پرش لینک ها
تفاوت میان پروکسی و فیلترشکن چیست؟

تفاوت میان پروکسی و فیلترشکن چیست؟

محیط ابری اینترنت می‌تواند از منظر نفوذ اقسام گوناگون ویروس‌ها و هکرها یک محیطی ترسناک و مهیج باشد. این قبیل از هکرها به همراه ویروس‌ها می‌توانند هر نوع بلایی بر سر خط اینترنت شما و همچنین سیستم‌های شما بیاورند و نهایتاً کنترل سیستم شما را با مشکلاتی مواجه نمایند! حتی این قبیل از تهدیدها و ناامنی‌ها می‌تواند گریبان‌گیر وسیله‌های هوشمند همانند؛ ترموستات و مانیتورهای فرزندان، دوربین‌ها و یا هر ابزار هوشمند دیگری گردد.

با کسب علم نسبت بدین موضوع، شما و یا هر فرد دیگری می‌بایست در فکر راه‌اندازی یک شبکه‌ای خصوصی مجازی «فیلترشکن وی‌پی‌ان» و یا پروکسی سرور «proxy» باشید. لذا، تفاوت موجود میان این دو در چه خلاصه می‌شود! کدام یک از فیلترشکن یا پروکسی برای ما کاربردی‌تر خواهد بود؟

 

نگاهی به پروکسی و فیلترشکن؛

پروکسی‌ها و فیلترشکن‌ها برای سیستم کاربران و مشتریان مقدار امنیت حدوداً بالایی را رقم می‌زنند. کاربران به گونه‌ای غیر مستقیم و با مخفی نمودن آی‌پی خویش، به روش‌های گوناگون به اینترنت و گستره‌ی آن دسترسی‌ می‌یابند.

پروکسی؛

چون یک دروازه عمل خواهد کرد. بدین معنا که سرورهای پروکسی ضمن آی‌پی مخفی هدایت می‌گردند و نهایتاً این سرورها «با آی‌پی پنهان و نامشخص» بدون چهارچوب جغرافیایی می‌توانند در محیط وسیع اینترنتی جست‌وجوی کنند. به بیانی دِگر بدون آن‌که مشخص گردد از چه منطقه‌ای از سطوح کره‌ی زمین آمده است و به چه مناطقی رهسپار خواهد شد، می‌توانند بدون معرفی و شناخته شدن به هرگونه محتویات و مضمون عمومی دستیابی داشته باشند.

فیلترشکن؛

با نصب نمودن یک سرویس فیلترشکن برروی سیستم شخصی خویش شما می‌توانید به یک سرور فیلترشکن در یک کشوری دیگر تونلی امن و همچنین رمز گذاری شده، درست کنید. این عملیات چون این می‌باشد که شما آی‌اِس‌پی محلی خویش را که اینترنت شما را تغذیه می‌دهد، دگرگون ساخته‌اید.

فیلترشکن؛نکته؛

اتصالات فیلترشکن نه تنها آن‌که تماس‌های اِچ‌تی‌تی‌پی و SOCKS بلکه کلّیه‌ی ترافیک شبکه‌های محلی شما را رمز گذاری خواهد نمود و بدین واسطه امنیت شبکه شما کاربران در برابر نفوذ هکرها و کراکر‌ها بیشتر خواهد شد. البته که همین خصوصیت فیلترشکن می‌تواند به مغازه‌های کافی‌شاپ کمک بنماید که به مشتریان و خریداران خود خدمات وای‌فای عرضه کنند.

بدون بهره‌گیری از فیلترشکن راه‌اندازی وای‌فای رمز نگاری نشده، به گونه‌ای بالقوه و بالفعل خطر حملات هکرها و کراکرها به کامپیوتر شخصی شما و نهایتاً سرقت کارت اعتباری گردیده را بیشتر خواهد کرد.

تفاوت موجود میان پروکسی و فیلترشکن؛

پروکسی‌ها غالباً web-based می‌باشند، حال آن‌که وی‌پی‌ان با کلّیه‌ی سرویس‌های internet-based عمل می‌نماید. وی‌پی‌ان ها و یا فیلترشکن‌ها تمامی ترافیک اینترنت سیستم شما را از سرورهای خویش عبور خواهند داد. آن‌ها به عبارتی Local IS شما را برای تمامی نرم‌افزارها دگرگون می‌سازند.

VPN برخلاف پروکسی برای شما این امکان را مهیا خواهد ساخت تا مواردی همانند؛ گشت و گذار در بطن اینترنت، دانلودها و… را به واسطه‌ی یک آی‌پی البته به دور از آی‌پی واقعی خویش به انجام رسانید. پس بهتر است چنین بگوییم که فیلترشکن‌ها جهت بهره‌گیری امن اغلب از یک سرور پروکسی بهتر و مطلوب‌تر البته گران‌ قیمت‌تر می‌باشند.

البته شایان ذکر است که مدیریت فیلترشکن‌ها اغلب دشوارتر و پیچیده‌تر از پروکسی‌ها است. اغلب فیلترشکن‌ها با بهره‌گیری از پروتکل HTTPS اطلاعات را به گونه‌ای رمز نگاری گردیده انتقال می‌دهند. ولو فرمول رمزگشایی نمودن آن‌ها یعنی از شرایط رمز نگاری بیرون آوردن آن، در اختیار سرور می‌باشد.

پس، تضمینی وجود ندارد که سرور پیش از رسیدن اطلاعات به مقصد خود، آن را بازخوانی ننموده باشد. به هرحال بازهم لازم می‌باشد کاربران نسبت بدین موضوع توجه داشته باشند که از وب‌سرور هایی بهره گیرند که حاوی پروتکل HTTPS است. به گونه‌ای جامع و کلّی میبایست چنین بیان نمود که؛ وی‌پی‌ان یک ابزار شبکه‌ای است و جهت ارتباط‌های ایمن مورد بهره‌گیری واقع می‌شود. ولو پروکسی صرفاً در راستای دور زدن‌های فیلتر مناسب و قابل استفاده است.

مزیت‌های بهره‌گیری از فیلترشکن به نسبت پروکسی چیست!

عظیم‌ترین ادله جهت بهره‌گیری از فیلترشکن‌ها به جای پروکسی، این می‌باشد که در کلّیه‌ی مدّت بهره‌گیری از فیلترشکن تمامی اطلاعات مبادله‌ای شما به گونه‌ی رمز نگاری گردیده و تماماً محرمانه انتقال می‌یابند. این امنیت و همچنین محرمانگی به مراتب به شدّت بیشتر هم خواهد شد البته چنانچه که شما یک سرویس فیلترشکن را تهیه بنمایید.

مزیت‌های بهره‌گیری از فیلترشکن به نسبت پروکسی چیست!
فیلترشکن یا پروکسی؟ من کدام را انتخاب کنم؟

اشخاصی که در حیطه‌ی آی‌تی به فعالیت مبادرت می‌ورزند و از این مسیر درآمد کسب می‌نمایند، مکلّف هستند در این راه تدابیری را بی‌اندیشند که امنیت داده‌های کاربران خویش را محفوظ دارند. بنابر این دلیل مازاد بر این که می‌باید موضوعات پیش پا افتاده همانند بهره‌گیری از سرورهای قابل اطمینان را رعایت کنند نیاز است که از یک شخص تحت عنوان پشتیبان و حامی استفاده کنند تا وی بتواند ایمنی اطلاعات کاربران و همچنین شبکه را همیشه کنترل نموده، بدان نظارت و آن‌ها را وارسی بنماید.

مسلماً هر فرد یا هر کمپانی دوست دارد در زمان بهره‌گیری از شبکه سراسری اینترنت، امنیت سیستم و داده‌های خود را محفوظ نماید. هر شخصی بنابر فعالیتی که در پیش می‌گیرد و براساس نوع دسترسی‌های خود می‌تواند برای خود چهارچوب ایمنی را در نظر بگیرد.

برخی از افراد و کمپانی‌هایی هستند که فعالیت‌های وسیعی را به انجام می‌رسانند و از مسیرهای دور و نزدیک با یک‌دیگر در تماس هستند. خُب مسلماً برای این قبیل از کمپانی‌ها با این نوع از فعالیت‌ها و ارتباطات وسیعی میبایست سطوح ایمنی بالا و بسیاری در نظر انگاشته شود.

در برابر این موضوع اشخاص عادی چون من و همچنین شما که به حالتی ساده به بستر اینترنت گام می‌گذاریم و به وب‌سایت‌های گوناگون سری می‌زنیم، ما هم خواهیم توانست در حد مدّنظر خویش سطوح ایمنی را تعریف بنماییم. با استناد به سخنان بیان شده در قسمت فوقانی متن می‌توانیم چنین بازگو بنماییم که؛

بهره‌گیری از فیلترشکن بیشتر برای اشخاص و کمپانی‌هایی کارآیی دارد که به گونه تیمی و گروهی کار می‌نمایند. همچنین بعضاً از مسیر دور با سیستم همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. ولو چنانچه که به گونه‌ی انفرادی و تکی به وب‌سایت‌های متنوع سری می‌زنید و از آن‌ها بازدید می‌نمایید بهره‌گیری از پروکسی امنیت مدّنظر سیستم شما را تا مقدار به سزایی حفظ خواهد نمود.

به هر حال دائماً تحت عنوان یک فرد یا یک مجموعه یا یک کمپانی این را در نظر خود داشته باشید که ایمنی شبکه همیشه نمی‌تواند در نمره صد باشد‌. هرچند که بسیار مشقت‌بار است. لذا بلآخره دائماً مسیری جهت نفوذ هکرها و کراکر‌های مخرب وجود خواهد داشت.

از این جهت بهترین راه‌حل جهت حفظ امنیت سیستم و شبکه به ویژه برای کمپانی‌ها این می‌باشد که اندکی هزینه نمایند و از یک شخص یا یک مجموعه جهت حمایت شبکه بهره گیرند. کار و مسئولیت این اشخاص نظارت و کنترل بر ایمنی داده‌ها و جابه‌جایی کدهای درون شبکه می‌باشد.

به تازگی با بهره‌گیری از فناوری پل وارونیس می‌توانند تجزیه و تحلیل جزئی‌تر نسبت به داده‌ها نیز کدهای اطلاعاتی انتقال یافته به فضای پروکسی، فیلترشکن داشته باشند. پس وارد شدن یک هکر یا کراکر به تندی منجر به دگرگونی و آلارم ضمن شبکه شده و نهایتاً هرچه زودتر جهت حذف و نابودی آن اقدام خواهد شد.

فیلترشکن یا پروکسی؟چهارچوب‌های بهره‌گیری از پروکسی و فیلترشکن؛

صحیح است که بهره‌گیری از فیلترشکن و پروکسی سرعت و روند دستیابی ایمن به محیط اطلاعاتی اینترنت و وب‌سایت‌‌هایی مسدود گردیده را خواهد داد، امّا برخی چهارچوب‌هایی نیز در بهره‌گیری از این سرویس‌ها به چَشم می‌خورد. از جمله این چهارچوب‌ها این می‌باشد که امکان دارد مقدار دانلود به همراه ذخیره‌سازی برای اشخاص استفاده کننده از فیلترشکن و پروکسی را اندک‌تر نماید. در اکثریت اوقات مقدار ترافیک بهره‌گیری از سرور پروکسی‌های رایگان بیشتر می‌شود و نهایتاً در اکثریت زمان‌ها منجر به کندتر گردیدن مدّت زمان آپلود و دانلودهای صفحات وب خواهد گردید.

بنابر این علّت، بعضی از کاربران هستند که برای به دست آوردن یک سرور پروکسی خصوصی صرف هزینه می‌کنند. البته که با این سرویس تعداد کاربرانی که به شبکه وب دسترسی دارند، محدودتر گردیده و نهایتاً سرعت و روند اتصال بیشتر می‌شود. از جمله دیگر ایرادات بهره‌گیری از پروکسی رایگان این می‌باشد که منجر به سوء‌استفاده خواهد شد. زمانی‌که شما وارد یک سرور خواهید شد، سیستم شما یک فایل جزئی با اسم کوکی درست خواهد کرد. این فایل اطلاعات ورودی از جانب شما را ذخیره خواهد نمود.

به این حالت دیگر شما مجبور نخواهید شد در هر بار اطلاعات خود را وارد بنمایید. این قابلیت غالباً بسیار کاربردی می‌باشد. لذا هنگامی‌که یک پروکسی سرور میان شما و وب‌سایت‌ واقع بشود، ممکن است صاحب سرور، کوکی شما را برباید.

هنگامی‌که کوکی اطلاعات کاربری شما را از مرورگر شما بربایند، خواهند توانست با اسم شما به حساب کاربری‌تان وارد گردند. این موضوع که چقدر خرابی و ناامنی را رقم زند، بدین مسئله وابسته خواهد بود که شما به واسطه‌ی پروکسی سرور به چه وب‌سایت‌‌هایی رفته باشید! اگر که شما به وب‌سایت‌های حساس و حائز اهمیتی سر زده باشید، چه خواهد شد! قطعاً که به دردسر می‌افتید. در ارتباط با استفاده از سرورهای فیلترشکن می‌توان بدین موضوع هم اشاره داشت، بنابر این موضوع که از کدام سرور فیلترشکن با چه نوع سخت‌افزارهایی بهره می‌گیرید، مقدار کیفیت با همدیگر تفاوت خواهد داشت!

و در پایان؛

ما در این متن از خود در ارتباط با جزئیات و همچنین شیوه‌ی بهره‌گیری از وی‌پی‌ان و پروکسی با شما سخن گفتیم. علاوه بر این به چندین تفاوت موجود میان فیلترشکن و پروکسی اشاره نمودیم! اگر که نسبت به این موضوع علاقه داشتید و یا سؤالاتی در این باره دارید، می‌توانید با ما در تماس باشید.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید