پرش لینک ها
شبکه توزیع محتوا چه کاربردی دارد؟

شبکه توزیع محتوا چه کاربردی دارد؟

شبکه توزیع محتوا که با اسم CDN هم معرفی می‌گردد، شبکه‌ای می‌باشد که بنابر جغرافیا عمل نموده و منجر به دسترسی سهل‌تر کاربران به محتوای ارائه گردیده از جانب سایت‌ها و کمپانی‌ها می‌گردد. ما در این مطلب از سرورنت تمایل داریم، این موضوع را بررسی نماییم. این شبکه از سرورها و دیتابیس ایجاد شده، در محلی به اسم نقطه‌ی حضور واقع شده‌اند.

غایت از تشکیل این قبیل شبکه‌ها، تسلیم محتوا به کاربران به گونه‌ای سریع‌تر و با کیفیت‌تر است. محتوای یاد شده می‌تواند ویدیو، پخش زنده، برنامه‌های موبایل، یا هرچیز شبیه به این موارد باشد. کمپانی‌هایی که خدمات شبکه توزیع محتوا ارائه می‌دارند، غالباً اموراتی چون؛ امنیت سایبری و… را هم به انجام می‌رسانند.

شبکه‌های توزیع محتوا غالباً به دو شیوه عمل می‌نمایند. یک قسم شبکه‌های عمومی می‌باشند که چون Cloudflare کلّیه‌ی اطلاعات وب‌سایت را کپی نموده و پس از آن ارائه می‌دهد. قسم دیگر شبکه‌های تخصصی می‌باشند که برروی محتواهایی خاص همانند؛ کد یا فعال نهایت تمرکز خود را می‌نمایند.

 

 اثرات برجای مانده از شبکه توزیع محتوا برروی یک سایت؛

در امتداد این مطلب ما مایل هستیم، اثرات شبکه توزیع محتوا و یا CDN برروی وب‌سایت را به شما معرفی کنیم.

 اثرات برجای مانده از شبکه توزیع محتوا برروی یک سایت؛پوشش کلّیه‌ی سرورهای بین‌المللی؛

شبکه توزیع محتوا به عبارتی کلّیه‌ی سرورهای اینترنت بین‌المللی را پوشش می‌دهد و هنگامیکه آن را برروی وب‌سایت خود فعال می‌نمایید، کلّیه‌ی اطلاعات وب‌سایت بروی سرورها ذخیره می‌گردند. از این جهت، زمانی که کاربران به سایت شما رجوع می‌نمایند، کلّیه‌ی محتوای موجود درون وب‌سایت از نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارسال خواهد شد. نهایتاً کاربر به شیوه‌ی مستقیم به هاست و سرور سایت وصل نمی‌شود. مطمئناً این عمل منجر به بهبود چَشمگیر در روند و کارکرد وب‌سایت شما می‌گردد.

 کاهش در هزینه پهنای باند هاست؛

به عبارتی شبکه توزیع محتوا توانایی این امر را دارد که کلّیه‌ی اطلاعات موجود در وب‌سایت چون؛ عکس، ویدیو، و… را حمایت و پشتیبانی کند. بهتر است به این نکته هم توجه نمایید که؛ تنها اطلاعاتی چون کدهای HTML وب‌سایت به شیوه مستقیم از سرور پایه و اصلی سایت اخذ می‌گردد. نهایتاً مصرف پهنای باند هاست شما بسیار کمتر گردیده و هزینه‌های آن به گونه‌ی چَشمگیری کم خواهد شد.

افزایش میزان سرعت سایت؛

هنگامیکه شبکه توزیع محتوا را برروی وب‌سایت خود فعال نمودید، به احتمال بسیار شما و اشخاصی که در نزدیکی سرور شما حضور دارند، تغییر در سرعت را احساس نمی‌کنند. ولیکن اشخاصی که از دیگر نقاط جهان وارد وب‌سایت شما می‌گردند به شدّت این دگرگونی را حس خواهند نمود.

غالباً وب‌سایت‌هایی که داخل ایران راه‌اندازی می‌گردند، سرورهای خویش را از کشورهای آمریکا، فرانسه تدارک می‌بینند. نهایتاً بهره‌گیری از شبکه توزیع محتوا خواهد توانست کارکرد وب‌سایت شما را دچار تسلیم نماید. چرا که بیشتر بازدیدکنندگان سایت‌های ایرانی از داخل کشور می‌باشند. جهت آن که مقدار تفاوت سرعت سایت را پیش و پس از راه‌اندازی CDN متوجه گردید، می‌توانید از وسیله‌هایی همانند؛ GTmetrix بهره‌ گیرید.

 

 مزیت‌های بهره‌گیری از شبکه توزیع محتوا؛

همان‌گونه که در قسمت فوقانی متن خود بیان کردیم، غایت اصلی CDN افزایش سرعت وب‌سایت می‌باشد. ولیکن این شبکه در کناره‌ی مهیا ساختن این مسئله، مزیت‌های دیگری هم برای مشتریان خود فراهم می‌سازد. بهتر است به برخی از آن‌ها در ادامه‌ی این متن گوشه چَشمی داشته باشیم. چرا که فرقی ندارد شما یک سایت بزرگ و یا وبلاگی کوچک اداره نمایید.

 مزیت‌های بهره‌گیری از شبکه توزیع محتوا؛ بهبود کارکرد وب‌سایت؛

یکی از مزیت‌های بهره‌گیری از شبکه توزیع محتوا، بهبود کارکرد وب‌سایت می‌باشد. بدین حالت که محتوای وب‌سایت در کلّیه‌ی سرورها کش گردیده و مسیر اخذ محتوا از جانب کاربر کوتاه‌تر خواهد گردید. نهایتاً علاوه بر صرف‌ جویی در زمان خود، مقدار اتلاف بسته هم کمتر خواهد گردید.

وب‌سایت هایی که از CDN بهره‌گیری می‌کنند در مقایسه با وب‌سایت های بدون  CDN هفتاد و سه درصد سرعت در بارگذاری بیشتر خواهد گشت. این مسئله می‌تواند نرخ خروج از سایت Bounce Rate را تا میزان قابل توجهی کم کند. همان‌گونه که می‌دانید کاهش این نرخ و بهبود در تجربه کاربری، جزئی از عوامل مؤثر در سئو به حساب می‌آید.

 بیشتر شدن امنیت؛

خدمات امنیتی مِن جمله مزیت‌های جانبی بهره‌گیری از شبکه توزیع محتوا محسوب می‌شود که در این بستر ارائه خواهد شد. از جمله این خدمات را ما می‌توانیم در؛ Waf, Firewall, Rate Limit, و… خلاصه نماییم. حتی بعضی از شبکه‌های توزیع محتوا گواهی‌هایی تحت عنوان؛ SSL ارائه می‌دارند.

بهبود در مقیاس پذیری؛

بیشتر شدن مقیاس پذیری را می‌توان از جمله دیگر مزیت‌های راه‌اندازی شبکه توزیع محتوا برروی سایت تلقّی نمود چرا که این امکان را فراهم می‌سازد تا افزایش ترافیک را بتوانید در دستان و کنترل خود بگیرید. از این جهت فشار اندک‌تری به سرور شما وارد خواهد شد و گنجایش بیشتری به جهت جواب‌دهی وجود خواهد داشت.

با استناد به این مسئله که بیشتر محتوای مؤجد در وب‌سایت ثابت می‌باشد، شبکه توزیع محتوا بار آن را خود به دوش می‌کشد. ولیکن بدون این شبکه امکان دارد با بیشتر شدن ترافیک، سروری از کار بی‌افتد و یا توانایی پاسخ‌دهی را نداشته باشد. به عبارتی CDN این امکان را فراهم می‌سازد که به هر حجمی از ترافیک بدون کم گردیدن سرعت پاسخ‌گو باشد. نهایتاً فشار اساسی وارد به سرور اصلی وب‌سایت کم خواهد گردید.

 دسترسی دائمی کاربران به وب‌سایت؛

هنگامیکه از شبکه توزیع محتوا در وب‌سایت خویش بهره می‌گیرید، تقاضاهای کاربران به نزدیک‌ترین سرور آن‌ها فرستاده خواهد شد. حتی چنانچه که سروری در اختیار نباشد و یا آن‌که از کار افتاده باشد، این تقاضا به سوی سرور بعدی رهسپار می‌شود. نهایتاً شاهد بیشتر شدن خودکار خواهیم بود که کمک می‌نماید از دسترسی دائمی کاربران به وب‌سایت، اطمینان خاطر کسب کنید.

 صرفه جویی در مقدار هزینه‌ها؛

هم‌اکنون هر مدیر سایتی تلاش می‌نماید به هر شیوه هزینه‌های وب‌سایت را بدون افت در کارکرد کم کند، ولیکن شبکه توزیع محتوا این عمل را با بهبود کارکرد پیش خواهد برد. زیرا با بهره‌گیری از CDN دیگر نیازی به جهت نگهداری از زیرساخت های نرم‌افزاری نخواهید داشت. ‌ نیز از سویی هزینه‌های پهنای باند هاست بسیار سیر نزولی را در پیش خواهد گرفت. پس شما می‌توانید با بهره‌گیری از این شبکه پول خود را در جیب خود محفوظ دارید.

بیشتر شدن نرخ تعامل؛

یکی از موضوعاتی که می‌تواند به نرخ تعامل وب‌سایت آسیب جدی وارد آورد، سرعت اندک و پایین است. بنابر آمار ارائه گردیده، حتی یک ثانیه دیرکرد منجر به کاهش در تعاملات خواهد شد. چنین گفته می‌شود با بهبود و اثربخشی دو ثانیه‌ای سرعت وب‌سایت می‌توان نرخ تعامل را تا ۱۴ درصد بیشتر نمود.

 کم نمودن فرار کاربران از وب‌سایت؛

به عبارتی غایت تمامی وب‌سایت‌ها جذب نیز حفظ مخاطبان و همراهان خود است. عوامل بسیاری همانند؛ تجربه کاربری، طراحی سایت وجود دارد که می‌توانند بر میزان خروج کاربران از وب‌سایت اثرگذار شوند. ولیکن یکی از حائز اهمیت ترین عوامل سرعت سایت می‌باشد و بنابر مطالعات صورت گرفته، پنجاه و هفت درصد از کاربران به هنگام بارگذاری وب‌سایت به هنگامیکه بیشتر از سه ثانیه بشود، اقدام به ترک می‌نمایند.

 و در پایان؛

دوستان عزیز ما در این متن از خود سعی نمودیم شما را با شبکه توزیع محتوا و مزایای وجود آن آشنا سازیم. حال آن‌که بهتر است خاطر نشان شویم شما می‌توانید به هنگام وجود سؤالات بیشتر در این راستا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. این چنین می‌توانید به پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود به راحتی و بدون هیچ‌گونه اتلاف وقت دست پیدا کنید. منتظر حضور گرم شما دوستان عزیز در کنار خود هستیم.

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید