پرش لینک ها
نحوه ثبت دامنه

نحوه ی ثبت دامنه

همین که شما در این مسیر گام می‌گذارید که یک سایت راه اندازی نمایید، یکی از واژه‌هایی که در همان ابتدای مسیر به گوش شما برخورد خواهد کرد، دامنه است. (البته دامنه در ایران به اسم دامین یا دومِین هم خطاب می‌شود). ممکن است شما در آغازین این گونه تصور کنید که نحوه ی ثبت دامنه کار دشوار و پیچیده‌ای است، ولیکن اصلاً هم این چنین نمی‌باشد.

حدوداً می‌توان چنین بیان نمود که شما هرروزه در بستر اینترنت با دامنه‌ها سر و کار دارید. تنها تا به اکنون این حقیقت را نمی‌دانستید. بهتر است در امتداد این متن از سرورنت شما را با دامنه و همچنین شیوه‌ی ثبت آن آشنا سازیم. قطعاً که این گونه می‌توانید به پاسخ بسیاری از سؤالات خود دست یابید.

 

 اصلاً دامنه چیست!

به منظور آن که سایرین، فروشگاه، کمپانی، مؤسسه یا حتی خانه‌ی شما را پیدا نمایند، میبایست یک نشانی منحصر به فرد در نظر بگیرید. وب سایت یا به اصطلاح فروشگاه اینترنتی شما هم باید یک نشانی مختص به خود داشته باشد. اکنون قطعاً شما آنچه که در ذهن خود دارید این است که، پس دامنه به چه معناست! مقصود از دامنه یا آن که دامین همان نشانی اینترنتی می‌باشد. بله، درست است همان نشانی‌هایی که به منظور باز نمودن یک سایت در بطن اینترنت وارد می‌نمایید. برای نمونه؛ نشانی اینترنتی سایت گوگل؛ WWW.GOOGLE.COM است.

هنگامی که شما مایل هستید به صورت مستقیم به یک سایت گام گذارید، دامنه یا آن که نشانی اینترنتی آن وب سایت را در نوار قسمت بالای مرورگر خود وارد می‌نمایید.

 چند نکته بسیار مهم درباره دامنه؛

پیش از آن که به سوی نحوه‌ی ثبت دامنه رهسپار شویم، بگذارید مقداری بیشتر در ارتباط با آن، با یک دیگر سخن بگوییم. ما در امتداد متن نکات بسیار حائز اهمیت را در ارتباط با دامنه‌ها به شما خواهیم گفت.

 دامنه‌ها شامل دو قسمت اصلی می‌شود؛

ابتدایی‌ترین مسئله‌ای که لازم است شما آن را مورد توجه قرار دهید این است که، دامنه‌ها شامل دو بخش می‌شوند؛

  • اسم دامنه؛

این نامی است که شما میبایست برای سایت خویش اتخاذ نمایید. برای اتخاذ یک نام، شما هیچ گونه چهارچوبی نخواهید داشت. تنها موضوعی که باید مورد توجه قرار دهید این است که، نام انتخاب شده از جانب شما باید به شکل سرهم باشد. البته که شما می‌توانید واژگان را با یک خط فاصله «-» از هم دیگر تفکیک کنید.

  • پسوند؛

ضمن اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی به جهت ثبت دامنه به چَشم می‌خورد. هر یک از پسوندهای موجود، دارای معانی مخصوص به خود هستند. به عنوان نمونه ««ir بدین معنا می‌باشد که وب سایت شما ایرانی است. یا آن که پسوند «com» کوتاه شده commerce می‌باشد و به معنی سایت تجاری شناخته می‌شود. دیگر پسوندهای موجود هم هر یک معنای مخصوص به خود را دارند.

دامنه‌ها شامل دو قسمت اصلی می‌شود - نحوه ی ثبت دامنه
نحوه ی ثبت دامنه

 هر یک از دامنه‌ها اختصاصی می‌باشند؛

نکته‌‌ی دیگری که بهتر است نسبت بدان غافل نشوید، این است که؛ دامنه‌ها کاملاً به صورت اختصاصی هستند. به عنوان نمونه؛ Servernet.ir به نام ما ثبت گردیده است، از این جهت ما صاحب آن محسوب خواهیم شد. بنابراین هیچ شخص دیگری نخواهد توانست این ترکیب معین را به نام خود به مرحله‌ی ثبت رساند. با این وجود امکان دارد یک نشانی چون Servernet.net خالی باشد و بتواند آن را به نام خود ثبت کند.

 دامنه‌ها باید به گونه‌ی سالیانه خریداری گردند؛

انجام خرید دامنه به گونه‌ی سالیانه است. این بدان معنی است که، به هنگامی که شما یک دامنه را به مرحله‌ی ثبت می‌رسانید )که به هیچ عنوان کار سخت و مشقت باری نمی‌باشد و ما در قسمت انتهایی مقاله به نحوه‌ی ثبت دامنه پرداخته‌ایم) برای مدّت هنگام معینی این امر را انجام می‌دهید. یعنی به عنوان نمونه؛ یک سال یا به مدّت چند سال آن را خواهید داشت و بعد از به پایان رسیدن این دوره، در صورتی که آن را دوباره تمدید ننمایید، دیگران خواهند توانست این دامنه را به نام خود تصاحب نمایند.

 نیاز به هاست در ساخت سایت؛

به این نکته توجه داشته باشید که، در اختیار داشتن یک دامنه به تنهایی کافی نخواهد بود. زیرا دامنه تنها نشانی اینترنتی شما را معین می‌سازد. شما به منظور آن که یک سایت در اختیار خود داشته باشید، مازاد بر دامنه به یک فضا هم نیاز خواهید داشت. چرا که باید اطلاعات سایت شما در آن ذخیره شود. به این فضا اصطلاحاً هاست اطلاق می‌شود و در زبان فارسی بدان میزبان گویند.

نیاز به هاست در ساخت سایت؛ -وبسایت سرورنتنحوه ی ثبت دامنه :

روند ثبت دامنه، هیچ کار دشوار و پیچیده‌ای نمی‌باشد. ما در ادامه‌ی متن این کار را به گونه‌ی مرحله‌ای توضیح خواهیم داد.

از وجود دامنه مورد نظر خود کسب اطمینان کنید؛

ما چندی پیش هم توضیح داده‌ایم که هر نشانی اینترنتی و یا همان دامین، به یک فرد تعلق دارد. از این جهت پیش از ثبت، شما میبایست دامین مورد نظر خود را وارسی نمایید تا از خالی بودن آن کسب اطمینان کنید.

 دامنه‌ی مورد نظر خود را به مرحله‌ی ثبت رسانید؛

بعد از کسب اطمینان از خالی بودن دامنه، تنها امری که لازم است به انجام رسانید این است که، آن را به طریق یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات ثبت نیز تمدید دامنه خرید نمایید. تنها بهتر است خاطر نشان شویم که، اگر شما قصد ثبت دامنه به نشانی «ir» را دارید، میبایست اسناد و مدارک شناسایی خود را هم ارائه دهید.

 کار خود را راحت‌تر از این حرف‌ها نمایید؛

بله درست است، شما می‌توانید کار خود را راحت‌تر از این حرف‌ها نمایید. چرا که کارشناسان ما در سرورنت می‌توانند پاسخ گوی تمامی نیازهای شما در این زمینه بوده و شما را در این مسیر حمایت و پشتیبانی کنند. تنها کافی است با ما در سرورنت همراه شوید تا بتوانید به بهترین شیوه‌ی ممکن دامنه خود را به مرحله‌ی ثبت رسانید.

 و در پایان؛

در این متن شما دوستان عزیز با مفهوم دامنه یا به زبان ساده و صریح ما ایرانی‌ها دامین آشنا گشتید. تنها بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که؛ دامنه شما چون یک شماره موبایل عمل خواهد کرد. به عبارتی به هر میزان که جذاب‌تر و گیراتر باشد، می‌تواند تأثیر بیشتر و بهتری برروی مخاطبتان گذارد. پس توصیه می‌کنیم مقداری وقت صرف کنید و اطمینان خاطر کسب کنید که بهترین دامنه را برای وب سایت خود انتخاب نموده‌اید. چرا که سایت ایجاد شده شاید قرار است تا سالیان سال با شما همراه شود.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید