پرش لینک ها
دامنه سایت چیست؟-وبسایت سرورنت

دامنه سایت چیست؟

به هنگامی که شما تازه در مسیر شروع به راه‌اندازی سایت گام می‌گذارید، با برخی از واژگان و اصطلاحات آشنایی چندانی ندارید. دامنه از جمله ابتدایی‌ترین واژگانی خواهد بود که شما با آن روبه‌رو خواهید شد. درک و فهمیدن این مفهوم به هیچ وجه کار دشواری نیست! ما در این متن از خود در سرورنت مایل هستیم شما را با دامنه سایت و چیستی آن آشنا سازیم و از سویی شما را به شیوه‌ی کاربرد آن نزدیک‌تر نماییم. بیایید با یکدیگر در این مسیر هم‌قدم شویم و ببینیم دامنه چیست و به چه شیوه کار می‌نماید!

دامنه در واقع همان اسم برند شما است. به طریق دامین شما خواهید توانست معین دارید که در حال به انجام رساندن چه فعالیتی می‌باشید. به بیانی دِگر چنانچه که شما حاوی یک شغل سنتی می‌باشید، قطعاً این کسب و کار حاوی یک نشانی است. به همین شکل است که کسب و کار اینترنتی شما هم به طور حتم میبایست یک نشانی برای خود داشته باشد.

بعضی از کاربران مبتدی می‌باشند که اسم دامنه را با هاستینگ اشتباه می‌گیرند و معنای دقیق دامنه سایت را به عبارتی نمی‌دانند. ما در این نوشته مایل هستیم نام دامین را تعریف کرده و شیوه‌ی کار با آن را بیان داریم.

 

 دامنه سایت چیست!

دامنه سایت و یا دامین در واقع نشانی سایت شما می‌باشد. به عبارتی همان نشانی که کاربر ضمن نوار مرورگر شما مشاهده می‌نماید همان دامین شما می‌باشد. با اکتفا بدین امر که اینترنت تحت عنوان یک شبکه جهانی از سایت‌ها و شبکه‌های بسیاری ایجاد گردیده است؛ هر یک از این شبکه‌ها حاوی URL و نشانی مختص به خود می‌باشند. پس بدین طریق خواهد بود که کاربران و اینترنت توانایی به شناسایی شما را خواهند داشت.

هر کامپیوتر حاوی یک نشانی IP مختص به خود است. که از این نشانی جهت شناسایی آن بهره‌گیری می‌شود. این نشانی حاوی یک سری از اعداد و ارقام است. ولیکن به خاطر داشتن این نشانی آی پی به علّت آن‌که از مجموعه‌ای اعداد و ارقام ایجاد شده است، کار مشقت باری به نظر می‌رسد. دومین شامل یک اسم است که به واسطه‌ی آن کاربر می‌تواند سایت مورد نظر خود را جست و جو نماید.

روی کار آمدن دامنه منجر خواهد شد که کاربر به سهولت بتواند سایت خویش را پیدا کند. پس نیاز جهت به خاطر داشتن یک سری اعداد و ارقام طویل نیست. دامین یک نشانی است که تنها مختص به خود شما خواهد بود. این تنها شما هستید که می‌توانید از آن بهره گیرید. اسم دامنه، نشانی وب سایتی می‌باشد که در قسمت نوار نشانی یا URL مرورگر تماشا می‌کنید. به بیانی ساده‌تر، چنانچه وب سایت شما یک عدد خانه بود، اسم دامنه سایت شما نشانی آن خواهد بود.

 

 نگاهی کوتاه به دامین سایت؛

اینترنت در واقع شبکه غول پیکر رایانه‌های وصل شده به هم به واسطه‌ی شبکه جهانی کابل‌ها می‌باشد. همان شکل که در قسمت فوقانی این متن اشاره نمودیم، هر کامپیوتر ضمن این شبکه خواهد توانست با دیگر کامپیوترها ارتباط برقرار نماید. به منظور شناسایی آنها، به هر یک از کامپیوترها یک نشانی آی پی اختصاص می‌دهند. این در واقع جمعی از اعداد می‌باشد که یک کامپیوتر خاص را ضمن شبکه اینترنت شناسایی می‌نماید.

به خاطر داشته باشید که آی پی های این چنینی مقداری سخت و دشوار است. به همین دلیل است که نام های دامین اختراع گردیده است. هم اکنون شما به جهت تماشای یک وبسایت، نیازی جهت وارد نمودن یک رشته طولانی از اعداد و ارقام نخواهید داشت. حال در عوض شما می‌توانید نام دامنه سایت را در نوار نشانی مرورگر خود وارد و آن را دائماً در خاطر خود نگاه دارید.

دامین سایت -وبسایت سرورنت دامنه چگونه کار می‌نماید!

مرورگر شما یک تقاضا را به شبکه جهانی سرورهایی که سامانه‌ی اسم دامنه، ایجاد شده ارسال می‌کند. این نوع از سرورها برای نیم سرورها اِن اِس مرتبط به یک دامنه جست و جو می‌نمایند و تقاضا را به نیم سرورها ارسال می‌کنند. اتصال یک دامین با هاست به طریق NAME SERVER ها انجام می‌شود. وبسایت ها با بهره‌گیری از نیم سرورها، خواهند توانست از DOMAIN NAME ها به جای ip نشانی ها بهره گیرند. به عبارتی دی اِن اِس بیانگر یک تکنولوژی بسیار قدرتمند اینترنت به منظور تبدیل اسم دامنه سایت به نشانی آی پی می‌باشد.

 

 دامنه چگونه کار می‌کند

 برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دامنه خوب؛

همان‌گونه که در قسمت فوقانی متن خود بیان نمودیم، اسم دامنه، اسم وبسایت شما می‌باشد. اسم دامین پسوندهای گوناگونی دارد، که از میان آنها پسوند .com از بقیه موارد محبوب‌تر و شناخته شده‌تر است. پسوندهای دیگری هم چون؛ .tv یا .net نیز .org و همچنین .io در نهایت .info هم وجود دارد.

نیز از سویی اسم‌های دامین سایت ویژه کشور نیز به چَشم می‌خورند که با کد پسوند کشورها چون؛

  1. UK. برای کشور انگلستان، .de برای کشور آلمان، in. برای کشور هند، به پایان می‌رسد. ما به شما دوستان عزیز توصیه می‌کنیم از پسوند com. بهره گیرید. زیرا بخش بسیاری از سایت های همه جانبه و تجاری از پسوند com. بهره‌گیری می‌نمایند.

شما به جهت اتخاذ اسم سایت هیچ گونه چهارچوبی نخواهید داشت و به عبارتی شما می‌توانید هر اسمی که مایل هستید را برای وبسایت اینترنتی خود انتخاب نمایید. البته میبایست توجه کنید که هر نشانی و اسم اینترنتی مختص به یک وبسایت است. بنابراین شما نمی‌توانید از اسم یک سایت دیگر بهره گیرید. از سویی دِگر شما ملزم هستید اسم سایت خویش را به صورت پیوسته اتخاذ نمایید. به گونه‌ای که هیچ گونه فاصله‌ای میان کلمات وجود نداشته باشد.

به طور حتم در اتخاذ نام دامنه‌ی خویش نهایت دقّت عمل را به خرج دهید. بنابراین از نامی بهره گیرید که کاربران بتوانند به آسانی آن را مورد استفاده قرار دهند‌ و آن را در خاطر خود نگاه دارند. این نام تحت عنوان یک نام تجاری شما در میان کاربران شناخته خواهد شد، از این جهت لازم است در انتخاب آن نهایت دقّت را به عمل آورید.

 و در پایان؛

دوستان عزیز ما در این متن از خود سعی نمودیم شما را با دامنه سایت و جوانب گوناگون آن آشنا سازیم. گاه ممکن است که کاربران مازاد بر مطالعه مطالب بیان شده در قسمت فوقانی برخی سؤالات دیگر در ذهن خود داشته باشند. شما می‌توانید به هنگام وجود سؤالات بیشتر در این حیطه با کارشناسان ما ضمن وبسایت سرورنت ارتباط برقرار کنید.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید