پرش لینک ها
پادکست حرفه‌ای

چطور پادکست حرفه‌ای بسازیم؟

چطور پادکست حرفه‌ای بسازیم؟

پادکست‌ها در سال‌های اخیر توجه بسیار زیادی به خود جلب کرده‌اند. درصورتی‌که شما بتوانید یک پادکست حرفه‌ای تولید کنید طبیعتا بازخورد بسیار جالبی دریافت خواهید کرد. پادکست‌ها جزء محتواهای صوتی قرار دارند. برای تولید یک پادکست لازم است تا یک موضوع به‌خصوصی انتخاب و دررابطه‌با آن پادکست منتشر شود. یکی از مزایایی که پادکست‌ها دارند در خصوص قابلیت دسترسی آنها به‌صورت آنلاین و آفلاین است. فرقی ندارد پادکست چند اپیزود باشد مسئله اصلی این است که کل پادکست دررابطه‌با یک موضوع واحد است.

پادکست حرفه‌ای
پادکست حرفه‌ای

آموزش ساخت پادکست حرفه‌ای

اگر شما قصد پادکست سازی دارید لازم است تا مراحل مختلف آن را آموزش ببینید. مراحل مختلف تولید پادکست حرفه‌ای،

  • انتخاب نام و یا موضوع
  • قالب‌بندی اپیزودها
  • جلد و موسیقی پادکست
  • تجهیزات و ضبط و ویرایش صدا

انتخاب موضوع برای پادکست

اولین مرحله برای تولید پادکست حرفه‌ای انتخاب موضوع مناسب است. همان‌طور که گفتیم پادکست بر محور یک موضوع تولید می‌شود و به‌همین دلیل برای انتخاب آن باید دقت کنید. انتخاب نام پادکست مانند انتخاب کلمه کلیدی برای تولید محتوای متنی اهمیت بسیار زیادی دارد.

قالب‌بندی اپیزودها

دررابطه‌با قالب‌بندی پادکست حرفه‌ای باید گفت که این بخش به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود. سه قسمت اصلی قالب در اپیزودها،

تعیین مدت‌زمان: باید بدانید که پادکست‌ها از دقیقه تا ساعت تولید می‌شوند. شما باید پادکست‌ها را متناسب با مخاطبان تولید کنید. به‌طورکلی بهتر است زمان تولید پادکست کمتر از یک ساعت باشد.

سبک پادکست: توجه داشته باشید که انواع سبک‌ها برای پادکست وجود دارد. یکی از انواع پادکست‌ها برنامه‌های مصاحبه‌ای هستند.

قالب‌بندی قسمت‌ها: همان‌طور که گفتیم قسمت‌های مختلف باید به بخش‌های ریزتری نیز تقسیم شوند از جمله،

  • تیزر
  • موسیقی آغازین و خوش آمد گویی
  • آگهی و تبلیغات
  • مصاحبه
  • درخواست اعلام نظر و امتیازدهی
  • موسیقی بخش پایانی

بخش صوتی و تصویری پادکست حرفه‌ای

بعد از انتخاب قالب‌بندی پادکست لازم است تا موسیقی موردنظر برای پادکست انتخاب شود. افرادی که به‌صورت اینترنتی و یا خرید حضوری پادکست تهیه می‌کنند، اولین چیزی که به نظرشان جذاب به نظر می‌رسد جلد پادکست است.

بعدازاین که جلد موردنظر را باتوجه‌به موضوع پادکست انتخاب کردید لازم است تا موسیقی موردنظرتان را نیز انتخاب کنید. دررابطه‌با موسیقی باید گفت که هر موسیقی ارزش اضافه‌شدن به پادکست را ندارد. برای اینکه موسیقی و کیفیت صدا در پادکست به‌درستی شنیده شود لازم است تا از تجهیزات درستی استفاده کنید.

تجهیزات و ویرایش پادکست

تجهیزات و اپلیکیشن‌های مختلفی در خصوص ضبط و ویرایش پادکست حرفه‌ای وجود دارد. همان‌طور که گفتیم اپلیکیشن‌هایی نیز برای ویرایش پادکست وجود دارد. یکی از ابزارهای ویرایش پادکست ابزار Alitu است. از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار،

  • مراقبت از پاک‌سازی صدا
  • امکان افزودن موسیقی
  • قراردادن بخش‌های مختلف صوتی کنار هم
  • دسترسی به انتشار به‌صورت مستقیم

نرم‌افزار دیگری نیز دراین‌خصوص وجود دارد یعنی Garageband که یکی از نرم‌افزارهای رایگان در خصوص ادیت پادکست است.

افزایش طرف‌داران پادکست

برای این که پادکست شما طرف‌داران بسیار زیادی جذب کند لازم است تا نکات مربوط به پادکست حرفه‌ای را رعایت کنید به این صورت که،

  • تمام توان خود را بر یک ایده اصلی و یک عنوان به‌خصوص متمرکز کنید.
  • ذهن مخاطب را درگیر کنید و با بازی گرفتن ذهن مخاطب آن را برای شنیدن محتوای خود ترغیب کنید.
  • برای تولید پادکست از یک برنامه منظم استفاده کنید.

معرفی انواع پادکست حرفه‌ای

امروزه انواع مختلفی از پادکست‌ها باتوجه‌به سلیقه مخاطبان و کاربران تولید می‌شود. درصورتی‌که شما پادکست را در جایی مثلاً سایت دانلود و قرار دهید بعدازاین که یکی دو بار آن را بارگذاری کنید متوجه خواهید شد که مخاطبان شما به چه چیزی علاقه‌مند هستند. انواع مختلف پادکست‌ها به این اسامی یعنی،

  1. مصاحبه‌ای
  2. آموزشی
  3. داستان‌های واقعی
  4. موفقیت و انگیزشی
  5. کسب‌وکار

مصاحبه‌ها

از جمله معروف‌ترین و یکی از پرطرف‌دارترین پادکست‌ها، پادکست‌های مصاحبه‌ای هستند. پادکست‌ها شبیه به برنامه‌های رادیویی هستند که هنوز شنیده می‌شوند و طرف‌داران بسیار زیادی نیز دارند. در پادکست‌های مصاحبه‌ای لازم است تا مهمانانی که معمولاً معروف نیز هستند یا خاطره جذابی دارند دعوت شوند.

پادکست حرفه‌ای
پادکست حرفه‌ای

آموزشی

یکی دیگر از انواع پادکست حرفه‌ای پادکست آموزشی است که تا حدودی جدی‌تر از انواع دیگر پادکست‌ها است. در پادکست‌های آموزشی افراد روی موضوع خاصی تمرکز می‌کنند و دررابطه‌با آن موضوع نکات مبتدی تا حرفه‌ای را بیان می‌کنند.

در پادکست‌های آموزشی لازم است تا فرد تولیدکننده، پادکست را از یک نقطه مشخص شروع و در نقطه مشخص به پایان برساند. یکی از مزایای گوش‌دادن به این نوع پادکست‌ها این است که شما هر زمان که بخواهید می‌توانید پادکست را جلو عقب کنید.

داستان‌های واقعی به‌صورت پادکست

یکی از محبوب‌ترین انواع پادکست‌ها در کشور ایران پادکست‌هایی با موضوع داستان‌های واقعی است. این دسته از اتفاق ها در ویدئوهای یوتیوب نیز طرف‌داران بسیار زیادی دارد که معمولاً دررابطه‌با جرم و جنایت است. با وجود این که گوش‌دادن به این نوع پادکست‌ها می‌تواند تا حدودی ترسناک باشد اما طرف‌داران بسیار زیادی دارد.

موفقیت و کسب‌وکار

یکی دیگر از انواع مختلف پادکست‌ها، پادکست‌هایی است که دررابطه‌با نکات انگیزشی و موفقیت تولید می‌شود. از آنجایی که افراد در جهان امروز معمولاً با شکست مواجه می‌شوند و تا حدودی زیر بار مشکلات قرار دارند پادکست‌های انگیزشی می‌تواند به‌نوعی الهام‌بخش این افراد باشد.

پادکست‌های کسب‌وکار نیز مانند پادکست‌های موفقیت اهمیت زیادی دارند و طرف‌داران بسیار زیادی نیز دارند. در پادکست‌های موفقیت دررابطه‌با انگیزه صحبت می‌شود اما در پادکست‌های مربوط به کسب‌وکار دررابطه‌با موفقیت افراد بزرگ در جهان و روش‌های رسیدن به موفقیت در کسب‌وکار صحبت می‌شود.

تفاوت پادکست و رادیو

در رابطه با این نکته باید گفت که پادکست و رادیو با یکدیگر تفاوت دارند. زمانی که شما بتوانید برنامه های رادیویی را دانلود کنید و یا از سایت های مختلف دریافت کنید در نتیجه آن نیز پادکست به حساب می آید. صدایی که از رادیو شما شنیده میشود پادکست به حساب نمی آید.

پادکست حرفه‌ای
پادکست حرفه‌ای

در سال‌های اخیر تولید پادکست بسیار رایج شده است. فضای اینترنتی می‌شوید به‌خصوص در اینستاگرام دائماً شاهد ویدئوهایی به‌عنوان پادکست و با صدای افراد مختلف هستید. در حال حاضر انواع مختلفی از پادکست‌ها تولید می‌شوند. در این مقاله در خصوص تولید پادکست حرفه‌ای صحبت کردیم و شما می‌توانید از این موارد به نحو احسن در پادکست‌هایتان استفاده کنید.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید