پرش لینک ها
وظایف کلاینت و سرور در شبکه

وظایف کلاینت و سرور در شبکه

ما در این متن از خود مایل هستیم با زبانی روان و سلیس مفاهیم ابتدایی سرور و کلاینت را تعریف بنماییم. سرور «server» یک کامپیوتر دائماً در دسترس و نیز روشن است که سرویس دهنده‌ی کامپیوتر و لوازم و تجهیزات دیجیتالی وصل به شبکه می‌باشد. کامپیوتر و لوازمی که از سرویس دهنده خدمات اخذ می‌نمایند را سرویس گیرنده و یا کلاینت «client» می‌گویند. چنانچه که شما به دنبال متنی جهت فراگیری سهل و آسان مفاهیم ابتدایی سرور و کلاینت می‌باشید، توصیه می‌کنیم این مطلب از ما را از دست ندهید.

 

نگاهی به سرور و انواع گوناگون آن؛

به همان شکل که در ابتدای این متن اشاره نمودیم، سرور در کلمه به معنای سرویس دهنده است. سرورها به گونه‌ای جامع مؤظف هستند که به لوازم و تجهیزات و کامپیوترهای دیگر سرویس عرضه بنمایند. سرورها در راستای خدمات دهی به تجهیزات در شبکه راه‌اندازی می‌گردند و تقاضای کلاینت ها را برطرف می‌نمایند.

زمانی‌که شما از خدمات یک وب‌سایت بهره می‌گیرید، در واقعیت دارید از خدمات سرور آن وب‌سایت‌ بهره می‌گیرید. زمانی‌که شما در حال بهره‌گیری از تجهیزات ویدئو کنفرانس می‌باشید، به عبارتی در حال فرا خواندن اطلاعات و جزئیات از کامپیوتر سرویس دهنده آن می‌باشید. اقسام گوناگون خدماتی که کامپیوتر می‌تواند به سرویس گیرنده‌ها عرضه دارد، عبارت می‌باشند از؛ file, server, web server, game server, printer server نیز به ویدئو کنفرانس و دیگر موارد اشاره می‌نماید.

سهل‌ترین نمونه‌ای که جهت معرفی سرویس دهنده‌ها می‌توانیم به شما عزیزان بزنیم، پرینتر سرور خواهد بود. البته که چاپگر در یک شبکه محلی، نقش یک سرویس دهنده را بازی می‌کند که تمامی کامپیوترهای شبکه به آن وصل می‌شوند و نیازمندی چاپ اطلاعات و جزئیات را از این پرینتر رقم می‌زنند. به بیانی دیگر، چاپگر به عنوان یک سرویس دهنده تلقّی می‌شود که تقاضاهای چاپ کامپیوترهای یک شبکه را به انجام می‌رساند.

وظایف سرور از قرار ذیل است؛

ضمن تعاریف جامع سرویس دهنده‌ها ارائه داشتیم که به تجهیزات و کامپیوترهای شبکه وصل می‌گردند و به آن‌ها سرویس می‌دهند. با استناد به غایت اصلی سرویس دهنده‌ها، می‌توانیم اندکی بیشتر و بهتر در ارتباط با وظایف سرور سخن بگوییم. بهتر است شما را با دو وظیفه‌ی سرور که از جمله مهم‌ترین آن‌هاست آشنا سازیم.

  • اغلب سرور به لحاظ سخت افزاری، یک کامپیوتر و تجهیزات توانمند است. زیرا می‌بایست به کلاینت‌ها خدمات ارائه دارند. سرور منبع خویش را در شبکه به مرحله‌ی اشتراک می‌گذارند تا کامپیوترهایی دِگر از این منبع بهره گیرند. اختصاص دادن میزان فضای هارد دیسک، رم به همراه سی پی یو به سرویس گیرنده‌های شبکه، نیز مدیریت چاپگرها، دستیابی اینترنت و… نمونه‌ای از منبع به مرحله‌ی اشتراک گذارده شده در شبکه اطلاق می‌شود. هر کلاینت می‌‌تواند دستیابی محدود گردیده‌ای به اینترنت، رم به همراه پردازنده منبع داشته باشد که کامپیوتر سرویس دهنده معین و منطبق می‌دهد. به بیانی سهل‌تر، سرویس تعیین می‌دارد که سرویس گیرنده‌ها تا به چه مقدار حق بهره‌گیری از منبع شبکه را داراست.
  • مسئولیت دیگر سرویس دهنده، تأمین تقاضای کلاینت‌ها یا سرویس گیرنده‌های شبکه خواهد بود. برای نمونه؛ رد و بدل شدن پیامک میان سرویس گیرنده نیازمند این موضوع است که در ابتدا دیتاها در سرویس دهنده ذخیره گردند، پس از آن است که پیام به گیرنده ارسال خواهد شد.

وظایف سرور از قرار ذیل است؛نگاهی به کلاینت؛

به همان شکل که در ابتدای متن خود بیان داشتیم، کلاینت در کلمه به معنای سرویس گیرنده است. سرویس گیرنده‌ها تشکیل شده از؛ تجهیزات، کامپیوترها و یا آن‌که نرم‌ افزارهایی می‌باشند که به سرویس دهنده وصل می‌شوند و از آن‌ها خدمات اخذ می‌کنند. برای نمونه؛ کامپیوترهایی که به پرینترها وصل می‌گردند، به عنوان سرویس گیرنده‌های شبکه معرفی می‌شوند که از چاپگر شبکه، خدمات منوط بر چاپ اطلاعات را تقاضا می‌نمایند.

لوازم و تجهیزات مورد استفاده در ویدئو کنفرانس‌ها یا نرم افزار منوط بر پست الکترونیکی و همچنین اپلیکیشن منسجری که در اختیار شما می‌باشند نمونه‌های بارز سرویس گیرنده‌هایی هستند که به گونه‌ای روزانه از آن‌ها بهره می‌گیرید.

وظایف کلاینت از قرار ذیل است؛

در یک تعریفی جامع از سرویس گیرنده‌ها بیان داشتیم که کلاینت‌ها به سرویس‌ دهنده‌ها وصل خواهند شد و از آن‌ها سرویس اخذ می‌نمایند. با استناد به غایت پایه و اصلی‌ آن‌ها، دو نمونه از حائز اهمیت ترین وظایف کلاینت را برای شما بازگو خواهیم کرد؛

  • سرویس گیرنده‌ها بنابر کار مدّنظر خود، تقاضای خویش را به وسیله برنامه‌های کاربردی گوناگون، به سرویس دهنده می‌فرستند. به عبارتی مسئولیت اصلی و اساسی کلاینت‌ها این می‌باشد که امورات خویش را از کامپیوتر سرویس دهنده تقاضا نمایند‌. به بیانی سهل‌تر، کلاینت در نقش همان مشتری عمل می‌نماید که از کامپیوتر سرویس دهنده، امورات را درخواست می‌نمایند.
  • مسئولیت دیگر کلاینت‌ها، فرستادن و به اشتراک گذاردن اطلاعات در شبکه است. به عنوان نمونه؛ در بطن یک سرور چت، کلاینت‌ها اطلاعات خویش را به سرویس دهنده می‌فرستند. پس از آن است که سرور، اطلاعات را به کلاینت ارسال می‌نماید.

شیوه‌ی راه‌اندازی سرور در شبکه!

با برقراری یک شبکه محلی و شهری، تحت عنوان واسط می‌توان بین کامپیوتر سرور و تجهیزات وصل گردیده به این شبکه، اتصال را برقرار نمود! کلاینت‌ها تحت فرماندهی کامپیوتر سرویس دهنده به فعالیت می‌پردازد. کلاینت‌ها چنانچه که تمامی آن‌ها در یک ساختمان باشد، با استناد به یک شبکه اِل اِی اِن مازاد بر آن‌که به همدیگر وصل می‌گردند، به کامپیوترهای سرویس دهنده هم وصل خواهند شد و از آن‌ها سرویس اخذ می‌کنند.

کامپیوترهای یک آپارتمان اداری، تحت شبکه محلی اِل اِی اِن خواهند توانست به کامپیوتر سرویس دهنده وصل گردند و از آن‌ها خدمات گوناگون اخذ بنمایند‌. تمامی این تجهیزات و امکانات و کلاینت‌های موجود در درون آپارتمان، تحت مدیریت و همچنین کنترل و نظارت سرویس دهنده به فعالیت می‌پردازند.

حال که اگر این شبکه‌ها را عظیم‌تر در نظر بی‌انگاریم سرور می‌‌تواند به لوازم و تجهیزات سرویس گیرنده در نقاط گوناگون شهر و کشور، خدمات عرضه نماید. برای نمونه؛ سرور شبکه‌های مرکزی بانک می‌تواند به کلّیه‌ی کلاینت‌های بانک در شعبه‌های متنوع وصل باشد و به آن‌ها سرویس عرضه بنماید.

شیوه‌ی راه‌اندازی سرور در شبکه!موقعیت سرور نیز کلاینت‌ها در عالم ما؛

تمامی ما در روند روز بخش اعظمی از کلاینت‌ها را در اختیار خود می‌گیریم و نیز از آن‌ها بهره می‌گیریم. از پیام رسان‌ها و ایمیل رسان‌ها تا به ویدئو کنفرانس و همچنین وب‌گردی و… که تمامی این‌ها جهت خدمات رسانی به همگی شما، میبایست به سرورهای خویش وصل باشند.

شما زمانی‌که تحت عنوان یک کاربر از کلاینت بهره می‌گیرید، به عبارتی از خدمات رسانی سرویس دهنده‌ی آن کلاینت در حال بهره‌گیری هستید. برای نمونه؛ شما در حال مطالعه این متن از وب‌سایت‌ ما در سرورنت هستید، کامپیوتر شما به این هنگام کلاینت محسوب می‌شود که در حال اخذ اطلاعات از سرور وب‌سایت‌ است. شما کاربری می‌باشید که از سرویس دهنده سایت ما این متن را به واسطه‌ی کلاینت خویش که همان کامپیوتر می‌باشد، می‌خوانید. زمانی‌که به واسطه‌ی نرم‌ افزارهای پیام رسان همانند؛ جیمیل با کارشناسان ما در سرورنت ارتباط برقرار می‌کنید، به عبارتی کلاینتی محسوب خواهید شد که به وسیله‌ی یک نرم افزار کاربردی و مفید ویژه از خدمات ایمیل سرور کمپانی گوگل بهره‌مند می‌شوید.

 

و در پایان؛

ما در این مطلب از خود تلاش نمودیم شما را به گونه‌ای مفید و مؤثر با سرور و وظایف آن نیز کلاینت و وظایف آن آشنا سازیم. حال ما امیدواریم این متن توانسته باشد گامی کوتاه و جامع در عرضه مفاهیم و معانی شبکه به زبانی صریح و روان باشد. البته که شما می‌توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما در سرورنت ارتباط برقرار نمایید. قطعاً که ما منتظر حضور گرم شما در کنار خود هستیم.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید