتی انجام می‌شود. به‌طورکلی یادگیری این زبان برنامه‌نویسی همه‌فن‌حریف بی‌ضرر نخواهد بود بلکه باعث پیشرفت شما نیز می‌شود.

نام‌گذاری زبان برنامه‌نویسی پایتون

ممکن است برای شما جالب باشد که چرا اسم این زبان برنامه‌نویسی پایتون است. نام‌گذاری این زبان الهام گرفته از سریالی کمدی به نام Monty Python’s Flying Circus است. در واقع انتخاب این نام برای این زبان برنامه‌نویسی توسط سازنده این زبان یعنی گیدو ون بوده است.

هنگامی که گیدو این سریال را تماشا می‌کرد به موضوع اصلی آن که غیرقابل‌پیش‌بینی و همه‌گیر بود یعنی دررابطه‌با همه چیز صحبت می‌شد به همین دلیل هم این نام را انتخاب کرد. از نظر گیدو نام پایتون نامی مرموز و منحصربه‌فرد بود و او به همین دلیل تصمیم گرفت که نام زبان برنامه‌نویسی‌اش را پایتون بگذارد.

چرا پایتون را انتخاب کنیم؟

زبان برنامه‌نویسی پایتون یک سری ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود افراد آن را انتخاب کنند. این ویژگی‌ها در کنار شی گرا بودن زبان پایتون هستند. از جمله ویژگی‌های زبان پایتون،

  • رایگان بودن پایتون
  • رسا بودن پایتون
  • پلت فرم کراس پایتون
  • آسان و قابل یادگیری
  • قابلیت ارتقا برنامه‌های وب
  • مبتنی بر کنسول
  • پایتون برای توسعه نرم‌افزارها

رایگان بودن پایتون

مهم‌ترین قابلیت پایتون رایگان بودن و قابل‌دسترس بودن آن است. اگر شما بخواهید پایتون را به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی مورد نیازتان انتخاب کنید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید آن را به کار ببرید. پایتون یک زبان منبع‌باز است یعنی می‌توان بدون هیچ هزینه‌ای سورس کد بارگیری کند.

زبان برنامه‌نویسی پایتون
زبان برنامه‌نویسی پایتون

رسا بودن پایتون

یکی دیگر از ملاک‌های افراد برای انتخاب پایتون رسا بودن آن است. پایتون یک نوع زبان خطی و ساده است. برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند زبان‌های برنامه‌نویسی دشوار است اما این‌گونه نیست و تنها در یک خط می‌توان آن را تعریف کرد. این موضوع در پایتون برخلاف جاوا اسکریپت است زیرا در جاوا اسکریپت کدها برخی مواقع حتی چند خط هم می‌شوند.

پلت فرم کراس پایتون

قابلیت مهم دیگری که می‌خواهیم دررابطه‌با زبان برنامه‌نویسی پایتون حرف بزنیم پلت فرم پایتون است. پایتون قابلیت اجرا شدن در سیستم‌عامل‌های مختلف را دارد. باتوجه‌به این موضوع درک خواهید کرد که زبان پایتون در واقع پرتابل است. درصورتی‌که یک زبان برنامه‌نویسی این قابلیت را داشته باشد برنامه‌نویسان با اجرای یک برنامه می‌توانند آن را در سیستم‌عامل‌های مختلفی به اجرا در بیاورند و توسعه دهند.

پایتون آسان و قابل یادگیری

همان‌طور که گفتیم یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود افراد از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده کنند قابلیت یادگیری و کاربرد آسان آن است. زبان پایتون مانند زبان انگلیسی است و مانند دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی از نقطه و نقطه‌ویرگول‌ها و دیگر علائم استفاده زیادی نمی‌شود. باتوجه‌به همین موضوع است که افراد مبتدی برای شروع کار برنامه‌نویسی خود می‌توانند به‌راحتی این زبان را انتخاب کنند.

قابلیت ارتقا برنامه‌های وب

اگر از قصد دارید از زبان برنامه‌نویسی برای توسعه وب استفاده کنید می‌توانید پایتون را انتخاب کنید. شما می‌توانید با استفاده از پایتون به پروتکل‌هایی نظیر، HTML، XML و… دسترسی پیدا کنید. پایتون می‌تواند فریم‌ورک‌های بسیار خوبی ارائه دهید و شما می‌توانید به بهترین نحو از این زبان استفاده کنید.

مبتنی بر کنسول

اگر شما بخواهید برنامه‌های مبتنی بر کنسول را ارتقا دهید می‌توانید از این زبان استفاده کنید. قابلیت مهمی که پایتون دارد ایجاد ماژول‌های رایگان است. در زبان برنامه‌نویسی کتابخانه‌هایی وجود دارد که می‌تواند برنامه‌های مستقل مربوط به کنسول را ارتقا دهد.

استفاده از پایتون برای توسعه نرم‌افزارها

توسعه نرم‌افزارها یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌ها برای برنامه‌نویسان به‌حساب می‌آید. به‌طورکلی باتوجه‌به قابلیت‌های پایتون این موضوع نیز خارج از توانایی‌هایش نیست.

  • SCONS برای ایجاد کنترل
  • Trac برای ردیابی اشکال
  • Round مدیریت پروژه و اشکال

تفاوت پایتون با دیگر زبان‌ها

زبان برنامه‌نویسی پایتون؛ یکی از سؤال‌هایی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که تفاوت پایتون با دیگر زبان‌ها چیست. همان‌طور که گفتیم پایتون یکی از زبان‌های ساده و قابل‌درک است. استفاده از این زبان می‌تواند به‌راحتی انجام شود و برای افراد مبتدی بسیار مناسب است. باوجوداینکه پایتون برای شروع برنامه‌نویسی بسیار مناسب است اما افرادی وجود دارند که زبان RUBY را به دلیل آسان بودن انتخاب می‌کنند.

توجه داشته باشید که پایتون عمر بسیار زیادی نسبت به این زبان دارد و طبیعتاً قدمت می‌تواند یک آپشن مثبت به‌حساب بیاید. زبان پایتون برای استخدام و کسب درآمد هم بسیار مناسب است. این روزها تعداد زیادی از آگهی‌ها را با عنوان استخدام برنامه‌نویس پایتون مشاهده می‌کنیم.

چه کسی پایتون را انتخاب کرده؟

تعدادی از برندهای معروف و محبوب وجود دارند که از این زبان استفاده می‌کنند. همان‌طور که گفتیم این زبان باتوجه‌به سادگی کاربردی نیز هست و افراد زیادی آن را انتخاب می‌کنند. از جمله برندهایی که از پایتون استفاده می‌کنند،

  • یاهو
  • شاپ زیلا
  • گوگل
  • یوتیوب
زبان برنامه‌نویسی پایتون
زبان برنامه‌نویسی پایتون

باتوجه‌به تمام مواردی که د راین مقاله در خصوص زبان برنامه‌نویسی پایتون گفتیم باید به‌طورکلی با این زبان آشنا شده باشید. زبان پایتون بسیار کاربردی است و در بخش‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. اگر کسی ادعا داشته باشد که زبان پایتون محبوب‌ترین زبان بین برنامه‌نویسان است نمی‌توان گفت که دروغ گفته است. زبان پایتون برای بخش‌های مختلفی از جمله، توسعه وب، توسعه نرم‌افزار، کنسول‌ها و… قابل‌استفاده است.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید